Rusma Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 (endret) Hallo. Jeg må fylle på med plass på filservern. Det er Sata-disker jeg trenger. Som regler har jeg hørt at man skal holde seg unna 4K-disker og "Green"-disker. Til nå har jeg brukt Seagate Barracuda ES.2, og de synes å være meget gode. Jeg tenkte egentlig å kjøpe en mengde Hitachi 7k3000 2GB, men i det siste har de gått så fælt opp i pris (før sånn 800, nå 1400). Samsung er som regel billige, kalde og lydløse, og de synes å være populære. Jeg tror ikke Western Digital Black osv. har noe spesielt for seg. En annen ting jeg har hørt er at ulike diskprodusenter har ulike satsningsområder. Jeg tror Hitachi sine satsningsområder passer meg bra, uten at jeg er helt sikker på hva disse er. De er nok gode på lavt strømforbruk, og reaksjonsevne, men ikke på fart og pris Jeg håper at noen har noen gode innspill. Endret 17. desember 2011 av Rusma Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Hitachi 7k2000 og 7k3000 serien er meget gode disker til raid. For det meste så kjører jeg samsung og hitachidisker. Er meget fornøyd. Holder meg dog borte fra WD som ikkje er enteprisedisker pga mangelen på TLER: RAID-specific time-limited error recovery Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 24. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2012 Hey, jeg falt litt ut av denne tråden den senere tiden, men jeg ser at prisen på Hitachi enheter har gått noe ned siden sist, det er egentlig 7K3000-stuffs jeg tar sikte på (for det var noen kule folk på forums.freebsd.org som mente at 7k3000 var veien å gå). Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Prisene på mekaniske disker er jo meget høye for tiden , pga den flommen som var i Thailand for noen måneder siden. Så dette gjelder igrunn alle produsenter. Sitter akkurat nå og kjører smartsjekk på 12x samsung / WD green disker, som har trøbla seg litt i raidet. De har fungert utmerket inntil nylig, da en dårlig strømsplitter !! sørget for at 2-3 disker begynte å fuske ;( Har forøvrig kjøpt over 30stk Seagate Barracuda LP, og kun hatt 2 med feil. så er igrunn fornøyd med de. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Har 8 1tb WD green disker i Raid 50 og de har det aldri vært noe problem med i det hele tatt. Heller ikke andre WD green disker har jeg hatt problemer med... kan det være en annen årsak til at mange har problemer med disse? Kjører forøvrik disse på en highpoint kontroller. (RR2340) Men imorgen kommer DAS kabinettet og da blir det andre boller - Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Har 8 1tb WD green disker i Raid 50 og de har det aldri vært noe problem med i det hele tatt. Heller ikke andre WD green disker har jeg hatt problemer med... kan det være en annen årsak til at mange har problemer med disse? Kjører forøvrik disse på en highpoint kontroller. (RR2340) Men imorgen kommer DAS kabinettet og da blir det andre boller - Highpoint sine "hardware-assisterte" raidkontrollere har mye bedre kompatibilitet med mange slags harddisker enn det en full hw raidkontroller med xor-prosessor og cache fra f.eks. areca har. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Har 8 1tb WD green disker i Raid 50 og de har det aldri vært noe problem med i det hele tatt. Heller ikke andre WD green disker har jeg hatt problemer med... kan det være en annen årsak til at mange har problemer med disse? Kjører forøvrik disse på en highpoint kontroller. (RR2340) Men imorgen kommer DAS kabinettet og da blir det andre boller - Highpoint sine "hardware-assisterte" raidkontrollere har mye bedre kompatibilitet med mange slags harddisker enn det en full hw raidkontroller med xor-prosessor og cache fra f.eks. areca har. Man skal ha særdeles rare harddisker som ikkje er compatible til 1880 serien. Har enda tilgode å teste noe som ikkje fungerer bra, utenom Crucial M4 med nyeste firmware, men det er crucial sin feil og en annen historie. Den gamel serien me areca, altså før 1680, har litt dårlig compatibilitet på enkelte harddisker. Men det er mange år siden og en haug med firmwarer siden. Jeg kjører for det meste samsung og hitachi disker på Arecakontrollerene mine. Det funker fjell. Generelt så bruker jeg ikkje WD, men det er bare fordi de slutta med Time-Limited Error Recovery (TLER) Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Hva med Seagate ST3000DM001? Dette er vel de eneste (i mine øyne) betalbare 3TB 7200 rpm disker på markedet i dag. Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Man skal ha særdeles rare harddisker som ikkje er compatible til 1880 serien. Har enda tilgode å teste noe som ikkje fungerer bra, utenom Crucial M4 med nyeste firmware, men det er crucial sin feil og en annen historie. Den gamel serien me areca, altså før 1680, har litt dårlig compatibilitet på enkelte harddisker. Men det er mange år siden og en haug med firmwarer siden. Jeg kjører for det meste samsung og hitachi disker på Arecakontrollerene mine. Det funker fjell. Generelt så bruker jeg ikkje WD, men det er bare fordi de slutta med Time-Limited Error Recovery (TLER) Samsung og først og fremst hitachi er for tiden (og fremtiden) ikke så lett å oppdrive. Dermed sitter man igjen med enten Seagate eller WD uten TLER, og det er å be om dropouts på areca. Dersom man ikke kjøper enterprise selvfølgelig, men med dagens harddiskpriser så er det ikke aktuelt for så mange hjemmebrukere. Endret 4. februar 2012 av Eremitten Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 ikkje lett å oppdrive? Samsung f4 2tb: http://www.prisjakt.no/product.php?p=709038 Hitachi Deskstar 7K3000 http://www.prisjakt.no/product.php?p=770460 Samungen er iallefall på lager. Egentlig kjekt at jeg har nok av harddisker for en stund, siden de er så dyre nå Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) ikkje lett å oppdrive? Nei. Tro meg, jeg har prøvd å skaffe 8-24 hitachi 3 TB disker til en server i sverige. Etter å ha mailet alle mulig og umulige leverandører så har jeg ikke funnet mer enn 3 stk i norden. Jeg fant noen i Spania, men de ville ikke sende noen i min retning. Samsung f4 er delvis på lager akkurat nå, men samsung er kjøpt opp i likhet med hitachi. Vi kommer til å sitte igjen med wd og seagate. Jeg endte opp med å kjøpe ST3000DM001, men det går ikke an å skru på TLER og vi endte dermed opp med en LSI 9201/zfs løsning i stedet for areca eller lsi hw raid. Og jeg sitter med areca 1280ml og 1880 kort, det er ikke holdbart med disker uten TLER. Det betyr hitachi (som ikke er å skaffe) eller enterprise-disker. Endret 4. februar 2012 av Eremitten Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 3. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2012 Mange kule svar, takk. Noe å tenke på, la det litt på hylla foreløpig. Flom i Thailand er grunnen til prishopp ... det var litt absurd Jeg trodde ting lages i Kina ... Lenke til kommentar
andylove Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Hvis man setter Samsung F4EG og Hitachi Deskstar 7K3000, begge 2TB disker, hvem ville dere ha valgt da? Forskjellen er vel at Hitachi er 7200 rpm, men jeg bruker denne type disker som ren lagring. Alle diskene er koblet til hovedkortet. Ps: Kan jeg ha noe å tjene rent ytelsesmessig ved å sette diskene på en egen kontroller fremfor hovedkortet? Thanks Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Jeg kjører 12tb (2tb x 6)med seagate barracuda green, og det funker fjell. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 4. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2012 Den nye 3gb-saken fra Seagate[http://www.prisjakt....ct.php?p=984882] ser spennende ut, og ligger på samme pris (1300) som 7K3000. Hvis man setter Samsung F4EG og Hitachi Deskstar 7K3000, begge 2TB disker, hvem ville dere ha valgt da? Forskjellen er vel at Hitachi er 7200 rpm, men jeg bruker denne type disker som ren lagring. Alle diskene er koblet til hovedkortet. Ps: Kan jeg ha noe å tjene rent ytelsesmessig ved å sette diskene på en egen kontroller fremfor hovedkortet? Thanks Jeg ville valgt Hitachi i alle fall, fordi den har jeg fått anbefalt av nederlendere før, og den andre er "green" som ikke er helt bra, fordi etter hva jeg har hørt holder de ikke så lenge (mindre enn tre år). For å avgjøre om det er mer ytelse i en kontroller enn det er direkte på hovedkortet må man se på busshastigheter (det er noe buss-greier der jeg ikke er helt sikker på), en pcie16-kontroller kan vel være ganske kjapp i likhet med en pcix133-kontroller, mens en pci32 er helt ok. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Da har vi hørt to forskjellige ting. Green skal vare lenger. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 4. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2012 Da har vi hørt to forskjellige ting. Green skal vare lenger. Hva har du hørt? Jeg har hørt at det er verdien LLC (Load Cycle Count) som øker veldig raskt, noen[1] har opplevd at sin LLC er gått over 950k på 1.5 år, som er 50k mindre enn hva som er grenseverdien. ----- [1] http://forums.freebs...11&postcount=13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå