Gå til innhold

Nytt fastobjektiv - "beste" brennvidde

Anbefalte innlegg

Hei, hei!

Jeg ønsker å legge til et ganske lyssterkt fastobjektiv til fotobagen, men er litt usikker på hvilken brennvidde jeg burde satse på, derfor ønsker jeg å høre litt meninger og erfaringer til andre fotointereserte. En av hovedgrunnene til at jeg ønsker et fastobjektiv er som nevnt mulighet for større blender. Jeg ønsker spesielt å kunne ha mulighet til å ta bilder håndholdt innendørs, men også fotografering utendørs i mørkere omgivelser. Jeg har forøvig et canon crop camera, 400D.

Jeg vet mange snakker positivt om canon sine 50mm, men jeg synes dette blir for trangt innendørs, spesielt på crop. 35mm er kanskje et alternativ, men jeg er fortsatt usikker om dette er for trangt. Hva tror dere? Ellers finnes det vel gode fastobjetiver med rundt 24mm brennvidde som kanskje er det beste alternativet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Den du liker".

Vri zoomen din til forskjellige brennvidder. Ta bilder. Finn ut hvilken brennvidde du vil ha mulighet for bedre lysstyrke og bedre bildekvalitet i.

50mm eller 85mm - teleutsnitt, en litt trangere "portrettbrennvidde". Mange liker det. Mange synes det blir for trangt.

35mm - "normal"-utsnitt. Mange liker det. Mange synes det blir "for vanlig".

24mm - vidvinkel-utsnitt. Mange liker det. Mange synes det blir for vidt.

Det er ingen "riktige" eller "feil" svar her - alle brennvidder er fine.

Til portrett vil jeg anbefale 50-85mm.

Til innendørsbilder vil jeg anbefale rundt en 24mm som du selv sier - det blir litt "trangt" med et normalobjektiv.

Selv skyter jeg mye med en 50mm, som blir ca. en 35mm på ditt kamera, og jeg liker det.

Ta bilder selv! Kikk over bildene dine og se hvilke brennvidder du har tatt bilder på hvor du kunne ønske at du hadde mer lysstyrke og bildekvalitet.

Og husk: Større blender = mindre dybdeskarphet.

Hvis du vil ha "hele rommet" i fokus innendørs, så kan det hende at det du heller vil ha er en ekstern blits, som 430 EXII, som du kan rette i taket og få hele rommet lyst, fint og skarpt med zoomobjektivet ditt, uten å få den stygge "blits rett i trynet"-effekten man ofte ser med kameraets innebygde blits..

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg 35mm ble for trangt på 450D (og senere 50D og 7D), som alle har samme sensorstørrelse som 400D. Vel og merke hvis man ønsker et objektiv med mange bruksområder og særlig til generell foto i festlige lag, sammenkomster etc. innendørs.

Jeg kjøpte først Sigma 30mm f/1.4 og var egentlig veldig fornøyd med det. Men kunne tenkt meg noe enda litt videre. Hadde prøvd 35mm f/1.4L på 5D og falt for kombinasjonen, men var på det tidspunktet ikke klar for fullformat. Var på nippet til å bytte 30mm med Canon 28mm f/1.8, men kom over 24mm f/1.4L til en ekstremt god pris (5800,-). Det er et særdeles allsidig objektiv. Jeg ville levd trangt en ekstra måned eller to for å få råd til det, kontra Sigma 30mm f/1.4 og Canon 28mm f/1.8.

Men for all del. Sistnevnte er er to veldig gode objektiver, så hvis du ikke ønsker å overgå ca. 3000 kr, så er det bare å velge.

28mm f/1.8 er hakket mer allsidig brennvidde, etter min mening. 30mm f/1.4 har bedre lysstyrke og er nok også hakket skarpere på samme blenderåpning (f/1.8).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Takk for gode svar :)

Har da bestmt meg for å satse på noe under 30mm, så det blir vel enten 24 eller 28. Som Adreas nevner er nok canon 24mm f/1.4L et kjempe bra objektiv, men med ny pris på opp mot 15 000, så må jeg nok leve trangt betraktelig lenger enn 1 måned, så det er desverre ikke aktuelt nå.

Har egentlig et budsjett opp mot 5000.

Trenger litt hjelp til å velge ritkig å få mest ut av pengene. De jeg har sett på til nå er:

Sigma 24mm - http://fotovideo.no/...0000011878.aspx

Canon 28mm - http://fotovideo.no/...0000010526.aspx

Har hørt mye bra om canon sine originale objektiver, så jeg er fristet til å gå for dette. Men så er det jo egentlig 24mm jeg har mest lyst på. Det er jo ikke så stor forskjell i brennevide, men den er ikke ubetydelig heller føler jeg.

Noen som har noen tanker rundt disse to hva bildekvalitet og skarphet angår? Eventuelt andre alternativer i samme klasse?

EDIT: Ser også at canon har et 24mm til samme pris som de to over, men det har bare f/2.8, og da føler jeg at litt av poenget med å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv blir borte.

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at en 24mm ville vert midt i blinken som allround objektiv til ditt kameram. Den samme brennvidden som 38mm på FF og dette er en veldig fin allround brennvisse i mine øyne.

Kjøpte meg selv 35mm f/1.4 til min 5D og dette er et objektiv jeg kommer til å bruke MYE til allround og spesielt innendørs i mørkereomgivelser.

En 50mm og 35mm vil etter min mening bli alt for trangt til allroundbruk på crop kamera etter min mening.

Så en lyssterk 24mm er nok det jeg ville valgt i ditt tillfelle.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar :)

Har da bestmt meg for å satse på noe under 30mm, så det blir vel enten 24 eller 28. Som Adreas nevner er nok canon 24mm f/1.4L et kjempe bra objektiv, men med ny pris på opp mot 15 000, så må jeg nok leve trangt betraktelig lenger enn 1 måned, så det er desverre ikke aktuelt nå.

Har egentlig et budsjett opp mot 5000.

Trenger litt hjelp til å velge ritkig å få mest ut av pengene. De jeg har sett på til nå er:

Sigma 24mm - http://fotovideo.no/...0000011878.aspx

Canon 28mm - http://fotovideo.no/...0000010526.aspx

Har hørt mye bra om canon sine originale objektiver, så jeg er fristet til å gå for dette. Men så er det jo egentlig 24mm jeg har mest lyst på. Det er jo ikke så stor forskjell i brennevide, men den er ikke ubetydelig heller føler jeg.

Noen som har noen tanker rundt disse to hva bildekvalitet og skarphet angår? Eventuelt andre alternativer i samme klasse?

EDIT: Ser også at canon har et 24mm til samme pris som de to over, men det har bare f/2.8, og da føler jeg at litt av poenget med å kjøpe et lyssterkt fastobjektiv blir borte.

Jeg har Canon EF 24mm f/1.4L USM (versjon 1). Dette er ikke til salgs nytt lenger, da det har kommet en oppgradert versjon (24mm f/1.4L II USM). Det er denne som koster 15.000 kr. nytt. Versjon 1 dukker i blant opp på bruktmarkedet til 6000 kr.

Sigma 24mm og 28mm f/1.8 er middelmådige optisk. Canon 24mm f/2.8 blir for lyssvakt når du først skal ha et lyssterkt fastobjektiv :)

Jeg ville da valgt Canon EF 28mm f/1.8 USM

Endret av Andreasfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Canon EF 24mm f/1.4L USM (versjon 1). Dette er ikke til salgs nytt lenger, da det har kommet en oppgradert versjon (24mm f/1.4L II USM). Det er denne som koster 15.000 kr. nytt. Versjon 1 dukker i blant opp på bruktmarkedet til 6000 kr.

Sigma 24mm og 28mm f/1.8 er middelmådige optisk. Canon 24mm f/2.8 blir for lyssvakt når du først skal ha et lyssterkt fastobjektiv :)

Greit med en liten oppklaring rundt 24mm til canon :)

Fikk vel litt bekreftet mine tanker om at det ofte er lurt å velge orginalt canon objektiv. Om jeg er heldig og kommer over EF 24mm f/1.4L USM (versjon 1) brukt til rundt 6000, vil dette være et betydelig bedre kjøp enn en ny Canon EF 28mm f/1.8 USM til litt i underkant av 4000? Har litt lyst på de ekstra 4mm i vidvinkelenden som 24mm gir ;)

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar

Det meste er vel middelmådig sammenlignet med EF 24mm f/1.4 L ;)

Det største problemet med Sigmaene er ikke den optiske ytelse (den er helt fin), men å finne en utgave som faktisk fokuserer riktig på Canon... Jeg prøvde å finne en den gang jeg har EOS 350D og måtte bare gi opp ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg la akkurat ut en liste med forslag til objektiv i denne klassen i en annen tråd. Kjapt oppsummert:

- Sigma 30mm f/1,4 som utgangspunkt

- Sigma 24mm f/1,8 (mye mindre skarp i hjørnene med samme blendertall)

- Sigma 28mm f/1,8 (litt mindre skarp i hjørnene med samme blendertall)

- Canon 28mm f/1,8 (litt mindre skarp i hjørnene med samme blendertall, raskere AF)

- Canon 35mm f/2,0 (like skarp i hjørnene på samme blender)

- Canon 24mm f/1,4 (litt skarpere i hjørnene på samme blendertall, raskere AF, 3 ganger så dyr)

- Canon 35mm f/1,4 (litt skarpere i hjørnene på samme blendertall, raskere AF, 3 ganger så dyr)

Lenke til kommentar

Jeg la akkurat ut en liste med forslag til objektiv i denne klassen i en annen tråd. Kjapt oppsummert:

- Canon 28mm f/1,8 (litt mindre skarp i hjørnene med samme blendertall, raskere AF)

- Canon 24mm f/1,4 (litt skarpere i hjørnene på samme blendertall, raskere AF, 3 ganger så dyr)

- Canon 35mm f/1,4 (litt skarpere i hjørnene på samme blendertall, raskere AF, 3 ganger så dyr)

De to jeg har merket er av en eldre Sigma generasjon, som er det er mye fokusproblemer med på Canon. Så de ville jeg ikke anbefalt til de som har Canon. Nikon, Pentax og Sigma derimot - helt OK.

Lenke til kommentar

De to jeg har merket er av en eldre Sigma generasjon, som er det er mye fokusproblemer med på Canon. Så de ville jeg ikke anbefalt til de som har Canon. Nikon, Pentax og Sigma derimot - helt OK.

Tusen takk begge to for bra oppsumering og tips :)

Sånn som jeg ser det nå så står det mellom canon 28mm f/1,8 eller å vente på at et fint brukt canon 24mm f/1,4 dukker opp. Det siste er jeg ganske sikker på er at supert objektiv, men lurer litt på 28mm. Du skriver at den er litt mindre skarp i hjørnene. Er dette noe som vil være veldig synlig ved vanlig bruk, eller er forkskjellen mer "akademisk"? Noen som har noen erfaringer med det objektivet å dele?

Lenke til kommentar

Forskjellen i hjørneskarphet er av akademisk karakter. Det er derimot litt mer merkbar forskjell på vignettering og CA. Sigma 30mm har mindre CA og mer vignettering enn Canons 28mm.

Tester fra slrgear:

- Sigma 30mm f/1,4 Utgangspunkt

NB. 24-millimereren er II-versjonen fra 2009. Det finnes en eldre utgave også og det er sannsynligvis den du finner mest av på bruktmarkedet. Det var ikke noen test på slrgear av den gamle. Men selv på bruktmarkedet må du nok regne med minst dobbel pris av butikkprisen til de to andre.

Sammenlign helst de tre objektivene med samme blendertall. Det blir litt urettferdig med den ene på f/1,4 mot den andre på f/1,8, når førstnevnte gjør det vesentlig bedre på f/1,8 enn på største blender.

Sjekk også tester andre steder for referanse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Du skriver at den er litt mindre skarp i hjørnene. Er dette noe som vil være veldig synlig ved vanlig bruk, eller er forkskjellen mer "akademisk"? Noen som har noen erfaringer med det objektivet å dele?

Siden du bruker 400D vil du ikke utnytte hjørnene fult ut på objektiver, og kromatisk aberrasjon/vignettering kan du fikse i etterkant ved bruke av Canon sitt program DPP som følger med kameraet "husk og oppdatere softvaren først, så du får siste utgave".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...