Gå til innhold

Mulig og "montere" utvalgt EXIF data på bilder med Lightroom 3.5?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett på om noen vet om en måte man kan få utvalgt EXIF-data til å synes på bildet man eksporterer som jpg til bruk på web?

Altså uten å måtte skrive inn manuelt.

La oss si jeg vil eksportere 50stk. bilder og på disse bildene vil jeg at EXIF data skal legges på selve bildet (ikke bare i bildefilen).

Finnes det noen løsning for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener som tekst på selve bildet? Som gammeldags datostempling på analoge bilder?

Ville tro det var bedre å lage et bildegalleri med som viser Exif ved siden av bildet.

Joda, jeg vet det er mulig på bildegallerimodulen, men jeg pleier å sende noen bilder til bekjente via mail sån på sparket og da hadde det vert enklere om dette kom på bildet som en slags datostempling som du nevner. Eller på en annen måte hvis du vet om noen.?

Lenke til kommentar

Be dem installere en Exif viewer. Jeg har en i Firefox - så er det bare å høyreklikke og velge View Exif. Så enkelt, at.

Har man lagret fila i Windows kan man se Egenskaper på fila og se det der, og ethvert over gjennomsnittet bildevisningsprogram vil også vise Exif.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Testet LR/Mogrify 2 en gang tidligere. Det fungerer, men krever at du prøver deg litt frem for ønsket resultat.

Ja, jeg fikk også det inntrykket. Jeg ga vel opp litt for fort, og jeg mener også jeg hadde problemer med installasjonen. Det sto noe om at de med 64-bit Windows 7 måtte laste ned begge versjonene...

Men får prøve igjen senere tror jeg :)

Lenke til kommentar

Hvis du har Lightroom så har du kanskje Photoshop med Bridge?

Der kan du legge inn "Exif" data i form av Descriptions og Tags + masse masse mer forskjellig info. Du kan også legge til XMP/Exif i batch prosess.

Hvis man ser bildet i en Picture viewer som f.eks. Picasa så vil Description info komme opp både i "sidevindu" for Exif og som undertekst under bildet når man ser bildet i fullskjerm.

Det er slik Bildebyråene legger inn info om personer på bildet, sted, kontakt info osv.

Siden "alle" pro fotografer bruker Photoshop og XMP Malen er så bra, så er det utviklet veldig få gode XMP Softwares som er Metadata Readers, Editors og Extraction Tools.

Et av de bedre programmene er;Microsoft Pro Photo Tools version 2 og ExifTool by Phil Harvey sammen med ExifTool GUI for Windows

Jeg hadde et veldig bra XMP program for noen år siden men husker ikke navnet. Kanskje du finner det i listen over XMP/Exif programmer; http://www.iptc.org/.../Software_list/

Edit; fant programmet jeg brukte; PhotoME; http://www.photome.de/

edit_en.png

lang_en.png

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...