Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje til Biggs and Stratton 8,5hk


Anbefalte innlegg

Har en Gammel stiga plenklipper traktor jeg tenkte å få fyrt opp i jula nå, å tenkte å skifte olje, plugg, bensin og sette på nytt batteri. Den startet ikke sist jeg prøvde å fyre den opp, å det må bli 5-6år sia tipper jeg.

 

Er en Briggs and Stratton 8,5hester. eneste jeg vet om motoren.

Har noen oljetyper liggende:

 

Harvella T 10W 30

Universal traktorolje

 

Motorolje SS, mineralsk.

SAE 10w 40

Spesifikason: ACEA A3/B3 API SJ/CF

Kvalitetsnivå: VW 505.00/500.00, MB 229.1

 

BAS Engine oil

SAE 30

API - SJ/CD

 

Sistnevnte er nesten tom å ikke nok til en tom motor.

 

Motorolje spesifikasjoner

 

De to mest kjente/anvendte kvalitetssystemene for olje til smøring av rullende materiell er følgende:

 

API systemet (America Petroleum institute)

* Bensinmotorer (S) klasse SA...SL

* Dieselmotorer © klasse CA...CI-4

Første bokstav (S eller C) angir henholdsvis bensin- eller dieselmotor.

Andre bokstav angir oljen klassifisering (A er laveste klassifisering)

 

ACEA systemet (Association des Contreucteurs Europeen d`Automobiles)

ACEA systemet, som erstattet CCMC systemet i 1996, er et kvalitetssystem for motoroljer hvor inndelingen er som følger:

A = Bensin motorer

B = Dieselmotorer (person- og varebil)

E = Dieselmotorer (lastebiler, busser, traktorer og entrepenørmaskiner)

Bokstavene etterfølges av et tall. Jo høyere tall, desto høyere kvalitet har oljen (f.eks. A5, B5 eller E5). ACEA klassifikasjonene etterfølges av ett årstall, f.eks. Acea A3-96 og ACEA A4-98, hvor det siste årstallet indikerer den beste kvaliteten.

 

ACEA A1 og B1 er spesielle spesifikasjoner for brennstoffbesparende oljer, som ikke direkte kan sammenlignes med andre spesifikasjoner. Disse oljene har benevnelsse som HTHS oljer (High Temperature - High Shear = Høy Temperatur - Høy Bæreevne). Drivstoff besparelsen oppnås ved at motorens indre friksjon (bevegelses motstand), reduseres ved snvendelse av tyntflytende oljer. Utfordringen beståri at de tyntflytende oljene beholder bæreevne selv ved meget høye temperaturer.

 

HTHS oljer danner en tynnere smørefilm. Anvender man slike oljer på motorer som ikke er konstruert for formålet, vil det medføre en unormalt høy slitasje på motor delene. Grunnet denne risikoen for motorhavari, er disse oljene kun beregnet på bruk i spesielle motor konstruksjoner, i samsvar med produsentenes spesifikasjoner!

 

For øvrig må det bemerkes at benevnelsen SHPD (Super High Performance Dieselengine oil) ikke er en offisiell ACEA spesifikasjon, men brukes om gode dieselmotoroljer til bl.a. lastebilder.

Utover API og ACEA systemene har mange bilfabrikanter utviklet deres egne merke spesifikke kvalitets spesifikasjoner. Når det er tilfellet, skal disse spesifikasjonene følges.

http://www.agip-olje.no/teknisk-info/olje-spesifikasjoner.aspx

 

Engine oil API SJ/CF delivers the engine protection required by new engine

designs and operating conditions. It protects engines during the stress of

cold starts as well as short trip driving. It provides high temperature

protection in all grades by exceeding the toughest modern standards for

protection against thermal breakdown.

http://www.unicornoil.com/Products/PDF/CNG%20LPG%20SJCF%20engine%20oil.pdf

 

SJ

For 2001 and older automotive engines.

 

CD

Introduced in 1955. For certain naturally aspirated and turbocharged engines.

 

CF

Introduced in 1994. For off-road, indirect injected and other diesel engines including those using fuel with over 0.5% weight sulfur. Can be used in place of CD oils.

 

http://motorcycleinfo.calsci.com/API.html

Endret av skylinepower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oil Recommendation

 

SAE 30 40° F and higher (5° C and higher) is good for all purpose use above 40° F, use below 40° F will cause hard starting.

 

10W-30 0 to 100° F (-18 to 38° C) is better for varying temperature conditions. This grade of oil improves cold weather starting, but may increase oil consumption at 80° F(27° C) or higher.

 

Synthetic 5W-30 -20 to 120° F (-30 to 40° C) provides the best protection at all temperatures as well as improved starting with less oil consumption.

 

5W-30 40° F and below (5° C and below) is recommended for winter use, and works best in cold conditions.

http://www.briggsandstratton.com/engines/support/frequently-asked-questions/Engine%20Oil%20Recommendations/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...