Gå til innhold

Inaktive brukere med etterspurte visningsnavn


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg opplever når jeg ønsker å skifte visningsnavnet at de aller mest populære allerede er opptatt. Det er naturligvis greit det, men det er irriterende å se at de som besitter det visningsnavnet/brukernavnet du ønsker, ikke har vært aktiv på flere år, eller ikke har vært aktiv i det hele tatt. Jeg lurer derfor på om det finnes et punkt i retningslinjene hvor det står at dersom du ikke er aktiv på forumet innen et visst antall år forbeholder diskusjon.no seg retten til å gi bort brukernavnet eller slette kontoen. Brukere som også var sist aktiv for flere år tilbake er det jo ingen vits at heller skal ta opp spennende visningsnavn/nick. Eller at dersom du har mindre enn x antall innlegg totalt, eller pr x antall år og du er lite aktiv, så gis retten til å fjerne brukeren til diskusjon.no.

 

I tillegg til at en eventuell fjerning av disse brukerne ville frigitt etterspurte brukernavn, vil det jo også være med på å gi et mer realistisk intrykk av diskusjon.no når man nevner antall brukere. Det er jo ikke tvil om at det er langt færre brukere som er aktive,enn brukere som vi har totalt. I forretnings og PR øyemed må det jo være en fordel å faktisk kunne legge fram antall aktive brukere. Jeg kan jo ikke helt forstå at bytting av nick vil ødelegge flyten i tråder da denne typen brukere jeg snakker om normalt ikke har mer enn et par innlegg.

 

Flere forum oppererer slik at man f.eks må komme med et innlegg, ellers blir kontoen slettet. Dersom dere ikke støtter forslaget med å fjerne denne nevnte type brukere, er det da mulig å sende en PM til en moderator/administrator og fortelle at det eksisterer en bruker med et nick du ønsker som ikke er aktiv, har innlegg eller har vært innlogget på flere år og dermed overta nicket? Tenker da som i at den nevnte brukeren enten blir slettet, eller får et nick som "inaktiv1234" slik som gjestepostene fungerer. Om man ikke kan gjøre dette i stor skala, er det noe man kan ta opp og vurdere som enkeltsaker?

 

Setter pris på en tilbakemelding

Endret av Krøller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer derfor på om det finnes et punkt i retningslinjene hvor det står at dersom du ikke er aktiv på forumet innen et visst antall år forbeholder diskusjon.no seg retten til å gi bort brukernavnet eller slette kontoen.

Det finnes ikke et eget punkt i retningslinjene for det. Vi forbeholder oss likevel retten til det, men det blir varslet om at de kan klage avgjørelsen. Frem til nå har vi vel ikke måtte ta stilling til en eneste slik klage, og antall slike endringer begynner å bli ganske mange.

 

I tillegg til at en eventuell fjerning av disse brukerne ville frigitt etterspurte brukernavn, vil det jo også være med på å gi et mer realistisk intrykk av diskusjon.no når man nevner antall brukere. Det er jo ikke tvil om at det er langt færre brukere som er aktive,enn brukere som vi har totalt. I forretnings og PR øyemed må det jo være en fordel å faktisk kunne legge fram antall aktive brukere.

Realistisk inntrykk er det fullt mulig å gi, det er bare for meg eller andre i administrasjonen å lage en spørring som f.eks teller antall innloggede brukere etter en viss dato. Jeg gjorde dette for ca. en uke siden (men til et annet formål) og fant da ut det hadde vært ca 10 000 innloggede brukere siden 1. november.

 

Jeg har ikke kjennskap til hvordan markedsavdelingen jobber, men mitt inntrykk er at det ikke blir jobbet målrettet med å selge annonser ekslusivt til forumet. Annonsene her på Diskusjon.no er enten fra Google Ads, internreklame eller reklame som er solgt på kryss av hele nettverket. I hvor stor grad de trekker frem forumet når de selger slike globale reklamer vet jeg ikke, men antar at de er langt mer interessert i besøkstall fra Google Analytics.

 

Flere forum oppererer slik at man f.eks må komme med et innlegg, ellers blir kontoen slettet.

Og det er noe vi helt sikkert vil ta opp til vurdering igjen (forslaget har kommet flere ganger, har selv støttet det), men en må huske på at brukerkontoen ikke bare brukes for Diskusjon.no, men også Prisguide.no og andre sider i nettverket. Selv om jeg har mine sterke tvil til at noen som ikke har vært logget inn her på mange måneder er svært aktiv som innlogget ved en av våre andre sider, men dette har vi ikke noe tall på.

 

Tenker da som i at den nevnte brukeren enten blir slettet, eller får et nick som "inaktiv1234" slik som gjestepostene fungerer. Om man ikke kan gjøre dette i stor skala, er det noe man kan ta opp og vurdere som enkeltsaker?
Vi kjører allerede en praksis på dette og vurderer enkeltsaker, i svært sjeldne tilfeller kan det hende vi sletter, men normalt bare endrer vi. Jeg har lagt meg til vanen å endre visningsnavnet til å inkludere registreringsåret.

 

Vi får en del forespørsler i løpet av ett år. Disse forespørslene sendes normalt til [email protected] eller postes her.

 

Så hvis du ikke hadde vært logget inn siden 2009, hadde null innlegg og hadde hatt visningsnavnet Krøller ville jeg endret det til Krøller2008. Vi aksepterer også forespørsler hvor den inaktive brukeren har flere enn null innlegg, men akkurat hvor grensen går er vanskelig å si, det blir en vurdering opp mot når brukeren var sist innlogget. Jeg har vel dog fremdeles til gode å akseptere eller i det hele tatt høre fra noen som vil overta et brukernavn fra en bruker med mer enn ti innlegg.

 

Håper det besvarte spørsmålene dine! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...