Gå til innhold

Hjelp med 4017 Decade counter


Anbefalte innlegg

Driver å leker meg med enkel elektronikk, og ved første møtet med IC-er har jeg møtt på problemer :)

 

Har koblet opp en enkel bryter for å sende pulser til Clock, og koblet en lysdiode på carry out.

Når jeg kobler på batteriet lyser dioden, og blir ikke påvirket av trykking på bryteren..

 

Har jeg misforstått funksjonen til 4017, eller koblet noe feil?

 

Datablad

 

 

Dårlig bilde av oppkoblingen:

 

ohizqx.jpg

 

Lysdioden er de to oransje ledningene som går ned til venstre

 

Har heller ikke forstått funksjonen til Clock Inhibit, er det noen som kan forklare den også?

 

Håper noen kan hjelpe et forvirret hode :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første problemet som dukker opp ved slike koblinger er at en bryter ikke fungerer slik som man tror. Det kommer ikke bare en puls når man trykker på den, det kommer mange.

Du trenger debounce. http://www.labbookpages.co.uk/electronics/debounce.html

 

Husk også at du trenger avkoblingskondensatorer. En 10 nF keramisk mellom VDD og jord, plassert tett ved kretsen, er helt nødvendig.

Lenke til kommentar

Avkobling er helt nødvendig på digital elektronikk. Der er transistorer som åpner og lukker veldig raskt, og da oppstår raske forandringer i spenning og strøm. En rask puls inneholder høye frekvenser.

Vanlige ledere får helt andre egenskaper ved høye frekvenser, det blir kapasitive og induktive effekter overalt. Hvis disse pulsene ikke blir håndtert vil de forstyrre operasjonen, f.eks at de oppfattes som falske klokkepulser.

 

En liten kondensator blir som en kortslutning ved høye frekvenser. Dermed forsvinner støyen.  Info med bilder: http://www.vagrearg.org/?p=decoupling

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...