Gå til innhold

[Løst] Bygge en rimelig pc som kjører spill.......

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har planer om å bygge min egen "Gamer" pc til ett relativt trangt budsjett på rundt 6000,-

Har aldri bygget pc før, men har en god del peiling på datamaskiner generelt :)

De siste dagene har jeg googlet en del, og funnet ut at det er litt mere som skal klaffe når du skal bygge en pc av selvvalgte komponenter,enn jeg trodde.

Jeg har også brukt en del tid hos nettbutikker, for å se hvor jeg kan få mest for pengene.

Har blant annet mekket sammen en handleliste hos komplett.no, som jeg lurer på om kommer til å funke.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1023990&su=003E0C59-1EF8-4E57-BFFF-2C33A1DC1316

og siden prosessoren er en åttekjerner, så lurer jeg på om den passer til et rimelig hovedkort, med riktig sokkel.

(Veit at du kan få mere ytelse for pengene hvis jeg går for en i7, men dette er prosessoren jeg helst vil ha :)

Ønsker å vite om kombinasjonene passer godt sammen, og om det finnes bedre alternativ til andre komponenter, og om strømforsyningen er kraftig nok :)

Takk på forhånd, og jeg håper på mye god hjelp av folk som kan mer enn meg om pc-bygging.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei !

Jeg har planer om å bygge min egen "Gamer" pc til ett relativt trangt budsjett på rundt 6000,-

Har aldri bygget pc før, men har en god del peiling på datamaskiner generelt :)

De siste dagene har jeg googlet en del, og funnet ut at det er litt mere som skal klaffe når du skal bygge en pc av selvvalgte komponenter,enn jeg trodde.

Jeg har også brukt en del tid hos nettbutikker, for å se hvor jeg kan få mest for pengene.

Har blant annet mekket sammen en handleliste hos komplett.no, som jeg lurer på om kommer til å funke.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1023990&su=003E0C59-1EF8-4E57-BFFF-2C33A1DC1316

og siden prosessoren er en åttekjerner, så lurer jeg på om den passer til et rimelig hovedkort, med riktig sokkel.

(Veit at du kan få mere ytelse for pengene hvis jeg går for en i7, men dette er prosessoren jeg helst vil ha :)

Ønsker å vite om kombinasjonene passer godt sammen, og om det finnes bedre alternativ til andre komponenter, og om strømforsyningen er kraftig nok :)

Takk på forhånd, og jeg håper på mye god hjelp av folk som kan mer enn meg om pc-bygging.

passer godt det

skal mot min vilje prøve å ikke nevne noe om prosessoren

kan jo si at du får dette grafikkortet til til 100kr mindre, like god kjøler, men fabrikkoverklokken er 130MHz høyere (900MHz)

Lenke til kommentar

Siden du spesifiserer spillmaskin så må du vite at en cpu med over 4 kjerner er penger rett ut av vinduet. Det er strengt tatt penger rett ut av vinduet for stort sett alt annet du bruker maskinen til også.

En i3 cpu vil fint klare og drive det skjermkortet du har valgt, men de fleste havner på en i5-2500 når de bygger selv om det strengt tatt er overkill for de aller fleste skjermkort. De raffeste skjermkortene, SLI og Crossfire krever dog sitt av cpuen.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Takk for to gode svar, at åtte kjerner er relativt unyttig er noe jeg har lest flere steder på nettet de siste dagene.

Jeg har ikke planer om å kjøpe pcen før etter jul engang, så det er godt mulig jeg endrer mening om prosessoren :D

Og til olestokk , så virket jeg kanskje litt bestemt om det med prosessoren, og jeg setter pris på forslag, så bare kom med det :)

Og ellers, hvor sterk strømforsyning burde jeg satse på, hvis jeg tar utgangspunkt i FX-8150 prosessoren som ikke er akkurat, strømgjerrig? :D

Lenke til kommentar

Takk for to gode svar, at åtte kjerner er relativt unyttig er noe jeg har lest flere steder på nettet de siste dagene.

Jeg har ikke planer om å kjøpe pcen før etter jul engang, så det er godt mulig jeg endrer mening om prosessoren :D

Og til olestokk , så virket jeg kanskje litt bestemt om det med prosessoren, og jeg setter pris på forslag, så bare kom med det :)

Og ellers, hvor sterk strømforsyning burde jeg satse på, hvis jeg tar utgangspunkt i FX-8150 prosessoren som ikke er akkurat, strømgjerrig? :D

ettersom 750 Watt kan ta i5 + GTX 560 Ti SLI

så da kan nok 850 watt ta en FX + GTX 560, og SLI hvis du velger å gå for det i fremtiden

Lenke til kommentar

Kjøpe toppmodellen av CPU til amd for å så å kjøpe et low range hovedkort. Har du planer om å bytte senere? Du får et mid range hovedkort fra Intel og en i5 2500k prossessor til samme prisen, men med langt vassere resultat enn amd. Just å tip.

Hadde egentlig tenkt å la hovedkortet og prosessoren være i fred ja :-) Andre oppgraderinger kan nok være aktuelt etterhvert.

Med hovedkortet tenkte jeg som så at hvis prosessoren virket bra med hovedkortet, så var vel alt bra. Fordi hovedkortet er vel bare en sammensveising for alle komponentene? Og siden hovedkortet ikke har noe med ytelsen å gjøre, tenkte jeg at så lenge jeg fikk bygget pcen, så var det ikkeno vits i å legge i noe mere penger i et hovedkort. :D

Men det er mulig jeg tar feil.

Har også vurdert intel i5 2500k og i7 2600k flere ganger, men jeg synes det er så standard.

Pluss, litt av grunnen til jeg vil ha FX`en, er at det følger med en verdi kode til Battlefield 3.

Noe som er kjekt, men det er jo ingen stor nødvendighet siden jeg har det til ps3 fra før av.

Lurer også på om kabinettet jeg har valgt er noe tess, siden det er et av de billigste?

Endret av mrtliheim
Lenke til kommentar

Klarer ikke se på at du sier du vil ha FX fordi "intel er så standard".

Det blir som å kjøpe KIA fordi BMW er for standard.

Sorry, men det er bare latterlig meningsløst, og det har i grunn ikke noe men antall kjerner prosessoren har, men heller problemet ved at den har håpløst dårlig enkelttrådet ytelse, noe som blir et problem i spill sammenheng siden de fleste spill i dag kun er optimalisert for 2 tråder eller mer. Du sitter da med 6 kjerner som ikke gjør en drit, og fordi du valgte en prosessor med 8 kjerner så er hver av kjernene svakere enn hver av kjernene i en i3/i5/i7 eller Phenom X4/X6 for den saks skyld.

Om du absolutt vil være dum, så går du for en 1055T. Da slipper du hvertfall å fremstå som en tulling når folk spør hva du har i gaming PCen din.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for mange gode responser! :D

Har nå tatt til meg en hel del råd og tips, og mekket sammen en ny handleliste:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1024222&su=F573CB86-B46E-419E-8AB3-C887700916DC

Men, siden det er in i5, så sitter jeg igjen med et problem som SWAT dude.... tok med, og det er at i5 ikke støtter multi threading, så da sitter jeg igjen med 1 tråd her å.....

Og skal jeg opp på en 2600k, så må jeg nok ned på hovedkortet igjen.... :-(

Noen forslag? :D

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1024222&su=F573CB86-B46E-419E-8AB3-C887700916DC

Men, siden det er in i5, så sitter jeg igjen med et problem som SWAT dude.... tok med, og det er at i5 ikke støtter multi threading, så da sitter jeg igjen med 1 tråd her å.....

dropp i7, de som kun gamer og har i7 2600k har den for å skryte av at den har høyere tall og kostet mer

den gir deg ikke noe ekstra ytelse i gaming, i5 2500K er veien å gå :)

bare så det er med, så er vel det eneste spillet jeg har hørt om som bruker hyperthreading er Civ 5

de aller færreste spillene på markedet i dag bruker mer enn 2 kjerner.

Lenke til kommentar

dropp i7, de som kun gamer og har i7 2600k har den for å skryte av at den har høyere tall og kostet mer

den gir deg ikke noe ekstra ytelse i gaming, i5 2500K er veien å gå :)

bare så det er med, så er vel det eneste spillet jeg har hørt om som bruker hyperthreading er Civ 5

de aller færreste spillene på markedet i dag bruker mer enn 2 kjerner.

Godt å høre, for hvis i7 skal på banen, så ryker budsjettet med nesten en tusenlapp. Og det er en tusenlapp jeg gjerne vil putte i større skjerm etterhvert :D

Men hvordan blir det med strømforsyning nå da? hvor mye effekt trengs? :D

Også en ting til jeg har lurt litt på, og det er om sånn termisk pasta følger med prosessoren/hovedkortet ?

Takk for mange gode svar :)

Lenke til kommentar

Takk for mange gode råd og svar i denne tråden :D

Har tatt til meg mange tips, og vurderer nå å gi slipp på AMD FX prosessoren :)

Skal ikke bestille pc`n før om et par uker. Men for øyeblikket ser det ut til å bli noe sånt:

Intel i5 2500k CPU

8 GB DDR3 ram (av noe slag, muligens noe billig)

650 Watt OCZ strømforsyning

ASUS Radeon HD 6950 2GB

AEROCOOL strike x kabinett

Setter nå tråden som løst :)

Lenke til kommentar

Skal ikke bestille pc`n før om et par uker. Men for øyeblikket ser det ut til å bli noe sånt:

Intel i5 2500k CPU

ASUS Radeon HD 6950 2GB

Gjør meg en tjeneste! Velg Nvidia GTX 560 Ti, så slipper du dårlig driverstøtte og hørselsskader!

Mvh Quattro123

Lenke til kommentar

Intel i5 2500k CPU

ASUS Radeon HD 6950 2GB

Gjør meg en tjeneste! Velg Nvidia GTX 560 Ti, så slipper du dårlig driverstøtte og hørselsskader!

Mvh Quattro123

tviler på at et asus kort med DC II design gir deg hørselskader, det er et av de mest lydløse luftkjølingsdesignene til grafikkort ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Intel i5 2500k CPU

ASUS Radeon HD 6950 2GB

Mvh Quattro123

Ja, det er godt mulig det blir et MSI geforce gtx 560 Ti grafikk kort istedet, bedre pris og kjøling :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...