Gå til innhold

1333mhz vs 1600mhz

oyfug

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei...

Forskjellen på raskeste RAM til tregeste er ca 1 FPS...

Det vil si rundt 2000 MHz med stramme timings og 1066 MHz med slakke timings...

Så du kan trygt handle 1333MHz RAM.

Eneste er at i enkelte tilfeller kan du få 1600MHz RAM billigere, enn 1333 MHz.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sjekk også at hovedkortet støtter 1600mhz...

Trenger hk og støtte det da?`

Vet ikke åssen det er med Intel, men med AMD har minnekontrolleren i den aktuelle CPU modellen noe å si for hva slags minne-hastighet man kan utnytte.

(også avhengig av hvorvidt man bruker 2 eller 4 brikker, dvs. man kan feks. kjøre 1866mhz med 2 minnebrikker, men greier det ikke med 4)

Sånn sett er det generellt best med store brikker, dvs. feks. 2x4GB fremfor 4x2Gb osv. og ved "tvil" velge gode 1333mhz som kan kjøre CL6/CLS7 fremfor slappe 1600mhz CL9 value ram.

Men som agent 007 sier over her, er det til syvende og sist kanskje ikke så store forskjellen på opplevelse i praktisk bruk.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Eneste jeg kan anbefale 1600 mhz ram brikker:

Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB (1x8GB)

Siden den gir mest for pengene i følge prisguide.no i den størrelsen.

Men nå er det nok skjeldent man kan dra nytte av 4x8GB minne men da kan man veldig enkelt oppgradere, uten å selge eldre rambrikker.

Men det finnes jo noen som ser nytteverdien av disse, skal man ha det beste går det jo ut over prisen også.

Til ren spilling holder nok 1333 mhz minne (8 GB ram) mere nok til de fleste spill ennå.

Er kun multitasking som man kan hente mere på bedre ram.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

fra 1333 til 1600mhz er det snakk om 3-5% ytelse. Gå for 1600MHz viss du skal kjøpe å dem koster det samme.

Å ikke bry deg kjøleelementene som er på noen av brikkene, for det er bare salgsgimmick da det ikke har noe som helst å si. Fin dem billigste du kan :) Å helst bare 2 brikker :)

Lenke til kommentar

fra 1333 til 1600mhz er det snakk om 3-5% ytelse. Gå for 1600MHz viss du skal kjøpe å dem koster det samme.

Å ikke bry deg kjøleelementene som er på noen av brikkene, for det er bare salgsgimmick da det ikke har noe som helst å si. Fin dem billigste du kan :) Å helst bare 2 brikker :)

Vet ikke helt hvor du får 3-5% ytelsesøkning fra, men konsekvent i alle tester jeg har lest har økningen ligget på under 1%.

Lenke til kommentar

Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, men må bare :-P

Jeg har 16gb ram, på 4x4 brikker. Betyr det at hvis jeg fjerner 2 av dem, og kjører "bare" 8gb, vil jeg da få tilnærmet lik eller høyere ytelse i spill?

Siden dere nevnte helst 2 brikker og ikke behov for mer enn 8gb..

Endret av Tune_Up2
Lenke til kommentar

Jeg har 16gb ram, på 4x4 brikker. Betyr det at hvis jeg fjerner 2 av dem, og kjører "bare" 8gb, vil jeg da få tilnærmet lik eller høyere ytelse i spill?

Siden du nevnte helst 2 brikker og ikke behov for mer enn 8gb..

I prinsippet kan du få noen hundre MB/s ekstra, men det er ingenting du egentlig merker.

Lenke til kommentar

I prinsippet kan du få noen hundre MB/s ekstra, men det er ingenting du egentlig merker.

Så det er egentli for meg å bare nedgradere til 8gb? Trekker vel litt mindre strøm og da..

Lenke til kommentar

Så det er egentli for meg å bare nedgradere til 8gb? Trekker vel litt mindre strøm og da..

Du vet du ligger på godt over 16 000 MB/s uansett?

Lenke til kommentar

Nei? Forklar litt mer :-)

Lenke til kommentar

2 DIMMs vs 4 DIMMs

Noen promille ytelsesforskjell.

Sandy Bridge memory bandwidth

Når jeg sier det kan påvirke opp til noen hundre MB/s på ytelsen betyr det altså 200 MB/s av 17 000 MB/s. Med mindre du kjører 2133 MHz med CL7-9-7-27 eller tilsvarende høy-ytelsesminne der du er interessert i å ta de siste tusendelene i SuperPI vil du ikke merke noen forskjell om du trekker dem ut eller har dem inne.

Gjør heller en innsats for å nyttegjøre deg RAMen: RAMdisk for TEMP/pagefile og lignende er kanskje lurere.

Lenke til kommentar

2 DIMMs vs 4 DIMMs

Noen promille ytelsesforskjell.

Sandy Bridge memory bandwidth

Når jeg sier det kan påvirke opp til noen hundre MB/s på ytelsen betyr det altså 200 MB/s av 17 000 MB/s. Med mindre du kjører 2133 MHz med CL7-9-7-27 eller tilsvarende høy-ytelsesminne der du er interessert i å ta de siste tusendelene i SuperPI vil du ikke merke noen forskjell om du trekker dem ut eller har dem inne.

Gjør heller en innsats for å nyttegjøre deg RAMen: RAMdisk for TEMP/pagefile og lignende er kanskje lurere.

Ok. Jeg skjønner..

Pagefila har jeg deaktivert etter å ha sett en test som tok for seg ytelse med og uten den i 2, 4, 8,12 og 16gb ram. Skal se om jeg finner den testen igjen..

Lenke til kommentar

Hvis det var mitt innlegg du har i tankene, så legg merke til at det er AMD jeg omtaler.

Hvis din Intel cpu takler å kjøre 4x4GB på 1650MHz som det står i signaturen, er det vel ingen grunn til å hive ut 2 brikker?

Lenke til kommentar

Hvis det var mitt innlegg du har i tankene, så legg merke til at det er AMD jeg omtaler.

Hvis din Intel cpu takler å kjøre 4x4GB på 1650MHz som det står i signaturen, er det vel ingen grunn til å hive ut 2 brikker?

Det var det jeg trodde og.. Men etter å ha sett det som arni90 linket til så kan det virke som det kanskje er litt å hente på det.

http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-memory-for-sandy-bridge/11

Men så var det den her jeg linket sist til og da:

http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778-7.html

Er vel sikkert ikke merkbart samme hva jeg velger og gjøre..

Enten kjøre 8gb m/swapfil eller 16gb(4x4) u/swapfil..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...