Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skifte etternavn, hva trengs?

Ph.D

Anbefalte innlegg

Jeg har et kjedelig navn som annenhver person i Norge heter, og derfor ønsker jeg å skifte etternavn. Den eneste grunnen til at jeg har det etternavnet jeg har, er min farfar som villig skiftet til dette navnet. Han hadde egentlig et mye sjeldnere og finere etternavn. Jeg ønsker hans egentlige etternavn, men hva trengs da? En onkel av meg sier han har sett fødselsattesten til farfar, men han vet ikke hvor den er. Er det mulig å skifte etternavn uten dette beviset? Fins det noen annet måte å bevise at farfar hadde etternavnet jeg ønsker? Er det realistisk at jeg får etternavnet uten bevis? Hva må jeg isåfall gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mange som har dette etternavnet, så derfor må jeg visst ha tillatelse fra nesten alle av dem hvis jeg ikke har bevis for at jeg har slektninger med dette navnet. Logikken deres skjønner jeg ikke helt, "Det er for få ulv i Norge til at vi kan øke bestanden" ..

Lenke til kommentar

Du bør først sjekke hvor mange som har det aktuelle etternavnet, det kan du gjøre her: http://www.ssb.no/navn/

Hvis flere enn 200 stykker har det aktuelle etternavnet kan du fritt ta det som ditt etternavn. Det samme gjelder hvis ingen har det aktuelle etternavnet. (Men dessverre skiller ikke siden på om 3, 2, 1 eller 0 har det etternavnet du søker på.)

Hvis mellom 1 og 200 personer har etternavnet er etternavnet beskyttet. Da må du enten få tillatelse av alle som har etternavnet til å ta det (se § 3), eller du må ha slektskap til navnet (se § 4 for reglene). Hvis du har slektskap til navnet vil jeg tro at folkeregisteret selv kan kontrollere at farfaren din faktisk hadde dette etternavnet.

Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020607-019.html for hele navneloven.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Ok, det er ikke så mange personer i Norge som har dette etternavnet. Da håper jeg folkeregisteret selv vet om jeg har slektskap til navnet. Takk for hjelpen, da kontakter jeg dem og ser hvordan det går.

Endret av Ph.D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...