Gå til innhold

Politiet ønsker rutiner for utlevering av opplysninger om bloggere

xiando

Anbefalte innlegg

Jeg driver gratisbloggtjenesten trykker.com. Politiet har nå tatt kontakt for å opprette rutiner for utlevering av opplysninger om bloggerne som bruker denne tjenesten.

Er det noen andre som driver nettbaserte tjenester (forum, blogg, wiki, etc) som har mottatt en tilsvarende henvendelse fra politiet?

I så fall lurer jeg på: Hvilke nettsteder, har dere opprettet slike rutiner og ikke minst: hvilken type opplysninger er det politiet eventuelt ber om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver gratisbloggtjenesten trykker.com. Politiet har nå tatt kontakt for å opprette rutiner for utlevering av opplysninger om bloggerne som bruker denne tjenesten.

Er det noen andre som driver nettbaserte tjenester (forum, blogg, wiki, etc) som har mottatt en tilsvarende henvendelse fra politiet?

I så fall lurer jeg på: Hvilke nettsteder, har dere opprettet slike rutiner og ikke minst: hvilken type opplysninger er det politiet eventuelt ber om?

Jeg driver et forum: www.mazda-ogn.org

Har ikke fått noen slik henvendelse, og stiller emg svært kritisk til å utlevere noe som hellst. HAr tidliger vært i "konflikt" med slettmeg.no siden vi postet omfattende (men offentlig tilgjengelig) info om en biltyv. Jeg fulgte da noen av de kravene som be lagt frem, men langt fra alle. Slettmeg.no gjengen var uenig i at jeg hadde gjort nok, og jeg ba dem komme med en politianmeldelse eller retskjennelse av noe slag. Har ikke hørt fra dem siden.

Så vidt jeg veit har ikke norsk politi noen ting de skal ha sakt så lenge serveren din ikke befinner seg på norsk jord. Om jeg var deg ville jeg ringt datatilsynet først og fremst, for å klargjøre hvilke regler som faktisk eksisterer omkring dette.

Vidre ser jeg jo at dette ikke er noe "sinna" mail fra politiet, men bare et spørsmål om hvilke rutiner dere har. Dette burde du ha på plass da det er litt av ditt ansvar som drifter av en slik side.

Hvilke tjenester/programmer tilbyr dere brukerne?

Denne ser jeg ike helt relevansen av å spørre om.

Hvilke data lagres hos dere i forbindelse med de forskjellige tjenestene? (IP-logger, slettede meldinger, bilder med eller uten metadata, etc)

Hvor lenge har dere disse data lagret?

Dette faller inn under personopplysningsloven og der burde dere ha klare kjørelinjer. Litt kjip å få søksmål fra en bruker fordid ere har vært slumsete med personopplysninger.

Har dere utarbeidet egne retningslinjer for henvendelser fra politiet?

Hvilke(n) kontaktperson(er) kan brukes?

Hva krever dere av anmodninger/kjennelser/saksdetaljer for å utlevere data?

Ville snakket med datatilsynet om hva man generelt burde kreve av dokumentasjon her. etter min mening burde man kreve nok til at det er en terskel for politiet å hente disse opplysningene. Samtidig som det må være et offentlig dokument som sikkrer at det faktisk er politiet/rettsvesen. Hva dere krever burde også være kommunisert til brukerne, slik at de er klar over at rettsvesen kan spørre om info.

Samtidig burde du klargjøre om norsk politi har noen rettigheter i det hele tatt. Som nevnt over tror jeg ikke de har det dersom serverne står i utlandet. Da må de i såfall gå til søksmål i det aktuelle landet.

Hvilke rutiner har dere i forbindelse med saker der det kreves øyeblikkelig hjelp for å hindre tap av menneskeliv?

Nå er jo blogging en spesiell type medium, og forholdsvis langt fra det jeg driver med. Vi her ikke akkurat så mange som ønsker å hoppe fra en bro fordi bilen ikke starter. Men her har du etter min mening i hvertfall et "moralsk" annsvar om å varsle dersom du kommer over slik info. Rettningslinjer er altid gode å ha uansett.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Politiet har ingen rett til å få utlevert noen opplysninger. Domstolene derimot kan utstede en slik rett og så lenge politiet ikke har en slik dommerfullmakt, så kan de kun ta i arrest utstyr, hvis det er sjanse for bevisforspillelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...