Gå til innhold

Trenger hjelp! Grafikkortet funker ikke etter påmontert kjøleblokk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått et frusturende problem med min PC. Etter å hatt den luftkjølt en lang periode har jeg endelig tatt meg tid til å påmontere vannkjølingen jeg har hatt stående.

Aktuelle specs:

Grakkkort - XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518745

Kjøleblokk - EK-FC5850 - Nickel http://www.coolingconfigurator.com/step1_complist?gpu_gpus=285#DB_inline?height=260&width=530&inline_id=comp_table

Jeg har i tillegg til kjøleblokka en bakplate fra EK tilapssset samme modell.

CPU, HD er også vannkjølt, men tror det har liten relevans her.

Problemet:

Etter at jeg har montert kjøleblokka så nekter kortet å starte opp. Ved første gangs oppstart hørte jeg en svak "tikke-lyd" fra kortet. I tillegg så var det litt bøyd mellom bakplaten og kjøleblokken. Kortet "bølget" svakt mellom de to elementene.

Jeg tok derfor av all kjølingen og forsøkte å starte det uten kjøling, samtidig som jeg nøye overvåket temperaturen. Jeg ville jo bare oppnå å få en boot-screen.

Dette fungerte ikke. Jeg satte derfor på luftkjølingsmonsteret igjen og prøvde på nytt. Voila - alt fungerte igjen! Med andre ord var ikke kortet skadet.

Jeg satte igjen på kjøleblokk og bakplate, men denne gangen satte jeg kun i de 4 skruene som fester blokken og bakplaten til selve GPUen. Uten hell - kortet starter ikke, men det kommer heller ingen "tikke-lyd". Kortet er heller ikke særlig "bølget" når jeg fester blokken såpass forsiktig.

Tilslutt har jeg prøvd med bare å feste kjøleblokken, uten bakplaten. Dette virket heller ikke.

Jeg har også forsøkt å starte med kontakten til luftkjølingen tilkoblet, men uten at kjølingen satt fysisk på. Jeg gjorde dette for å se om det var en form for sikkerhets-feature som ikke ille starte kortet uten luftkjøling tilkoblet. Men nei, ingen oppstart.

Jeg har krysstestet skjermen med annen pc, fortløpende, så jeg vet at skjermen er ok. Jeg har også testet begge DVI utgangene hver gang.

Se vedlagte bilder:

Kjøleblokk og bakplate kun festet med 4 skruer.

IMG_9969.jpg

IMG_9970.jpg

Original luftkjøling sett under:

IMG_9971.jpg

Minimalt med "bølger" på kortet:

IMG_9974.jpg

Jeg begynne å gå tom for ideer - er det noen likesinnede geeks der ute med gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...