Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig vifteanlegg

Tunky

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har et vifteanlegg på bilen som har streika tror jeg. Det kommer nesten ikke luft selv om det står på fullt. Det kommer varme og littegrann blås. Har sjekka at sikringene ikke er svidd. Hva annet kan jeg gjøre, når jeg har minimalt med peiling på bil?

Noen midlertidig løsning? :p Funker dårlig med vanlig oppvaskklut, får ikke vekk duggen på ruta bra nok. Hjelper ikke særlig å kjøre med vinduet på gløtt, sitter og vasker ruta hele tiden uansett. Finnes det noe middel man kan smøre inn ruta, anti-dugg-greier? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis viften går som normalt vil et tett friskluft-filter gi symptomene du opplever (svak blås og mye dugg), så hvis bilen har dette kan du prøve å ta det ut. (Vanligvis går heller ikke luften gjennom filteret om du setter varmeapparatet på "resirkuler" så du kan jo prøve å se om det blåser mer da).

Ellers kan det også være spjeld som har hengt seg opp, eller vifte som er utslitt. Det siste vil høres på lyden, men det spørs jo hvor vant du er med bilen og dens lyder.

Lenke til kommentar

Tja, jeg har ikke noe så fancy som "resirkuler" og sånt no. Har bare valg om å sette lufta mot folk, bein eller rute. :p Aner ikke om bilen har friskluftfilter. Tviler litt, den er 15 år gammel nå. Det kan godt være vifta er utslit, kommer litt høyfrekvente "kvinelyder" fra tid til annen. I stad funket vifta plutselig bedre igjen. Ikke 100%, men kanskje 60 i motsetning til 5% som den har ligget på den siste uka. Midlertidig får jeg klare meg med en såkalt antiduggspray jeg kjøpte på Biltema. Funker helt ok.

Lenke til kommentar

På eldre biler er det gjerne et motstandsnettverk koblet direkte gjennom bryteren for viftehastighet. Spesielt bryteren, men også motstandsnettverket kan gå i stykker. Feil med viften (for eksempel børstene - som nevnt) er også mulig.

Du må nesten få hjelp til feilsøking "hands on" for å komme videre.

//Ole

Lenke til kommentar

Det du nevner om høyfrekvente lyder kommer gjerne av tørre/slitte lagre i viften (som gjør at den går tungt/tregt). Er man riktig heldig kan det smøres opp, men er det mye slitasje vil det ikke vare lenge, og ikke alle vifter lar seg smøre på noe fornuftig vis, slik det var vanlig på enda eldre biler.

Motstand som Ole nevner er noe som feiler relativt ofte på gamle biler, men det mest vanlige da er at man mister de regulerte hastighetene, mens full fart fortsatt fungerer. Ut fra de siste opplysningene du kom med er det mye som peker mot at du trenger en ny vifte (at den har utslitte børster og/eller lager), men som Ole korrekt påpeker så må det feilsøking til for å si noe helt sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...