Gå til innhold

Borteboerstipen med skilte foreldre - flytte mellom foreldre

Siviis

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har skilte foreldre, og bor hos moren min. Faren min besøker jeg i helger, siden han bor to timer borte. Til høsten (12/13) skal jeg flytte til faren min og begynne på videregående der. (Første året)

Ifølge noen kan jeg få borteboerstipend når jeg bor hos pappa til neste år, mens andre tviler. Noen som vet?

Siden mamma har hatt meg og søsteren min siden vi var 3 år gamla, og vi aldrig har bodd mer hos faren vår enn omtrent annenhver helg, og har bare betalt barnebidrag og sånt. Jeg vet ikke noe særlig selv, men.. Ja, noen som vet? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner flere som har fått det til når mora og faren bor et stykke fra hverandre. Han brukte moras adresse som hjemmeadresse, men sa at han bodde borte, et sted som i virkeligheten var hos faren.

EDIT: Du kan kanskje komme på en skikkelig smell om lånekassen buster deg da; jeg antar du må betale tilbake alt stipendet med en gang, right?

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Samt at blir det oppdaget risikerer man ikke bare å måtte betale tilbake alt - man kan også risikere å miste muligheten til å få støtte fra Lånekassen i all framtid. I tillegg til politianmeldelse så klart. C:

Da vil jeg si at ordtaket "etter den søte kløe kommer den sure svie" hadde passet lovlig bra. :p

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Strålende. Virker som om hele formålet til denne tråden er at trådstarter vil lure til seg skattepenger han ikke har krav på.

Vel, bare for å si det sånn da, det er jo ikke jeg som har foreslått alle de tingene med å svindle Lånekassen, jeg syntes bare det var rare svar å få at jeg burde lure, det eneste jeg lurte på, var om jeg kunne få borteboerstipend :)

Nå vet jeg at jeg ikke kan det, men jeg kan iallefall få grunnstipend og utstyrsstipend, som de fleste andre får! :p

Lenke til kommentar

Nei. Foreldre plikter å forsørge sine barn frem til myndighetsalderen.

Faktisk også etter fylte 18 år. Foreldre er pliktige til å forsørge barna sine gjennom videregående skole. Det betyr at en 18-åring, som fortsatt går på videregående, kan flytte ut og kreve at foreldrene betaler husleien (opp til en viss grense naturligvis).

Lenke til kommentar

Nei. Foreldre plikter å forsørge sine barn frem til myndighetsalderen.

Faktisk også etter fylte 18 år. Foreldre er pliktige til å forsørge barna sine gjennom videregående skole. Det betyr at en 18-åring, som fortsatt går på videregående, kan flytte ut og kreve at foreldrene betaler husleien (opp til en viss grense naturligvis).

Hvor går grensen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...