Twinflower Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Med inntoget av smarttelefoner, facebook messenger, imessage og liknende så slo deg meg en dag at SMS sin vei nedover har begynt. Hvis vi ser bort fra mennesker som fremdeles bruker eldre telefoner så vil SMS være overflødig om toppen 4-6 år. Innholdstjenester flytter mer og mer over til QR-koder og sosiale medier fremfor "send "stikkord" til 1983", og om ikke lenge vil det være naturlig å anta at ID-bekreftelser i form av passord sendt på sms også vil bli erstattet. MMS tror jeg også går en dyster fremtid i møte med sin lave oppløsning og stive pris. Dessuten ser jeg en stigende trend i antall personer som bruker email langt mer aktivt enn for noen få år siden - også på smarttelefoner. Og når jeg først allerede har skrevet dødsdommen for SMS og MMS, så vil vel neste naturlige offer bli GSM-samtaler. På samme måte som mobiltelefoner tok over for fasttelefon de siste ti årene, er det nesten uunngåelig at databasert taletrafikk tar over for gammeldags telefonering med oppkoblingstid og den forbaskede oppkoblingsavgiften. Ditto med tellerskritt. Vel, jeg satt egentlig bare på et hotell og kjedet meg på en lørdagskveld og ville dele mine to cents. Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Jeg tror nok vi i en veldig stor grad kommer til å benytte oss av tjenester over nett fremfor SMS/MMS, som for eksempel iMessage for iOS/iPhone, Facebook etc. Ikke nok med at det er billigere, men også lettere å bruke. Jeg får i hvertfall tilsendt mobilregninger som gjør meg glad nå etter at jeg ble introdusert til iMessage, og jeg tildels heller ringer til venner via skype fra mobilen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Tja, Skype o.l har jo få fordeler utover at det er gratis, innenlands vil det vel være ytterst få som betaler noe pr minutt om noen år, og da er jo skype ikke så veldig spennende. Dessuten krever jo skype netttilgang og er man på veien så varierer jo båndbredden enormt. Og selvsagt vil SMS bli mindre brukt, men det er endel av systemet så det blir neppe borte, for oss som bruker telefon i jobb så er det pr dags dato ikke så mange alternativer i og med folk ikke oppgir annet enn telefonnummer som kontaktpunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå