Loxxo Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Takk for all hjelp, ringer elektriker på mandagen som kommer jeg. Du kan også spare deg for penger ved å gi dem informasjon / ta bilde av sikringene. Slik at de slipper å kjøre ut til deg for å finne ut at de ikke har den typen sikringer med seg, hente og komme tilbake. Lenke til kommentar
Damp Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 (endret) Er ikke mulighet til å skaffe et adapter av noe slag som gjør at kondensatorene ikke trekker strøm så fort som de gjør ved oppstart? Endret 19. desember 2011 av Damp Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Så lenge du ikke skrur maskinen helt av med av/på-bryteren på PSU så skal de holde seg opplada hele tiden. Min tar kun sikringen etter strømbrudd eller hvis jeg har skrudd av bryteren på selve PSU-en. Men det at den alene tar sikringa på en 16A-kurs ser jeg på som veeeldig mistenkelig. Hjemme har jeg en 10A-kurs men har også en forsterker med kraftig ringkjernetrafo og en PC-til som trekker mye strøm ved oppstart. Det er mest ved strømbrudd at sikringa går når strømmen kommer tilbake. Og det skjer ikke alltid. Lenke til kommentar
Loxxo Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Så lenge du ikke skrur maskinen helt av med av/på-bryteren på PSU så skal de holde seg opplada hele tiden. Min tar kun sikringen etter strømbrudd eller hvis jeg har skrudd av bryteren på selve PSU-en. Men det at den alene tar sikringa på en 16A-kurs ser jeg på som veeeldig mistenkelig. Hjemme har jeg en 10A-kurs men har også en forsterker med kraftig ringkjernetrafo og en PC-til som trekker mye strøm ved oppstart. Det er mest ved strømbrudd at sikringa går når strømmen kommer tilbake. Og det skjer ikke alltid. Trådstarter sa i en senere post at det var en 10A sikring med B karakteristikk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Okei. Men synes fremdeles det virker litt rart hvis det skjer når han skrur på PC selv når den har stått tilkoblet med strøm på. Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 (endret) Har samme problemet selv i gammelt hus. Corsair HX1050w , sikring går. Har en 13B , elektriker kamerat foreslo å bytta til 13C så han skal gjøre det snart (via firmaet for å ha det sagt) Hjalp litt å få flytta server og diverse over på en anna 16A kurs jeg "forlenget" litt selv så den kom inn på datarommet, men er ikke alle som har mulighet til det. (hadde en 16A kurs i stua som ble lagt opp til varmepumpe) Endret 19. desember 2011 av Skognisse Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Er ikke mulighet til å skaffe et adapter av noe slag som gjør at kondensatorene ikke trekker strøm så fort som de gjør ved oppstart? joda, du kan koble inn en svindyr On-Line UPS . har en APC SmartUPS 3000 som jeg fikk låne av et firma , som jeg bruker til serveren her hjemme. den takler mye mer peak en sikringa tåler, så den har fungert fint for meg som en "booster". men det er fryktelig mye billigere å bare bytte sikringa, en å skaffe en slik en = Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 (endret) Hovedgrunnen til at sikringen går er fordi strømforsyningen består av spoler og kondensatorer, og i det øyeblikket du switcher den til ON vil spolen ta til seg veldig mye strøm, som fører til et spenningsfall på nettet. Dette kan du gjerne merke ved at lampen begynner å blinke eller lyse svakere i et lite øyeblikk. Sikringen din er nok av typen B-Automat ( om du har automatsikring) og karakteristikken på disse er beregnet til å slå ut fort for å unngå skade/overopphetning på kabel. For å unngå at sikringen går kan du bytte til en C-automat, men hva forskriftene sier om dette er jeg imidlertidlig usikker på, men kan sjekke opp om ønskelig. For all del, ikke øk sikringens størrelse fra fks 10 til 16A. Sikringens oppgave er å bryte ut ved en kortslutning, og bryte ut momentant ved load ca 1.35x merkestrømmen ( C automat). Om du øker størrelsen på sikringen vil den ikke fortsette med sin hovedoppgave, å beskytte kabelen mot overbelastning. Om du velger en 16A sikring på en kabel som tåler opp til fks, 5A vil dette føre til overbelastning på kabelen, og kan i verste fall føre til brann! Noe som kan være med å unngå at sikringen ryker er å slå av varmeovner etc i det øyeblikket du skrur strømforsyningen på. Endret 19. desember 2011 av Kvittering Lenke til kommentar
Loxxo Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Hovedgrunnen til at sikringen går er fordi strømforsyningen består av spoler og kondensatorer, og i det øyeblikket du switcher den til ON vil spolen ta til seg veldig mye strøm, som fører til et spenningsfall på nettet. Dette kan du gjerne merke ved at lampen begynner å blinke eller lyse svakere i et lite øyeblikk. Sikringen din er nok av typen B-Automat ( om du har automatsikring) og karakteristikken på disse er beregnet til å slå ut fort for å unngå skade/overopphetning på kabel. For å unngå at sikringen går kan du bytte til en C-automat, men hva forskriftene sier om dette er jeg imidlertidlig usikker på, men kan sjekke opp om ønskelig. For all del, ikke øk sikringens størrelse fra fks 10 til 16A. Sikringens oppgave er å bryte ut ved en kortslutning, og bryte ut momentant ved load ca 1.35x merkestrømmen ( C automat). Om du øker størrelsen på sikringen vil den ikke fortsette med sin hovedoppgave, å beskytte kabelen mot overbelastning. Om du velger en 16A sikring på en kabel som tåler opp til fks, 5A vil dette føre til overbelastning på kabelen, og kan i verste fall føre til brann! Noe som kan være med å unngå at sikringen ryker er å slå av varmeovner etc i det øyeblikket du skrur strømforsyningen på. En sikring løser IKKE ut momentant(Kortslutningsvern) ved 1.35 x merkestrøm! Forskjellen på B og C sikringen er at B sikringen løser ut momentant på 5 x merkestrøm og C løser ut på 10 x merkestrøm. Eksempel: om du har en 10Ampers B sikring løser denne ut momentant på 50A der en C ikke vil gi seg før 100A. De 1.35 (aka I2 verdi) du snakker om er overbelastningsvernet i sikringen , selv er jeg vant til sikringer med 1.45(moeller/eaton sine). Sikringen garanterer da at sikringen har løst ut FØR det har gått en time med 1.35/1.45 med merkestrømmen. Eksempel: Om du har en 10A sikring med I2 verdi 1.45, og belaster denne med 14.5A er denne sikringen garantert å løse ut før 1 time. NB: Sikringene har endret I2 verdi i nye hus siden NEK400:2010, så det jeg har skrevet over gjelder sikringer iht NEK400:2006. Ellers er jeg helt enig i det du har skrevet Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Ah beklager, skrev feil mellom momentant utløsing og etter 1 time. Karaktistikk også ( c og bautomat). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå