Zvakr Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Hei, jeg satt på med en politibil i går hvor de kjørte over fartsgrensa. Fartsgrensa var 60 og de kjørte i 80 (sivilbil) uten sirene og lys. Er det lov, eller kan jeg anmelde dem? Jeg har forresten tjenestenumrene (den ene politimannen oppga ikke nummeret) Lenke til kommentar
Gamenørd Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Med mindre de ikke skal noe spesielt har de ikke lov til dette. Det gjelder for alle politibiler. De skal trossalt gå frem som et bra forbilde. Det å anmelde er ingen god idé. Regner med at du ikke har noen bevis Lenke til kommentar
Zvakr Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Med mindre de ikke skal noe spesielt har de ikke lov til dette. Det gjelder for alle politibiler. De skal trossalt gå frem som et bra forbilde. Det å anmelde er ingen god idé. Regner med at du ikke har noen bevis De skulle bare kjøre meg hjem fra en fest. De hadde allerede snakket faren min. De har GPS i bilen, vet ikke om den lagrer informasjon som rute og fart? Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Hva faen er det du klager etter egentlig? du fikk gratis tur hjem, så skal du anmelde de for å kjøre for fort? 9 Lenke til kommentar
blured Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Regner med at han ble kjørt hjem grunnet kombinasjonen alder + alkohol... 5 Lenke til kommentar
Zvakr Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Hva faen er det du klager etter egentlig? du fikk gratis tur hjem, så skal du anmelde de for å kjøre for fort? De holdt på å kjøre på en mann på vei hjem, noe som gjorde meg redd. Hvis de hadde gitt F så hadde jeg lett kunnet ta nattbussen gratis. De misbruker makten sin og jeg har generelt lyst til å sette dem på plass. Det er mer kos å ta buss enn politibil hvor de skal leke tøffe hele veien. Så ja, jeg klager Lenke til kommentar
Gamenørd Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Med mindre de ikke skal noe spesielt har de ikke lov til dette. Det gjelder for alle politibiler. De skal trossalt gå frem som et bra forbilde. Det å anmelde er ingen god idé. Regner med at du ikke har noen bevis De skulle bare kjøre meg hjem fra en fest. De hadde allerede snakket faren min. De har GPS i bilen, vet ikke om den lagrer informasjon som rute og fart? Jeg tviler EKSTREMT sterkt på at de lagrer sånt. Og som sagt over, du kom deg hjem. Du skal takk dem, ikke gå i mot dem selvom jeg skjønner fustrasjonen. Lenke til kommentar
Zvakr Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Med mindre de ikke skal noe spesielt har de ikke lov til dette. Det gjelder for alle politibiler. De skal trossalt gå frem som et bra forbilde. Det å anmelde er ingen god idé. Regner med at du ikke har noen bevis De skulle bare kjøre meg hjem fra en fest. De hadde allerede snakket faren min. De har GPS i bilen, vet ikke om den lagrer informasjon som rute og fart? Jeg tviler EKSTREMT sterkt på at de lagrer sånt. Og som sagt over, du kom deg hjem. Du skal takk dem, ikke gå i mot dem selvom jeg skjønner fustrasjonen. Jo, det er sant. Det er jo bedre å bli kjørt direkte hjem enn å ta buss, MEN! Hva gjør de på en fredfull fest (naboen klagde en gang, men folka var i ferd med å gå) når de heller kunne vært et annet sted i byen og passe på kvinnfolket. Har jo tross alt vært mye voldtekter i det siste. Altså ja, det er personlige ting ved dette, og derfor vil jeg vite hva jeg kan gjøre for at de som ikke prioriterer riktig ting skal straffes? Tilleggs spørsmål: Jeg spurte alle politimennene om TjenesteID, og fordi dette ble han ene veldig sur på meg og begynte å ransake meg og det var dette som førte til konflikten. Kommentarer på dette? Lenke til kommentar
Gamenørd Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Politiet drar ikke til en fest uten en grunn. Dermed har det enten hendt noe på festen eller så har naboen ringt, eller så kan dem ha misstanke om at mindreårige drikker. Politiet ødelegger ikke fester for morroskyld! Du trenger ikke dra dette til retten eller anmelde dem. Du kan heller bare si i fra til deres overordede om at du følte deg utilpass under turen og resten av historien. Dette vil få konsekvenser nok. Nå aner ikke jeg hvordan du ser ut, men antar at du er en helt normal. Dermed kan de ikke ha ransaket deg pga utseende (dette skjer utrolig ofte, og det er noe som ikke er akseptabelt), regner med at du kanskje virket full og kanskje litt kranglete. I tillegg skulle de jo kjøre deg hjem, og de vil nok være sikkre på hvem og hva som er de deres bil. Men ikke se så negativt på dette, politiet er her for en grunn og hadde dem ikke gjort noe så hadde vel Norge hvert helvete. Så bedre med litt for mye, enn litt for lite. Right? 5 Lenke til kommentar
Zvakr Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 (endret) Politiet drar ikke til en fest uten en grunn. Dermed har det enten hendt noe på festen eller så har naboen ringt, eller så kan dem ha misstanke om at mindreårige drikker. Politiet ødelegger ikke fester for morroskyld! Du trenger ikke dra dette til retten eller anmelde dem. Du kan heller bare si i fra til deres overordede om at du følte deg utilpass under turen og resten av historien. Dette vil få konsekvenser nok. Nå aner ikke jeg hvordan du ser ut, men antar at du er en helt normal. Dermed kan de ikke ha ransaket deg pga utseende (dette skjer utrolig ofte, og det er noe som ikke er akseptabelt), regner med at du kanskje virket full og kanskje litt kranglete. I tillegg skulle de jo kjøre deg hjem, og de vil nok være sikkre på hvem og hva som er de deres bil. Men ikke se så negativt på dette, politiet er her for en grunn og hadde dem ikke gjort noe så hadde vel Norge hvert helvete. Så bedre med litt for mye, enn litt for lite. Right? Naboen hadde klagd og hadde sikkert ringt politiet fordi det ikke ble stille. Hvordan kan jeg kontakte deres overordnede? Hvem er det? Og hva skal jeg si i så fall? Med tanke på bevis etc? Jeg var kranglete på den måten at jeg spurte om deres tjenestenummer og mine rettigheter, men ser ikke noe direkte galt ved det. Edit: Er vitner nok? Endret 17. desember 2011 av Zvakr Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Trur du sliter. At noen som blir tatt hånd om av politiet skal komme med "hevnaksjoner" når sjelden fram. Dessuten kan speedometeret ha feilvisning (eller så du farten på gps-en?). Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Edit: Er vitner nok? Har du vitner? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Hei, jeg satt på med en politibil i går hvor de kjørte over fartsgrensa. Fartsgrensa var 60 og de kjørte i 80 (sivilbil) uten sirene og lys. Er det lov, eller kan jeg anmelde dem? Politiet har hjemmel til å bryte fartsgrensene, blålys er ikke påkrevd. Så anmeldelse er bortkastet tid. Lenke til kommentar
Zvakr Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Hei, jeg satt på med en politibil i går hvor de kjørte over fartsgrensa. Fartsgrensa var 60 og de kjørte i 80 (sivilbil) uten sirene og lys. Er det lov, eller kan jeg anmelde dem? Politiet har hjemmel til å bryte fartsgrensene, blålys er ikke påkrevd. Så anmeldelse er bortkastet tid. Synes det i alle fall er kritikkverdig når de nesten kjører på en mann på den måten. Men jeg får vel bare legge saken død. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Politiet har hjemmel til å bryte fartsgrensene, blålys er ikke påkrevd. Så anmeldelse er bortkastet tid. I en slik situasjon har de ikke lov til det nei. Finn gjerne fram hjemmel de har for dette Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Politiet har hjemmel til å bryte fartsgrensene, blålys er ikke påkrevd. Så anmeldelse er bortkastet tid. I en slik situasjon har de ikke lov til det nei. Finn gjerne fram hjemmel de har for dette Blålys og sirene er ikke nødvendig for at kjøringen skal karakteriseres som utrykning. Om de kjørte utrykning med trådstarter er noe jeg derimot ikke kan svare på. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Å kjøre noen hjem fra en fest er ikke å betegnes som utrykning. Hvis ikke foreldre har sagt at personen MÅ hjem til et gitt tidsrom som ikke er mulig uten å kjøre litt for fort da Defineres slikt som utrykning, så er vel det pr def lov for politiet å kjøre for fort uansett - noe det ikke er. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) En sivil politibil har ikke lov til å kjøre over fartsgrensa uten sirene, ja en bil som ikke skal være synlig politi. Er dere morsomme? "For utrykningskjøretøy er det ingen øvre fartsgrense" kilde Spiller ingen rolle om de er i utrykning eller ikke Endret 18. desember 2011 av MrLG Lenke til kommentar
runerask Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Politi er bare vanlige folk det også, selv om dem i utgangspunktet mener noe helt annet selv. I flere biljakter får "tyven" ett kick når politi henger seg etter, og dette kicket får politifolk også som følger etter. Du kan spørre enhver politimann, men aldri i livet om dem vil innrømme dette xD Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 En sivil politibil har ikke lov til å kjøre over fartsgrensa uten sirene, ja en bil som ikke skal være synlig politi. Er dere morsomme? "For utrykningskjøretøy er det ingen øvre fartsgrense" En sivil politibil er like mye utrykningskjøretøy som en uniformert politibil og kan se bort ifra de samme trafikkreglene som sistnevnte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå