Gå til innhold

Madla 2012. Sjøforsvaret / Luftforsvaret

maqern123

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg fått innkallingen, jeg skal til Madla 21. mars 2012!

Noen fler som skal inn da??

Noen som har pakketips ?? klær,undertøy,barbering, lommepenger osv?

:))takk for svar på forhånd.

Siden du spurte tidligere ang. pakkeliste, også har jeg lite å gjøre akkurat nå, så tenkte jeg at jeg kunne skrive ned hva.... ivile tøyet jeg kommer i,Jakke.Genser.Sko.Bukse.etc.

Dette trenger du IKKE fra lista di:

- Slippers (får utlevert)

- Hodelykta (du må ha rødt lys på den (for nattebruk) og man får utlevert 2-3 lykter pr. lag

- Varmeboxere (fryser sjeldent der, føtter og hender er det viktigste.)

- Ullsokker (du får utlevert 6 par "Alaska-sokken". Kan kjøpes på fretex for 50kr. I tillegg får du 6 par med litt tynnere ullsokker)

- Damestrømper (regner med du tenker for å unngå gnagsår, så de får du vurdere selv. Knytter du skoa ordentlig, har rene sokker osv slipper du unna.)

- Hansker får du vurdere selv. Om vintern er det kun ullhansker/vindvotter som duger sammen. Stridshanskene er faktisk Nille-kvalitet og hjelper minimalt mot kulde.

- Synstest for førerkort (du skal gjennom synstest på leir både på farge og skarphet)

Ellers så har du en fin fin liste. Tar du med deg alt det der stiller du bedre forberedt enn de aller aller fleste :)

PS: Gnagsårplasten er litt debbatert om det er bra eller ikke. Tensoplast er et bedre alternativ som er mye billigere og bedre enn compeed. Dette fordi compeed ikke puster så bra.

http://www.vitusapot...PID-884197.aspx

Takk for svar, varmeboksenere mine, eller treningsbokserene mine, som jeg faktisk ikke greier å huske det ordentlige navnet på, må jeg bruke pga. gnagsår mellom låra ved aktivitet. Bruker dem idag ved både ute og inne trening, sommer og vinter.

Skal stryke ullsokker av listen, litt spesielt at forsvaret selv sier at man burde ta med slipperser og hodelykt vis man får dette utlevert eller er kun en spesiel type hodelykt man får bruke, uten å skrive

noe om det. Men stoler på deg der. :)

Damestrømper har jeg bare hørt er veldig greit å ta med seg, og at man ikke vil angre på det, husker ikke engang hensikten med dem. hehe

Det skal sies at det ikke er 100% at du får en egen hodelykt. Dette varierte fra tropper til tropp da jeg var der. Noen steder har alle på hvert lag en lykt, andre steder har kun 2-3 en lykt. Vi fikk utlevert denne:Petzl Tactikka Plus

Damestrømper skal hjelpe ved at de ligger som et beskyttende lag mellom sokken og huden din. Dermed unngår man friksjonen som skaper gnagsår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må for all del bare ta med hodelykt selv, men når du skal på feltøvelsen så vil du nok ikke få brukt den særlig mye. Men ellers på kveldene når du kommer til å stå ute og pusse sko er den meget fin å ha.

I mitt kull (september) fikk vi dessuten et par skinnhansker med ull inni som varmer tålig bra. Kanskje ikke alle som har like lyst til å slite de ut, men med litt omtenksomhet klarer du holde hanskene fine og hendene varme.

Endret av janovi
Lenke til kommentar

Strømpebukse for damer er jo kurant å ha til å pusse skoene med, men dette kan du kjøpe på velferden før rundt 20 kr.

Jeg kjøpte en egen hodelykt, sånn billig sak på Clas Ohlson, så demonterte jeg glasset og tegnet det rødt med en sprittusj, fungerte toppers. Samt at det var fint med en personlig hodelykt. Vi fikk utlevert 3 på laget, men mange hadde med personlige, så alle på laget mitt hadde hodelykt.

Så er det jo fint å ha med en del sivile klær som du kan bruke på byen i Stavanger.

Lenke til kommentar

Du må for all del bare ta med hodelykt selv, men når du skal på feltøvelsen så vil du nok ikke få brukt den særlig mye. Men ellers på kveldene når du kommer til å stå ute og pusse sko er den meget fin å ha.

I mitt kull (september) fikk vi dessuten et par skinnhansker med ull inni som varmer tålig bra. Kanskje ikke alle som har like lyst til å slite de ut, men med litt omtenksomhet klarer du holde hanskene fine og hendene varme.

Leste på flere andre forum tråder at det var lurt å ta med vinterhansker, også mange har anbefalt dem jeg har linket til i den tidligere posten min, også trenger jeg noen nå i vinter også, men får se hva jeg gjør.

Strømpebukse for damer er jo kurant å ha til å pusse skoene med, men dette kan du kjøpe på velferden før rundt 20 kr.

Jeg kjøpte en egen hodelykt, sånn billig sak på Clas Ohlson, så demonterte jeg glasset og tegnet det rødt med en sprittusj, fungerte toppers. Samt at det var fint med en personlig hodelykt. Vi fikk utlevert 3 på laget, men mange hadde med personlige, så alle på laget mitt hadde hodelykt.

Så er det jo fint å ha med en del sivile klær som du kan bruke på byen i Stavanger.

Koster jo ikke mere enn 50kr på Clas Ohlson, men må opp i 500kr for en med rødt nattlys.

Så taper jo ikke akkurat allverden av å ta med en til 50kr.

Er selv avholdsmann, så tviler det blir mye på byen, kansje jeg drar for det sosiale, men blir fort tråkig å se på alle halvfulle folka, bare jeg ikke detter helt utafor.

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Vil anbefale å søke terminalassistent på Gardermoen. Bedre tjeneste tviler jeg du får. Dimma i sep. i år og har hatt det fantastisk på GEN. Du driver med forsendelse av utstyr til både innland og utland, bl.a. til våre styrker i Afghanistan. Laster og losser noen av verdens største cargo fly. Bl.a. C17 og AN-124 i tillegg til vår C130. Foruten truck lappen, kan du ta kurs for å kjøre Atlas K-Loader.

Du får mulighet til å dra på transportoppdrag. Jeg fikk lov å dra 1 mnd til Kreta for å jobbe der under førstegangstjenesten. Ellers går det jevnlige turer til Jan Mayen, og turer til nord-norge. Også får du muligheten til å se mange presidenter og lignende siden de velger å parkere på militær side.

Når du dimmer, så kan du søke jobb på flyplass siden du får alt av flyplasskurs.

Lenke til kommentar

ANONII,takk for svar :thumbup: er kjekt og vite hva en skal ha med seg første mnd,drikker ikke så mye alkohol sjæl,så har et par kroner til overs.Vurderer og kjøpe en hodelykt til 299.- (http://www.intersport.no/product/719833(BC_1)/silva-hodelykt-mino-twilite/?gclid=CPeL8qWylK0CFdAumAodRxsOlQ)

Er ikke 100% sikker på hva jeg vil etter rekrutten,skal inn i sjøforsvaret det høres mest spennendans ut og reise på båt.

Jeg ble ferdig som lærling i august,så fikk fagbrev har også lest at folk med kompetanse kansje blir tatt ut til tjeneste på båt,om de trenger det. Så håper på det ,har minst lyst til og sitte på vakt&sikring, ut i fra det andre sier så høres det sinnsykt kjipt ut.'

Mangler ikke så mye fra lista nå,

Gnagsår plaster.

Gnagsår teip.

Sportsteip.

Blistex leppomade.

Ute joggesko

#Leather man, er dette nødvendig ? hvis til hva ?? og Karabinkroker ogSikerhetsnåler?

Ellers noen andre som har planer etter rekrutten ?? :D Takk for svar !!

Lenke til kommentar

ANONII,takk for svar :thumbup: er kjekt og vite hva en skal ha med seg første mnd,drikker ikke så mye alkohol sjæl,så har et par kroner til overs.Vurderer og kjøpe en hodelykt til 299.- (http://www.interspor...uct/719833(BC_1)/silva-hodelykt-mino-twilite/?gclid=CPeL8qWylK0CFdAumAodRxsOlQ)

Er ikke 100% sikker på hva jeg vil etter rekrutten,skal inn i sjøforsvaret det høres mest spennendans ut og reise på båt.

Jeg ble ferdig som lærling i august,så fikk fagbrev har også lest at folk med kompetanse kansje blir tatt ut til tjeneste på båt,om de trenger det. Så håper på det ,har minst lyst til og sitte på vakt&sikring, ut i fra det andre sier så høres det sinnsykt kjipt ut.'

Mangler ikke så mye fra lista nå,

Gnagsår plaster.

Gnagsår teip.

Sportsteip.

Blistex leppomade.

Ute joggesko

#Leather man, er dette nødvendig ? hvis til hva ?? og Karabinkroker ogSikerhetsnåler?

Ellers noen andre som har planer etter rekrutten ?? :D Takk for svar !!

Bare hyggelig.

Selv er jeg usikker på hva jeg skal gjøre etter rekrutten. Lest at vis man vil på andre form for opptak, om det er FOS eller hva det skal være, så kan man ikke være steder hvor dem er veldig avhengig av deg, som f.esk på båt.

Lest at ting som Karabinkrok/Leatherman/Lommekniv etc, er ting du egentlig ikke vet hva du skal bruke til, før du brått blir veldig glad du faktisk hadde det med deg. Sikerhetsnåler har jeg hørt folk bruker til å få sengetrekket til å se veldig bra ut for inspeksjon.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvilke type tjenester det er man kan gjøre etter rekrutten under førstegangstjenesten i sjøforsvaret, som er på land, ikke båt. Også hvilke av disse er mest fysisk aktive?

Var inne for to år siden og satt inne på FOHK nære stavanger (jåttånuten) som nå er nedlagt og flyttet til Bodø. Jeg var stasjonert på sjøops hvor arbeidet sto i å motta telefoner fra sivile skip som hadde meldeplikt. Plottet data inn i skjemaer på pc. 2 uker på ca 2,5 uker av (vet ikke hva turnus det er nå..) Mer enn nok å gjøre til tider! Nattevaktene kunne være litt lange da... Men ellers varmt og godt innendørs, grei arbeidsmengde og fint å ikke være alene på vakt!

Lenke til kommentar

Noen som vet hvilke type tjenester det er man kan gjøre etter rekrutten under førstegangstjenesten i sjøforsvaret, som er på land, ikke båt. Også hvilke av disse er mest fysisk aktive?

Var inne for to år siden og satt inne på FOHK nære stavanger (jåttånuten) som nå er nedlagt og flyttet til Bodø. Jeg var stasjonert på sjøops hvor arbeidet sto i å motta telefoner fra sivile skip som hadde meldeplikt. Plottet data inn i skjemaer på pc. 2 uker på ca 2,5 uker av (vet ikke hva turnus det er nå..) Mer enn nok å gjøre til tider! Nattevaktene kunne være litt lange da... Men ellers varmt og godt innendørs, grei arbeidsmengde og fint å ikke være alene på vakt!

Høres greit nok dette, bare at jeg vil ha det motsatte.

Fysisk hard, mye ute, gjerne mye snø og kulde.

Vil ikke ha turnus, og helst så lite data som mulig.

Men tror ikke noe sånt finnes i sjøforsvaret borsett avdelingene innen MJV.

Håper jeg tar feil. : )

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen stillinger som er veldig mye hat i form av kulde og fysisk utmattelse, men vet at brannvernsassistentene trener en del, og KAN potensielt ha en tung tjeneste (selv om jeg har hørt at de har ganske mye chilling). Ellers har du vakt og sikring der du så vidt jeg vet har en del dager i felten, samt et kurs i forkant som kan by på litt hat. Men ta alt dette med en stor klype salt, da jeg ikke har noe forhold til noen av stillingene selv, og det varierer fra sted til sted ;)

Edit: Så ikke at du ikke ville ha turnus, så i så fall kan du stryke v&s. Lurer på om ikke brannvern også har turnus på et vis.

Endret av janovi
Lenke til kommentar

Fallskjermjeger? evt. kan du jo gå videre på befalsutdanning...

Kan også være verdt å nevne at det regner mye, selv på vinteren og om det er 3 grader. Det regner dessuten skjelden loddrett. Det kan være greit å vite for en østlending som skal bo på vestlandet! Slike varmeposer -som starter kjemisk eksoterm reaksjon = varme som kan legges i sko/hansker...

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Ikke søk V&S, det er slakapungtjeneste. Dykker er forholdsvis hardt, men om det blir så mye skautjeneste på deg vet jeg ikke.

Vil anbefale å søke terminalassistent på Gardermoen. Bedre tjeneste tviler jeg du får. Dimma i sep. i år og har hatt det fantastisk på GEN. Du driver med forsendelse av utstyr til både innland og utland, bl.a. til våre styrker i Afghanistan. Laster og losser noen av verdens største cargo fly. Bl.a. C17 og AN-124 i tillegg til vår C130. Foruten truck lappen, kan du ta kurs for å kjøre Atlas K-Loader.

Du får mulighet til å dra på transportoppdrag. Jeg fikk lov å dra 1 mnd til Kreta for å jobbe der under førstegangstjenesten. Ellers går det jevnlige turer til Jan Mayen, og turer til nord-norge. Også får du muligheten til å se mange presidenter og lignende siden de velger å parkere på militær side.

Når du dimmer, så kan du søke jobb på flyplass siden du får alt av flyplasskurs.

Yes offence, men jeg tror faktisk denne tjenesten vil være helt ubrukelig for en som ønsker å VIRKELIG være i militæret. Jobbe et år med lossing for luselønn? Det kuleste i fgtj er jo garantert å komme seg ut i skogen.

Lenke til kommentar

I sjø kan jeg tro det eneste er kystartilleri som er på land med militær tjeneste evt. Hunderøkter på Forsvarets Hundeskole, hundeskolen er jo plassert i midt i skauen litt utenfor Sessvollmoen. Som røkter på hundeskolen tror jeg du kan få de kursene og evt, eksamene du trenger for å kunne søke som hundefører som grenader eller befal.

Lenke til kommentar

Madla er en barneskole, kanskje den slækkeste rekruttskolen i NATO. Hvis du skal i Luft, søk hund, det er den grønneste tjenesten du får under Marsinnrykket. Forsvaret lokker deg med mange stillinger som høres kule ut, men du vil ikke koke kaffe til en eller annen offiser resten av året.

Ta med deg penger, får ikke lønn før etter første mnd, laptop er også greit å ha med seg, gjorde kveldene koseligere for min del.

Januar-inrykket hos Luft har plasser som hundefører på Rygge Flystasjon. Av de 3 stasjonene Luft har, har Rygge et rykte på seg for å være den klart beste og morsomte av tjenestestedene, i forholdt til Bodø og Ørlandet. De skal mest sansynlig ha 10-12 førere, så her er det mange muligheter. Mars-inrykket vil ta i mot førere til Bodø hvis jeg ikke tar feil.

Personlig vil jeg anbefale hundetjeneste på det sterkeste. I motsetning til de fleste andre gruet vi på troppen oss til den dagen vi skulle dimme, og det var flere som var på gråten da vi måtte dra. Var på besøk tidligere i helga, og det er alltid kos å se igjen de hundene man var sammen med :)

Hvis det er noen som har spørsmål om hundetjenesten enten det gjelder hundefører eller hunderøkter er det bare å skrike ut! :)

"Av de 3 stasjonene Luft har"???? Luftforsvaret har 6 flystasjoner(av de 2 Hovedflystasjoner)i tillegg til flere andre baser, hvis det er det du sikter til. Du vet ufattelig lite om Luftforsvaret til at du selv har vært der. Rygge er en "flystasjon" som ligger der den ligger for at befalet i Oslo-regionen skal ha kort vei til jobben. Luftforsvarets største virkeområder ligger i nord og derfor ligger også de fleste, beste (og viktigste) basene i nord. Jeg kjenner mange som har vært på Rygge, og de var ikke særlig fornøyde. Hva vet du egentlig om Bodø eller Ørlandet? Beklager å måtte si det, men du tjenestegjorde på en særdeles lite operativ base...

Denne tråden får det til å se ut som om det bare er hundefører som er eneste tjenestemulighet. Det er utallige tjenestemuligheter i Luftforsvaret. Hva er vel mer operativt enn å klargjøre F-16 før flight? eller feste missiler på flyet? Ja, hundeavdelingen er viktig og en veldig bra tjeneste, men det er veldig få tjenester i Luftforsvaret som går ut på å koke kaffe til befalet. Det er et standard "rykte" innen forsvaret. Jeg vil anbefale folk om å selv sette seg inn i tjenestemulighetene og ikke høre på alle ryktene. Jeg har selv vært i Luftforsvaret i 2 år og er meget kjent innen forsvarsgrenen. Ta det som sies i denne tråden med en klype salt!

Lenke til kommentar

Hei!

Siden du spurte tidligere ang. pakkeliste, også har jeg lite å gjøre akkurat nå, så tenkte jeg at jeg kunne skrive ned hva jeg har tenkt på. Også kan jo andre fra forumet skrive om det er noe jeg mangler, eller ikke burde ta med.

Toalettsaker:

Barbering høvel.

Barbering gel.

Aftershave gel.

Tannbørste.

Tannkrem.

Deodorant.

Gnagsår plaster.

Gnagsår teip.

Sportsteip.

Blistex leppomade.

Stort badehandkle.

Slippers.

Negleklipper.

Q-Tips.

Våtservietter.

?Anti svette fotkrem?

?Kulde krem?

Trenings tøy:

Løpe sko.

Inne/Hall Sko.

Trenings shorts.

Joggebuske.

T-Skjorter.

Annet:

Klokke fra Clas Ohlson, 149kr http://www.clasohlso...px?id=164634895

Hodelykt fra Clas Ohlson, http://www.clasohlso...px?id=162478953

Vinterhansker, 499kr, http://www.armygear....oves-Black.html

Tennstål, 149kr, http://www.xxl.no/vi...al-army-1027605

Egne M77 Felt støvler, 999kr.

Kansje Leatherman eller Lommekniv.

?Karabinkroker?

?Sikerhetsnåler?

Mobil Telefon, som også vil være Mp3 spiller.

Mobil Lader.

Batterier til hodelykt.

Et par bøker.

Snus.

Mange mange varmeboxere.

Ullsokker.

Raggsokker.

?Dame strømper?

Innkallinga.

Identifikasjon (bankkort & førerkort).

Kontonummer.

Matpakke til første dagen.

Lommepenger.

Synstest for førerkort.

Også selvfølgelig sivile tøyet jeg kommer i,Jakke.Genser.Sko.Bukse.etc.

Hva skal du pakke i? Koffert/bag ?

Dette er forsåvidt et generelt spørsmål, hva er det best å pakke i?

Endret av SaniT
Lenke til kommentar

Hei!

snip

Jeg har tenkt å bruke en bag, lettere å skvise inn et sted om den muligens er litt for stor.

Ellers er jo egentlig trillebagen tingen når man reiser.

Lenke til kommentar

Hei!

snip

Jeg har tenkt å bruke en bag, lettere å skvise inn et sted om den muligens er litt for stor.

Ellers er jo egentlig trillebagen tingen når man reiser.

Jaok.. Skal til Madla 9.Januar, å er småredd for at jeg har glemt noen vesentlige ting.. Men jeg tror jeg skal ha husket det aller meste nå. hehe

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen stillinger som er veldig mye hat i form av kulde og fysisk utmattelse, men vet at brannvernsassistentene trener en del, og KAN potensielt ha en tung tjeneste (selv om jeg har hørt at de har ganske mye chilling). Ellers har du vakt og sikring der du så vidt jeg vet har en del dager i felten, samt et kurs i forkant som kan by på litt hat. Men ta alt dette med en stor klype salt, da jeg ikke har noe forhold til noen av stillingene selv, og det varierer fra sted til sted ;)

Brannvern både på Madla og Haakonsvern er nesten like slapt som V&S. Er krav til en viss fysisk form, men er nok ikke spesielt utfordrende. Minedykker og marinejeger er nok de eneste stillingene som virkelig er utfordrende og som krever mye. Skal litt til å komme gjennom nåløyet der. Du er nok i feil våpengren hvis du ikke er jegermateriale, men vil ha en utfordrende tjeneste på land :p

snip

Jaok.. Skal til Madla 9.Januar, å er småredd for at jeg har glemt noen vesentlige ting.. Men jeg tror jeg skal ha husket det aller meste nå. hehe

Er ikke nødvendig å overpakke til rekrutten. Det eneste du trenger er toalettsaker, kanskje et skift med sivilt og laptop.

Endret av SPRCO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...