Gå til innhold

[Løst] Politi kjøre over fartsgrense uten sirene

Zvakr

Anbefalte innlegg

En sivil politibil har ikke lov til å kjøre over fartsgrensa uten sirene, ja en bil som ikke skal være synlig politi. Er dere morsomme?

"For utrykningskjøretøy er det ingen øvre fartsgrense"

En sivil politibil er like mye utrykningskjøretøy som en uniformert politibil og kan se bort ifra de samme trafikkreglene som sistnevnte.

Ja, det var jo poenget mitt. Om det er i utrykning eller ikke spiller ingen rolle, så lenge det er i kategorien utrykningskjøretøy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En sivil politibil har ikke lov til å kjøre over fartsgrensa uten sirene, ja en bil som ikke skal være synlig politi. Er dere morsomme?

En sivil politibil er like mye utrykningskjøretøy som en uniformert politibil og kan se bort ifra de samme trafikkreglene som sistnevnte.

Ja, det var jo poenget mitt. Om det er i utrykning eller ikke spiller ingen rolle, så lenge det er i kategorien utrykningskjøretøy

Uansett finnes det en regel politi sliter med å holde. Det å kjøre aksomt, selv under utrykning skal politi senke fart og om nødvendig avbryte en jakt hvis faren for skade på liv og helse blir for stor. Har vært flere saker der politi har fått refs...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett finnes det en regel politi sliter med å holde. Det å kjøre aksomt, selv under utrykning skal politi senke fart og om nødvendig avbryte en jakt hvis faren for skade på liv og helse blir for stor. Har vært flere saker der politi har fått refs...

Det gjør det nok sikkert, men å ligge 80 i en 60 sone kommer man nok ikke særlig langt med i trådstarters tilfelle, med mindre det er en ekstremt dårlig vei/værforhold.

Lenke til kommentar

Som jeg sa kan utrykningskjøretøy bryte fartsgrensen uten å bruke blålys og sirene (eller en av delene hver for seg). Blålys er kun et krav når de vil ha «fri vei»

Lenke til kommentar

Som jeg sa kan utrykningskjøretøy bryte fartsgrensen uten å bruke blålys og sirene (eller en av delene hver for seg). Blålys er kun et krav når de vil ha «fri vei»

Eh.. ja, nettopp det jeg konstanterte i mine 2-3 forrige innlegg..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Eh.. ja, nettopp det jeg konstanterte i mine 2-3 forrige innlegg..

Eh.. nei, du skrev «en sivil politibil har ikke lov til å kjøre over fartsgrensa uten sirene, ja en bil som ikke skal være synlig politi.» Dette er direkte feil.

Jeg skrev:

"En sivil politibil har ikke lov til å kjøre over fartsgrensa uten sirene, ja en bil som ikke skal være synlig politi. Er dere morsomme?"

Det var ment som ironi, at en bil som er "under cover" kan jo ikke bruke blålys hvis de må bryte fartsgrensen.

Men mulig jeg formulerte setningen litt dårlig :p

Lenke til kommentar

Politiet selv har stoppet ambulanse som har kjørt i 100 i 80 sone når det ikke er brukt blålys/sirene. Dette var på hovedvei (2-felts) og i en tid med lite trafikk. (hørte det på politiradio og før de skiftet nett, men reglene er ikke endret det jeg vet fra den gang på dette)

Som det refereres til her:

"- Man har ikke noen blankofullmakt til å bryte fartsgrensene. Det skal være nødvendig eller for vesentlig lette i tjenesten. Og rammen er her som ellers at man ikke utsetter andre eller seg selv for fare. Paragraf 3 i veitrafikkloven gjelder uansett"

"Nødvendig og for vesentlig lette" er nettopp det, ikke en blankofullmakt.

Lenke til kommentar

Men mulig jeg formulerte setningen litt dårlig :p

Ironi fungerer dårlig på Internett. :p Men da er vi visst enige likevel!

Jepp!

Politiet selv har stoppet ambulanse som har kjørt i 100 i 80 sone når det ikke er brukt blålys/sirene. Dette var på hovedvei (2-felts) og i en tid med lite trafikk. (hørte det på politiradio og før de skiftet nett, men reglene er ikke endret det jeg vet fra den gang på dette)

Som det refereres til her:

"- Man har ikke noen blankofullmakt til å bryte fartsgrensene. Det skal være nødvendig eller for vesentlig lette i tjenesten. Og rammen er her som ellers at man ikke utsetter andre eller seg selv for fare. Paragraf 3 i veitrafikkloven gjelder uansett"

"Nødvendig og for vesentlig lette" er nettopp det, ikke en blankofullmakt.

Ja så da forblir jo spørsmålet om dette var en "vesentlig lette" eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg kan se for meg at politi faktisk kjører utrykning uten blålys. Noen ganger kan bruk av blålys/sirene skape farlige situasjoner. Selv om det ikke er tilfelle i trådstartes tilfelle, kan det nok være mulig at politi må benytte seg av dette. Men da må politi ikke kjøre fortere enn at det er forsvalig, eller at risikoen for kjøringen er lavere enn potensiell skade man prøver å forhindre. Uansett skal man ikke "ofre" noe får å redde noe annet...

Lenke til kommentar

kilde

Spiller ingen rolle om de er i utrykning eller ikke

Selvfølgelig finnes det øvre fartsgrense, det er den høyere makter som setter i etterkant når det blir en case. Alle som kjører ett kjøretøy skal kjøre etter gjeldende regler, unntaket for utrykningspersonell som skal kjøre så raskt som man kan ut ifra trafikkbildet og en kalkulert risiko.

Lenke til kommentar

like lite som den ambulansen de stoppet. (slik jeg ser på det)

Slik jeg ser det vet du ikke årsaken til at ambulansen kjørte over fartsgrensen, og har derfor ingen rett til å bedømme hvorvidt det var til «vesentlig lette» eller ikke.

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor ambulansesjåfører har fått fartsbøter som senere har blitt trukket tilbake av politiadvokaten, nettopp fordi de har lov til å kjøre utrykning uten blålys.

Lenke til kommentar

Problemet med Politi er at dem er som bukken og havresekken. Dem har liksom ikke noen over seg, unntatt "det store fellesskapet".

Dermed skal det mer til før politi får kritikk og dem kan tøye grensene lengre. Først når store steiner begynner å rulle at man reagerer, som f.eks. ved saker som Utøya.

Kjører ambulanse/brannmenn for fort, er barrieren kortere fordi da skal "bare" politi reagere....

Lenke til kommentar

Hei, jeg satt på med en politibil i går hvor de kjørte over fartsgrensa. Fartsgrensa var 60 og de kjørte i 80 (sivilbil) uten sirene og lys. Er det lov, eller kan jeg anmelde dem? Jeg har forresten tjenestenumrene (den ene politimannen oppga ikke nummeret)

Nå er det galt at de ligger litt over fartsgrensa, men om et par år, når du er myndig og har lappen, kjører du det remmer og tøy holder og synes det er patetisk at politiet stopper deg i fartskontroll i 110 i 60-sona, og synes fartsgrensene er kriminelt lave...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja så da forblir jo spørsmålet om dette var en "vesentlig lette" eller ikke.

Godt og viktig spørsmål.

Vi vet jo ikke (heller ikke TS) om denne hastighetsøkningen var nødvendig pga. at de måtte skynde seg å få gjennomført dette "taxioppdraget" fordi et annet og mer preserende prioritert oppdrag egentlig sto for tur/hadde dukket opp.

G :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...