Gå til innhold

socket 1155 eller 2011?

hertugen

Anbefalte innlegg

Ettersom mitt 775HK tok kvelden i tordenvaer så må/bør jeg oppgradere til slik jeg ser det enten 1155 eller 2011 socket, eller kanskje 1366.

Håper å få noe hjelp om hvilket socket type som kan passe mitt behov, og gjerne hvilket hovedkort jeg bør kjøpe og gjerne også hvilken CPU samt trådløst nettverk.

Mitt bruk av PC'en går for det meste i CaptureNX samt Photoshop, dvs bilderedigering.

Hva jeg har av hardware:

PSU: BeQuiet Dark Power Pro 1200 watt

Minne: 4X4 GB GSkill RipJaws P3-10666 (kjøpt i par)

Skjermkort: Matrox Parhelia APVe

HDD kontroller: Adaptec 5805

HDD: Seagate Cheetah 15K.5 ST3146855SS

Seagate Barracuda 7200.8 ST34000832AS

Seagate Barracuda ES ST31000340NS

Seagate Constellation ES ST32000644NS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i7 3930K på 2011 socket er uten tvil best for video- og bilderedigering, og alt annet.

Den koster riktignok en god del, og det følger ikke med en kjøleløsning.

i7 2600k på socket 1155 er også veldig grei, og gjør en nesten like god jobb for halve prisen.

Socket 1366 skal vel ikke produseres lengre fra nyttår, dette i all hovedsak fordi socket 2011 gjør den samme jobben - bare enda bedre. 1366 og 2011 er begge entusiast-socketer, og koster derfor svært mye.

Har dessverre lite peiling på hovedkort som dekker ditt behov.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har SAS (nyere generasjon av SCSI) så vil det ikke passe, ser du har SAS kontrollere men er det ikke greiere å ha det direkte mot hovedkortet?

Er enig angående i7 2600k oppsett. i7 3930K er jo veldig dyrt, med mindre du vil overklokke spørs om det er verdt den prisen.

Så sant du har ATX kabinett bør det passe ja, men er mere redd for hvis du har windows XP og skal oppgradere til windows 7, er jo ikke sikkert drivere og slik virker, ellers bør det gå ja.

Men som nevn tidligere, er beste måten å bruke kabelene direkte mot hovedkortet isteden for PCI-E kort for harddisker

Men dette burde ikke bli noe problem hvis du går for en SSD disk (sata 600) som systemharddisk, og resten til langring av annet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men som nevn tidligere, er beste måten å bruke kabelene direkte mot hovedkortet isteden for PCI-E kort for harddisker

Hvorfor det?

Det kommer vel helt ann på bruksområde vel?

Dagens hovedkort har f.eks. få sata3 (6Gb/s) porter, så da er det jo greit med en kontroller.

Ytelsesmessig er det som regel også bare et fåtall av sata3 portene på hovedkortene som er gode, f.eks. på mitt hovedkort er 2 av 10 sataporter knyttet direkte til chipsettet. De neste 4 sata3 portene er fra en tredjepartskontroller og de siste 4 sata portene er kun sata2 (også fra tredjepartskontroller).

Så selv om mitt hovedkort har 10 sata porter, hvorav 6 er sata3, vil bare 2 av de for meg være gode nok, derfor har jeg selv en LSI 9211-8i kontroller.

Til trådstarter.

Du spør om hardwaren vil virke - til det har jeg bare en kommentar, sjekk at strømforsyningen din har en 8pins EPS12v strømkabel, du trenger dette for å gi cpu'en strøm kort fortalt i tillegg til de 24 pinnene som hovedkortet normalt sett får.

Samt sjekke at hovedkortet søtter ram'en du har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi man i prinsippet kan bruke PCI-E kort til noe annet.

Man har jo OCZ RevoDrive 3 som funger raskere og bedre på PCI-E bussen.

Angående antall sata porter, er det nok få per dags dato som har flere en 2 SSD disker, av sata 600, det holder nok lenge nok ennå. Men jeg ser jo sata 600 burde vært standard.

DELTACO Adapterkabel 4-pin ATX12V till8-pin EPS12V 10cm Ser ikke noe grunn for den ikke vil virke? Men da bør vel strømforsyningen være av litt kvalitet, og overklokking bør man styre unna i det tilfellet.

Er strømforsyningen av god kvalitet 600 watt eller mere burde det gå.

Hvis vi ikke snakker om billige strømforsyninger f.eks Advance eller tilsvarende.

Nå kjenner jeg ikke til "be quiet! Dark Power Pro 1200W" men den bør da være god nok.

Er nok godt over dobling av minstekravet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg først og fremst på at brukeren ville utnytte gammel hardware lengst mulig (diskene sine). At det finnes "ssd pcie kort" er ikke noen argumentasjon for å droppe kontrolleren og bruke onboard porter i stedet, er i hvertfall min mening.

I såfall burde jo argumentet være å droppe kontrollerkortet til fordel for ssd pcie kortet og ikke onboard sata portene.

Det var bare kommentaren om at det var beste måten (å bruke diskene mot hovedkortet i stede for mot kontrolleren) jeg stusset litt på.

Nå ser jeg at kontrolleren er sata2, og at diskene vel også i hovedsak er sata2?

Da vil det nok være greit å bruke hovedkortets sataporter, all den tid man har nok av de.

Det er først ved behov for sata3 en pr. i dag sliter litt uten å bruke kontroller.

Prismessig lønner det vel seg ikke å bruke SSD til lagring heller, primært som OS disk.

Så dersom lagringsbehovet er stort, så faller man tilbake på behovet for en kontroller i mange tilfeller.

Antagelsen din om behovet for flere sata3 porter på hovedkortet blir litt grunn om du kun ser ssd disker som bruksområde på de. Om du tenker lagring og rask tilgang til data så vil det jo være av stor interesse med sata3 porter. Igjen, bruksområde her er avgjørende.

Om den Deltaco adapterkabelen er god nok skal jeg ikke uttale meg om. Det kommer nok helt ann på strømforsyningens stabilitet vil jeg tro. Ser at den har 6pins EPS12v så her ville jeg vel kanskje gått for en oppgradering om ingen andre kan verifisere at adapterkabelen holder mål.

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg først og fremst på at brukeren ville utnytte gammel hardware lengst mulig (diskene sine). At det finnes "ssd pcie kort" er ikke noen argumentasjon for å droppe kontrolleren og bruke onboard porter i stedet, er i hvertfall min mening.

I såfall burde jo argumentet være å droppe kontrollerkortet til fordel for ssd pcie kortet og ikke onboard sata portene.

Det er helt riktig, meningen er å benytte disker jeg allerede har (Adaptec 5805 + Cheetah er OS disken). Selv om SSD disker (eller enda bedre ssd pcie kort) er interesante er de ikke ett must helt enda for meg.

Det er derimot ikke noe i veien for å kjøpe for fremtiden, dvs, passe på at ett hovedkort har nødvendig future egenskaper.

Apropos strømforsyningen så er det en BeQuiet Dark Power 1200 w, den har 24 pins til hovedkortet, 8pins EPS12v strømkabel og 4pins EPS12v strømkabel.

Akkurat nå var jeg heldig å kunne bruke ett gammelt X38 kort, så blir julen litt mer romslig økonomisk. Regner dog med at jeg må innvistere på seinvinteren.

Noe jeg ser på socket2011, er det mulig å kjøre 2 av de nyeste constellelation diskene (sata3) i raid-1 der? og hvilke ,muligheter har man med de sata2 utgangene? og hva er de råeste ssd pcie kort?

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Land Grid Array (LGA) 2011 om du har planer om batch-prosessering av et titalls bilder gjennom forskjellige filtre hver dag. LGA 1155 om du ikke har planer om dette.

Feil, LGA 2011 om du vil ha det beste/nyeste som er pr.dags dato OG har råd til det. 1155 om lommeboka sier noe annet.

Er lei av besserwisser Arni90 nå...har ikke hørt makan til hvor mye du klarer å lire av deg Arni90

Snabelen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Land Grid Array (LGA) 2011 om du har planer om batch-prosessering av et titalls bilder gjennom forskjellige filtre hver dag. LGA 1155 om du ikke har planer om dette.

Feil, LGA 2011 om du vil ha det beste/nyeste som er pr.dags dato OG har råd til det. 1155 om lommeboka sier noe annet.

Er lei av besserwisser Arni90 nå...har ikke hørt makan til hvor mye du klarer å lire av deg Arni90

Snabelen

bilderedigering er bruken her. lga2011 er ikke verdt det om du ikke har planer om å belaste mer enn 4 kjerner ofte og bilderedigering klarer ikke dette uten batch-prosessering.

Lenke til kommentar

Ah, da er den psu'en grei nok - det review'et jeg fant av den etter et kort google søk tilsa at den ikke hadde rett eps12v, men når du sier at den har 8 pins eps12v så er du berget.

Du tenker på 8 pin +12v? (bare slik at jeg ikke roter) :)

PSU'en skal ha en egen eps12v 8pins strømkontakt.

Jeg finner følgende kontaktene på den? Stemmer det med hva du har?

(mulig det er forskjellige revisjoner av den på markedet?)

Power Output Connectors Details:

1x ATX-Mainboard (20+4 pin)

1x P8 (CPU)

2x P4+4 (CPU)

1x P4 (CPU)

3x PCI-E 6 pin (GPU)

3x PCI-E 6+2 pin (GPU)

8x IDE 4-pin (HDD, Drives)

11x SATA 5-pin (HDD, Drives)

2x FDD (Floppy)

1x Mainboard Connector (like 4 pin drive connector)

4x External fan connectors

Så langt jeg kan se av be-quiet.net siden så er den P8 kontakten tiltenkt eps12v rollen.

Du skal ikke bruke de 2 P4+4.

Lenke til kommentar
Power Output Connectors Details:

1x ATX-Mainboard (20+4 pin)

1x P8 (CPU)

2x P4+4 (CPU)

1x P4 (CPU)

3x PCI-E 6 pin (GPU)

3x PCI-E 6+2 pin (GPU)

8x IDE 4-pin (HDD, Drives)

11x SATA 5-pin (HDD, Drives)

2x FDD (Floppy)

1x Mainboard Connector (like 4 pin drive connector)

4x External fan connectors

Så langt jeg kan se av be-quiet.net siden så er den P8 kontakten tiltenkt eps12v rollen.

Du skal ikke bruke de 2 P4+4.

BeQuiet Dark Power Pro P7 1200 watt.

1 X 12v P8 pin

1 X 12v P4 pin

1 X EPS P6 pin

Da vet jeg vel ikke helt om denne PSU'en kan benyttes på 2011.

Fra hjemmesiden Deres:

1200W Power

ATX12V Version 2.2

1x 24 Pin Motherboard Connector with Adaptor to 20 Pin

1x RPM control (3pin)

1 x cable for peripherals 600+150+150+150+150mm( 2xSATA / 2xHDD / 1xFDD )

2 x cable for peripherals 600+150+150+150mm ( 4 x HDD )

1 x cable for peripherals 600+150+150+150mm ( 3 x HDD / 1xFDD )

2 x cable for SATA connector 600mm+100+100+100(4 x SATA) include 3.3V

4 x cable for PCIe connector 600mm with 8pin to 6+2pin

1 x Y-cable 6+2-pin to 2x 6+2-pin

1 x cable for PCIe connector, 600mm 6pin

1 x cable for P8 connector ( 8pin ) 600mm

1 x cable for P4 connector ( 4pin ) 600mm

1 x cable for Motherboard ( Molex 4pin ) 600mm

1 x cable for mainboard ( Dualboard ) EPS 6pin 600mm

4 x cable for case fans ( controlled by PSU ) 700mm ( 1 x Molex / 1 x 3pin )

1 x cable for peripherals 500mm ( 1x HDD )

2 x cable for SATA 500mm ( 1 x SATA )

Active PFC

6 seperated 12V rails

Specification: +3,3V: 28A, +5V: 30A, +12V1: 20A, +12V2: 20A, +12V3: 20A, +12V4: 20A, +12V5: 20A, +12V6: 20A, -12V: 0,8A, +5VSB: 4A (peak 5A)

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Så du har P7 utgaven?

På hjemmesiden lister de nå P8 som modellnummer for den...

Om første listingen din der var for din utgave, så er det 1x 12v p8 pin du kan bruke vil jeg tro (om P7 utgaven også er eps12v standard på, det ser du i papirene som fulgte med i såfall).

Kabel oversikten du poster, gjelder det din P7 utgave?

I så fall kan du bruke kabelen "1 x cable for P8 connector ( 8pin ) 600mm"

(min oversikt gjaldt for P8 versionen som de selger i dag).

Men dette kan du jo gjøre svært enkelt.

Send de en epost hvor du henviser til hvilken PSU du har, og hvilke hvoedkort du var tenkt å kjøpe (socket) og si at det krever en 8pins eps12v kontakt - og om din PSU kan brukes eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

bilderedigering er bruken her. lga2011 er ikke verdt det om du ikke har planer om å belaste mer enn 4 kjerner ofte og bilderedigering klarer ikke dette uten batch-prosessering.

Tester støtter deg sterkt her arni90. Så vidt jeg kan se gir i7 3960 ca 3 % ytelsesøkning i forhold i i7 2600K på standard oppgaver i f.eks Photoshop (dvs ingen merkbar effekt). Trolig vil man få langt mer effekt at å ha raskere scratchdisk og/eller mer minne enn bruke 3 - 4 000 kr på 2011 oppsett.

Kan fint være at mer minne/raskere disker til og med når man kjører batchjobber vil ha større effekt enn CPU-en. Selve "jobben" i Photoshop (dvs "rendering" av filtere) ser ut til å ha såpass kort kjøretid uansett at det er lese/skrive delen som kan ta mest tid.

Dette blir akkurat som diskusjonen da quad core kom - og man plutselig oppdaget at quad core faktisk var langsommere på en del oppgaver enn dual core. Effekten av flere kjerner er jo avhengig av at programmet bruker disse, og samtidig ikke er heftet av at data skal leses inn og skrives til disk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...