Kea T Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Hei det er kommet en studie som beviser at tradisjonell korean medisin hjelper mot astma (http://www.sciencedaily.com/releases/2011/06/110630122007.htm). Noen som vet hvordan jeg får tak i det i Oslo evt hvor skal jeg reise for gi den til ungen på 4 år? Er litt desperat her... Lenke til kommentar
Kirie89 Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Hei IreneT. Jeg prøvde å se litt nærmere på denne studien, for man kan ikke ta overskrifter for god fisk. Fikk dessverre ikke tilgang til hele av studien, men denne studien er utført på MUS. Altså det er INGEN bevist effekt på mennesker. Jeg ville hvertfall ikke anbefalt deg å prøve dette, spesielt ikke uten å ha pratet med lege. Bruker ikke barnet ditt "normale" medisiner mot astma? Evt. hjelper det ikke? Lenke til kommentar
Kea T Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Det er vel ikke noe vits å høre med legene her i Norge for dem gjør alt kun etter boka (felleskatalogen). Om ikke det står noe der så vet dem ikke. Og ja, barnet mitt bruker "normale" medisiner mot astma men det er vel ikke noe ordentlig behanling. Astmaen forsvinner ikke av de. Jeg vet også at de som tilhører koreanske miljøer her i norge bruker sin tradisjonell medisin. Noen av dere som kan hjelpe meg her? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Asthma kan oppstå på grunn av akutt allergi, og allergien kan være knyttet til stress over tid. Du kan jo prøve å finne om det er noe som stresser barnet og se om du kan gjøre noe med det. Om barnet har hatt antibiotikakurer (ofte på grunn av ørebetennelser) er det veldig vanlig å utvikle allergi, så det er også en mulighet. Du kan jo vurdere f.eks homeopati og akupunktur om du misliker felleskatalogen og den typiske syptomatiske steroid-behandlingen det innebærer. Det kan ha sammenheng med fordøyelsesproblemer, så det kan være verdt å se på dette om stress har vedvart over tid. Lenke til kommentar
Kirie89 Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Så du vil FJERNE astmaen? Lykke til....Astma er en autoimmunsykdom, det er veldig vanskelig å bli kvitt astmaen, men i mange tilfeller fungerer glukokortikoider veldig bra. jeg regner med at barnet ditt ikke har blitt helt god selv om det går på behandling. Singulair kan brukes, har ditt barn prøvd dette? I noen tilfeller fungerer det veldig bra, men ikke hos alle. det kommer i tablettform. Singulair: Tilleggsbehandling ved bronkialastma når behandling med inhalasjonssteroider og korttidsvirkende beta2-agonist tatt ved behov, ikke gir tilstrekkelig kontroll av sykdommen. Mange barn som har astma, blir kvitt det før de blir voksne. Grunnen til at så mange barn har astma er pga trangere luftveier. Etterhvert vil kroppen "kvitte" seg med astmaen hos mange. Alternativ medisin vet jeg lite om. Homeopati har jeg ingen tro på, men akupunktur vet jeg har hjulpet en jeg kjenner veldig med ME og det er også en mer "godtatt" behandlingsform. Lenke til kommentar
Kea T Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Barnet mitt har multiallergi og masse atopisk eksem fra 3 måneders alder så alle de "pynte"-kurene med kortison hjelper bare der og da. Har lest litt om Singulair - skeptisk siden det er mange som bruker den men ingen ble kvitt astmaen. Det er derfor jeg er ute etter noe alternativ medisin. Anyone??? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Mange klarer ikke å forstå homeopati rasjonelt, men de fleste aner ikke hvor mye empiri som faktisk ligger bak. Det er vel så nært prinsippet til erfaringsbasert medisin som man kommer seg. Jeg jobber en god del med ulike helserelaterte ting selv, og resonanshomøopati som er mer målebasert enn typisk erfaringsbasert homeopati har overrasket meg med gode resultater mer enn en gang. Min forståelse av asthma er ikke at den forvinner over tid, men heller at problemet forflytter seg til et annet sted i kroppen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Du kan be om en kortisoltest av legen. Det er en test hvor man måler stresshormon via spytt fire ganger i døgnet. Hvis disse kurvene er unormal så kan dette være med på å forklare atopisk eksem og allergi. Lenke til kommentar
thyes Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Om barnet ditt har store astmaplager kan det hende at en Prednisolon kur er tingen. Det er en slags "blitzkrieg" kur med kortison som er veldig effektivt mot betennelser. Bakdelen er at det ikke kan brukes ofte, da for hyppig bruk kan medføre veldig seriøse bivirkninger som bla. beinskjørhet. Anbefalt er vel 1 kur i året. Det kan hende at det ikke burde brukes på barn i det hele tatt, spør legen din. Lykke til, astma kan være noe dritt om man ikke får medisiner som hjelper! PS: Nesepolypper går hånd i hånd med astma. Følg med om barnet ditt er ofte tett i nesen, har dårlig luktesans eller nyser ofte. Dette er symptomer på polypper, og jo før de fjernes, jo bedre. Har man først fått nesepolypper er sjangsen stor for at de vil komme tilbake selv om de blir kirurgisk fjernet, men er man tidlig ute kan man være heldig. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Om barnet ditt har store astmaplager kan det hende at en Prednisolon kur er tingen. Det er en slags "blitzkrieg" kur med kortison som er veldig effektivt mot betennelser. Bakdelen er at det ikke kan brukes ofte, da for hyppig bruk kan medføre veldig seriøse bivirkninger som bla. beinskjørhet. Anbefalt er vel 1 kur i året. Det kan hende at det ikke burde brukes på barn i det hele tatt, spør legen din. Lykke til, astma kan være noe dritt om man ikke får medisiner som hjelper! PS: Nesepolypper går hånd i hånd med astma. Følg med om barnet ditt er ofte tett i nesen, har dårlig luktesans eller nyser ofte. Dette er symptomer på polypper, og jo før de fjernes, jo bedre. Har man først fått nesepolypper er sjangsen stor for at de vil komme tilbake selv om de blir kirurgisk fjernet, men er man tidlig ute kan man være heldig. Hvilke langvarige forbedringer kan man forvente å oppnå med asthmaen når kortisonkuren er over ? Det som skjer med kortisonpreparater er jo at du nedregulerer immunforsvaret, så jeg ser ikke helt vitsen så lenge personen ikke har hormnelle dysreguleringer som f.eks en patologisk binyrebark. Lenke til kommentar
thyes Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Hvilke langvarige forbedringer kan man forvente å oppnå med asthmaen når kortisonkuren er over ? Det er jo bare en midlertidig løsning, så på lang sikt vil det ikke gjøre stor forskjell. Når jeg var på diagnosestasjon for å konstatere at det faktisk var astma jeg hadde, fikk jeg medisiner tilpasset mitt behov. Da fikk jeg også med en boks med Prednisolon som jeg skulle bruke hvis jeg ble veldig dårlig, pustevansker etc. Jeg trengte ikke å bruke kuren, men om plagene er såpass ille at vanlige inhalatorer ikke funker, fikk jeg beskjed om å ta en slik kur. Foreslo det bare i tilfelle ungen var så plaget at h*n sliter med pustevansker om natten etc. Jeg var sikker på at jeg skulle stryke med om nettene før jeg fikk vite at det var astma jeg hadde, så ille var det. Om man tar en slik kur og letter symptomene betraktelig, kan det vel tenkes at forebyggende medisiner har bedre effekt når man er ferdig med kuren? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Det er jo bare en midlertidig løsning, så på lang sikt vil det ikke gjøre stor forskjell. Når jeg var på diagnosestasjon for å konstatere at det faktisk var astma jeg hadde, fikk jeg medisiner tilpasset mitt behov. Da fikk jeg også med en boks med Prednisolon som jeg skulle bruke hvis jeg ble veldig dårlig, pustevansker etc. Jeg trengte ikke å bruke kuren, men om plagene er såpass ille at vanlige inhalatorer ikke funker, fikk jeg beskjed om å ta en slik kur. Foreslo det bare i tilfelle ungen var så plaget at h*n sliter med pustevansker om natten etc. Jeg var sikker på at jeg skulle stryke med om nettene før jeg fikk vite at det var astma jeg hadde, så ille var det. Om man tar en slik kur og letter symptomene betraktelig, kan det vel tenkes at forebyggende medisiner har bedre effekt når man er ferdig med kuren? Ok, da er jeg med. Hvis ordinær medisin ikke fungerer synes jeg egentlig det er litt betenkelig å gi kortison med mindre det er foretatt en grundig diagnostisering, spesielt ved så lav alder. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Nei, det er mye bedre å bruke god gammeldags placebo-produkter. Om ikke det hjelper så sitter man i hvertfall igjen med den gode følelsen av at man har vært prinsippfast. /sarkasme Lenke til kommentar
Kea T Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 Problemet er det ikke at kortison ikke fungerer, men at astmaen kommer stadig tilbake uansett hvor mye kortison du putter inn i ungen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Ser du noe mønster i når anfallene oppstår ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå