Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Slark i forstilling/ hjullager - hva kan fixes?

aquafrank

Anbefalte innlegg

Hei, hadde for ei tid siden en tråd der jeg fikk noen gode tips ang gamle bremser på gammel bil. Takk og pris for at det finnes hjelpelystne mennesker her!

Problem-bil;

Toytoa Camry -91, snart 370.000 på telleren.

Nå er det foran på bilen ting skranter - og det i skikkelig hurtig fart.

Har slark ett eller annet sted i forstillinga, men greier ikke helt å lokalisere hvor.

Det er en skikkelig "ramlelyd" i småhumper, og forhjul på førersiden kan "rakles" litt sideveis uten at jeg trenger å være noen strongman. Kanskje 1cm (maksimalt) på ytterkant av dekket.

Ser at demperen vrir seg litt når jeg gjør dette, men ser ikke noe tegn til bevegelse i foringer. Virker også som at mesteparten av bevegelse er mellom skive/hub og hva det nå enn er festet i innover.

Tenkte først at her er hjullageret helt kake, men får det ikke til å stemme helt, er ikke noen ulåt i det, og heller ikke noe rart rotasjonsmønster. Og om det kun var hjullageret, burde da vel demperen stå støtt?

Får nesten en feeling med at alt som beveger seg i forstillinga burde byttes - og da blir det heller spiker av gammel-bilen.

Hva mener/ tror ekspertene? Og om det er hjullager, og kun hjullager, noen som vil tippe hva Toyota tar for ett bytte av dette? Har neppe det som trengs av verktøy, og noen spesielt egnet plass å stå å jobbe, det er det vel heller så som så med...

Kan bare takke på forhånd - og jeg tror nesten at jeg må forberede meg på å finne meg ett nytt "vrak". :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt den oppe, uten at jeg ble ett fnugg klokere :new_woot:

Men det hadde jo vært perfekt om det bare var en 200-lapp som skulle til :thumbup:

Edit; ennå en titt, og det ser fasken ta meg ut til at det er mer enn nok slark i styrekula. Så da blir det kanskje ikke spiker denne uka likevel.

Takker!

Endret av aquafrank
Lenke til kommentar

Jeg hadde satset på nedre opphengskule................

Kan selvsagt være der også. Men siden jeg kjenner slark i endeleddet, og ikke andre steder, får jeg nesten starte der.

Strengt tatt er det sikkert slitasje på samtlige slitedeler på bilen - men helsikke heller om jeg gidder å styre særlig mer :tease:

Lenke til kommentar

Hvis du er sikker på slitasjen i endeleddet, bør du elininere feilen først. I skikkelig hurtig fart sier du.....da holder jeg en knapp på indre drivledd.

Det kan være så mye. Hva er en 'ramlelyd?' Slitte hjullager gir en rumling.

Du må bare eliminere og lete derfra.

Tenk om folk sier hvor de bor......hadde alt vært mye lettere.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...