skylinepower Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 (endret) Har en Gammel stiga plenklipper traktor jeg tenkte å få fyrt opp i jula nå, å tenkte å skifte olje, plugg, bensin og sette på nytt batteri. Den startet ikke sist jeg prøvde å fyre den opp, å det må bli 5-6år sia tipper jeg. Er en Briggs and Stratton 8,5hester. eneste jeg vet om motoren. Har noen oljetyper liggende: Harvella T 10W 30 Universal traktorolje Motorolje SS, mineralsk. SAE 10w 40 Spesifikason: ACEA A3/B3 API SJ/CF Kvalitetsnivå: VW 505.00/500.00, MB 229.1 BAS Engine oil SAE 30 API - SJ/CD Sistnevnte er nesten tom å ikke nok til en tom motor. Motorolje spesifikasjoner De to mest kjente/anvendte kvalitetssystemene for olje til smøring av rullende materiell er følgende: API systemet (America Petroleum institute) * Bensinmotorer (S) klasse SA...SL * Dieselmotorer © klasse CA...CI-4 Første bokstav (S eller C) angir henholdsvis bensin- eller dieselmotor. Andre bokstav angir oljen klassifisering (A er laveste klassifisering) ACEA systemet (Association des Contreucteurs Europeen d`Automobiles) ACEA systemet, som erstattet CCMC systemet i 1996, er et kvalitetssystem for motoroljer hvor inndelingen er som følger: A = Bensin motorer B = Dieselmotorer (person- og varebil) E = Dieselmotorer (lastebiler, busser, traktorer og entrepenørmaskiner) Bokstavene etterfølges av et tall. Jo høyere tall, desto høyere kvalitet har oljen (f.eks. A5, B5 eller E5). ACEA klassifikasjonene etterfølges av ett årstall, f.eks. Acea A3-96 og ACEA A4-98, hvor det siste årstallet indikerer den beste kvaliteten. ACEA A1 og B1 er spesielle spesifikasjoner for brennstoffbesparende oljer, som ikke direkte kan sammenlignes med andre spesifikasjoner. Disse oljene har benevnelsse som HTHS oljer (High Temperature - High Shear = Høy Temperatur - Høy Bæreevne). Drivstoff besparelsen oppnås ved at motorens indre friksjon (bevegelses motstand), reduseres ved snvendelse av tyntflytende oljer. Utfordringen beståri at de tyntflytende oljene beholder bæreevne selv ved meget høye temperaturer. HTHS oljer danner en tynnere smørefilm. Anvender man slike oljer på motorer som ikke er konstruert for formålet, vil det medføre en unormalt høy slitasje på motor delene. Grunnet denne risikoen for motorhavari, er disse oljene kun beregnet på bruk i spesielle motor konstruksjoner, i samsvar med produsentenes spesifikasjoner! For øvrig må det bemerkes at benevnelsen SHPD (Super High Performance Dieselengine oil) ikke er en offisiell ACEA spesifikasjon, men brukes om gode dieselmotoroljer til bl.a. lastebilder. Utover API og ACEA systemene har mange bilfabrikanter utviklet deres egne merke spesifikke kvalitets spesifikasjoner. Når det er tilfellet, skal disse spesifikasjonene følges. http://www.agip-olje.no/teknisk-info/olje-spesifikasjoner.aspx Engine oil API SJ/CF delivers the engine protection required by new enginedesigns and operating conditions. It protects engines during the stress of cold starts as well as short trip driving. It provides high temperature protection in all grades by exceeding the toughest modern standards for protection against thermal breakdown. http://www.unicornoil.com/Products/PDF/CNG%20LPG%20SJCF%20engine%20oil.pdf SJ For 2001 and older automotive engines. CD Introduced in 1955. For certain naturally aspirated and turbocharged engines. CF Introduced in 1994. For off-road, indirect injected and other diesel engines including those using fuel with over 0.5% weight sulfur. Can be used in place of CD oils. http://motorcycleinfo.calsci.com/API.html Endret 17. desember 2011 av skylinepower Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Hvis du lurer på hvilken spesifikasjon du skal bruke så står det muligens påtrykket på motoren. SAE 30 er den oljen som oftest blir brukt på småmaskiner. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 hmm, det tilsvarer SAE 0w 30 ? noe som vil si at universaloljen passer best? Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 21. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2011 Oil Recommendation SAE 30 40° F and higher (5° C and higher) is good for all purpose use above 40° F, use below 40° F will cause hard starting. 10W-30 0 to 100° F (-18 to 38° C) is better for varying temperature conditions. This grade of oil improves cold weather starting, but may increase oil consumption at 80° F(27° C) or higher. Synthetic 5W-30 -20 to 120° F (-30 to 40° C) provides the best protection at all temperatures as well as improved starting with less oil consumption. 5W-30 40° F and below (5° C and below) is recommended for winter use, and works best in cold conditions. http://www.briggsandstratton.com/engines/support/frequently-asked-questions/Engine%20Oil%20Recommendations/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå