Gå til innhold

Dele disk på nettverk med WinXP Pro

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en stasjonær og en bærbar pc som er koblet til nettverket på studentbyen min. Jeg har kjøpt en ny harddisk til den stasjonære og vil sette den opp som en nettverksstasjon på den bærbare.

Jeg bruker Windows XP Pro på begge maskinene. Jeg får delt disken, men jeg klarer ikke å sette opp noe sikkerhet på den (passord beskytte). Jeg skrudde av enkel fildeling, men man kan fortsatt få tilgang til disken ved å bruke Gjest som brukernavn uten passord. Dette var jo så utrolig lett i Windows 98! Hvordan skal jeg ordne dette? Finnes det eventuelt noen annen måte å sette opp nettverksstasjonen?

Et annet problem jeg har er at jeg ønsker å ha på firewallen (bruker den som følger med XP), men hvis jeg setter på den finner jeg ikke maskinen på nettverket (naturlig nok). Jeg ønsker å ha på firewallen for å beskytte maskinen, kan jeg bare åpne noen porter for å få det til å funke? I så fall hvilke?

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du samme brukernavn og passord i XP er det ikke rart du kommer inn. Du SKAL komme inn da. Det er hele poenget. XP maser ikke om passord ved bruk av nettverksdisk, ettersom det ble registrert da du logget på maskinen.

For å sperre andre brukerkontoer har du vel husket å fjerne rettighetene til "Alle" og lagt til kun deg selv eller?? Hvis ikke er det nok her "problemet" ligger.

Firewall i XP har jeg liten greie på, bruker Zonealarm til dette. Den er gratis (for private) og kan konfigureres på både IP adresse, host, subnetmask m.m. Ta en kikk på www.zonelabs.com og last ned Free versjonen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker faktisk forskjellige brukernavn/passord på de to maskinene.

Jeg fjernet "alle" rettighetene på den stasjonære og la kun inn brukeren som er på den maskinen, men jeg får ikke opp noen pop-up om brukernavn/passord når jeg prøver å gå inn i mappen.. Jeg finner ikke brukeren på den andre maskinen når jeg prøver å legge den til i rettighets-konfigurasjonen.

Jeg vil egentlig helst ha passord for å komme inn på maskinen (oversikt over alle mappene som er delt) og ikke bare på enkelt mapper. Går det ann?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...