Salt kjeks Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 (endret) Hei Når man skal på fjellet om vinteren er gode kjettinger en god ting å ha med seg. De gode gamle piggkjettingene var gode og holdbare, men det blir vel for trangt i hjulbuene på en moderne stasjonsvogn (Volvo V50 2010 mod., forhjulstrekk, standard 15" alufelger). Hvis noen har erfaring med kjettinger utover bensinstasjon/biltema-hurtigkjettinger hadde det vært fint å høre. Jeg har fremdeles til gode å få problemer med å få på personbilkjettinger i riktig dimensjon, så vanskelighetsgrad på montering er ikke så viktig. Så lenge det ikke blir som da vi la kjettinger på forsvarets Scania P93 er jeg fornøyd... Det er også nyere oppfinnelser som Clack&Go og liknende. Er det noen som vet noe om holdbarheten på disse? Tåler de å bli brukt over lengre avstander? Jeg vil at kjettingene skal tåle å kjøres noen mil på, dersom det er mulig med noen av personbilkjettingene. Ikke det at jeg har noen ekstreme behov, men det oppstår jo vanskelige forhold fra tid til annen hvor det ikke er helt grei å komme seg frem (eller hjem) uten kjettinger. Det hadde jo også vært fint å slippe å ødelegge alufelgene. Dimensjonen tror jeg er 195/65R15, så det er jo relativt grei høyde på dekket før felgkanten nås (ihvertfall hvis jeg sammenligner med andre stasjonsvogner som triller rundt på 18-20" med en halv cm gummi på). De jeg har sett på til nå: http://www.flom.no/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=8&Itemid=36 https://thule.com/nb-NO/NO/Products/Snow-Chains/SnowChains/Thule-CG_-_9 Siden kjettinger må regnes som forbruksvare ønsker jeg helst noe under 2000 kr. Jeg setter pris på alle erfaringer og utspill Endret 16. desember 2011 av grizzlyx Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Skal du ha skikkelig kjetting så kontakt Rodin & Co AS på skedsmokorset. De har alle typer kjettinger, også i eksklusive utgaver som tåler 80-90km/t uten å komme borti hjulbuer. Har selv hatt flere sett av de dyreste variantene og de er helt fantastiske, men du må påregne noen tusenlapper for et sett. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Biltema sine duger for meg. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 16. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2011 Biltemakjettingene har vel maks hastighet på 30 km/t såvidt jeg husker. Jeg har også opplevd å ryke slike billige kjettinger relativt fort selv med snill bruk. De er laget kun for å komme seg opp den en vanskelig kneik, og ikke kjøre langt med. Det gjør gjerne at man venter til man sitter fast (evt. ligger i grøfta) før man legger dem på. Det mange ikke vet er at kjettinger bør brukes for å unngå å sette seg fast. Dersom man har satt seg fast er det egentlig for seint å legge dem på. Ja, det hjelper, men du sliter kjettingene enormt fort dersom du står og spinner. Særlig billigkjettingene kan da ryke fort. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Skal du ha skikkelig kjetting så kontakt Rodin & Co AS på skedsmokorset. De har alle typer kjettinger, også i eksklusive utgaver som tåler 80-90km/t uten å komme borti hjulbuer. Har selv hatt flere sett av de dyreste variantene og de er helt fantastiske, men du må påregne noen tusenlapper for et sett. Vet du hvem som produserer disse kjettingene? Fant ikke personbilkjettinger på nettsiden deres. Mulig det kan være en forhandler i Stavangerområdet som fører samme merket. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Jeg anbefaler at du ringer og snakker med dem. Nå er det noen år siden sist jeg handlet hos dem men jeg regner med at de fremdeles har kjetting til det meste med hjul. De har også piggkjetting og annet. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Snakk med den lokale dekksjappa som er over middels seriøs. Om de håndterer lastebil også har de ihvertfall god tilgang på alt som heter kjetting. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Du får 10stk av disse for 2000,- http://www.jula.no/s...-pakning-619164 Edit: mitt tips er å ordne deg en bil med 4x4. Aldri mere stopp i bakker Endret 29. desember 2011 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Du får 10stk av disse for 2000,- http://www.jula.no/s...-pakning-619164 Edit: mitt tips er å ordne deg en bil med 4x4. Aldri mere stopp i bakker Vel, sannheten er vel at når du først kjører deg fast da, så sitter du godt fast, men ja, sjeldnere Vi hadde Flom som leverandør av kjettinger der jeg jobba tidligere, disse blei det solgt endel av uten noe dårlige tilbakemeldinger såvidt jeg husker, men nå har jeg aldri hatt bruk for kjettinger sjøl, så jeg aner lite om de personlig. Jeg har kun brukt snøsokker, (solgte dette også) som funka fint for mitt bruk, men det er jo ikke til å sammenligne på fjellet regner jeg med Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 En bil med skikkelig kjetting har ofte bedre fremkommelighet enn en 4wd på ymse underlag. Jeg hadde en gang i tiden en Volvo 242 med de dyreste hurtigkjettingene fra Rodin og det var den eneste bilen som klarte og komme seg opp til Vikerfjell på drittføre. 4wd bilene måtte snu halveis så man skal ikke kjimse av gode kjettinger. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Du kan jo også ta en titt her. http://www.transportutstyr.no/no/c-187-Personbil.aspx Har nettop fått kjettinger til varebil herfra og uten å ha testa dem så ser de kraftigere ut en biltema sine. Har slitt flere sett billigkjettinger med den varebilen inkludert biltema kjettinger så håper disse holder. Til prisen så burde de i hverfall det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå