mamobr Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Jeg har en '96 som nylig var til service hvor jeg bl.a. fikk byttet hjullager på venstre bakhjul, så ble bilen ganske fin igjen for noen uker. Fikk ellers vite at bremseklossene generelt var noe mer slitt enn hva som var ønskelig for en EU-kontroll(som er neste høst) men de skulle holde en stund til. Den aktuelle lyd kom brått fra et av bakhjulene da jeg bremset svakt før en rundkjøring. Det har vært sånn i 3 dager, men jeg har kjørt få titalls km på denne tiden. Lyden er tydelig bare jeg bremser helt svakt og jeg kan få samme lyden med håndbrekket. Den kommer ikke hver gang jeg bremser, men er kanskje mest tydelig med en gang jeg begynner å kjøre, og etterhvert blir den svakere og kommer sjeldnere uten at den blir helt borte heller. Jeg kan også høre lyden kortvarig noen ganger i det jeg slipper opp bremsen(når jeg ikke hører den mens jeg bremser). Usikker på om det er samme side som venstre hvor jeg byttet hjullageret, og om det kan være en sammensheng med denne operasjonen. Lydens karakter er ikke så ulik det som kommer når ABS-slår seg inn, men jeg kjenner ikke noe i pedalen, og den kommer som sagt også med brekket, så derfor ville jeg tro det er noe annet? Jeg tenkte først dette kunne være en stein eller noe annet rusk i klossen, og håpte det kunne forvinne av seg selv. Men nå lar jeg bil stå inntil jeg får klarhet i det. Jeg kan generelt lite om bremser, men om noen kan si noe konkret av dette kan jeg muligens fikse ting selv. Ellers kunne jeg dra innom en mekaniker i løpet av morgendagen(men da går det jo fort mye cash). Hatt satt stor pris på noen innspill om hva dette høres ut som;) Lenke til kommentar
Indian Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Hvordan kunne mekkanikkeren spå at slitte bremseklosser skulle holde nesten ett år til? Disse er dyre råd du har fått av mannen. Det ser ut som om du trenger to nye bremseskiver og klosser, ca 12-1300 kroner for Brembo + montering......det kan være dyrt å spare penger eller utsette reparasjoner. Lenke til kommentar
mamobr Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Vet ikke hvordan han spår det nei. Litt drøyt å spå et år når det feiler 400 km etter service. Må skivene nødvendigvis byttes? Byttes de alltid sammen med klosser, eller bare om klossen har skamskrapt dem? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Skivene må byttes om de er slitt eller om de er skrapet opp av slitte klosser. På bakhjulet trenger ikke du noen merkevarer som Brembo. Biltema skiver og klosser skulle være nok. Nå må du ikke kjører for mye slik at stempelet til kaliperen treffer skiva. Lenke til kommentar
mamobr Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Jepp. Kunne komme innom en lokal bukk og sjekket hva det er. Så om jeg kan kjøre litt mer/får ordnet det fort blir d litt julehandling på biltema. Er litt skeptisk til å lønne samme mekaniker om han har bomma så grovt på vurderingen. Er bytte av klosser og skiver krevende for en som aldri har prøvd seg på bilmekking før, men som ellers har noenlunde generell teknisk innsikt? Biltema selger vel noen slags reparasjonshåndbøker har jeg sett. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Bakbremsen er krevende da stempelet må skrues inn og for en som ikke kan, blir jobben nesten umulig uten verktøy. Jeg hadde fått tak i en bil ungdom i nærheten og heller betale han. Mange av disse kan utrolig mye om bil. I samme slengen kan du smøre glidepinnene....alle fire og så unngår du problemer med fast sittende kalipere. Lenke til kommentar
mamobr Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Kjørte en liten runde med en 'bilkyndig' i dag. Siden lyden knapt var tilstede i dag, og dessuten såpass intermitterende, og siden den hadde den karakteren den hadde, mente han den var svært vanskelig å si noe om, men det virket ikke som det var pga slitasje på klosser eller skiver. Han trodde det kunne være relatert til noe i bremsekloen eller muligens en feil med ABS. Han mente tilstanden sikkert kunne 'sees an'. Når jeg reiser bort i julen tilbydde han seg å prøvekjøre bilen litt i denne perioden for å se om han forsto noe mer selv da. Han mente også skivene så OK ut, selv om de er litt rustne i kantene. Kan d være greit å vente litt? Forhåpentligvis ble vel bremsesystemet med klosser og skiver vurdert riktig til å være forsvarlig under den nylige servicen. Lenke til kommentar
trra Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 (endret) Eneste måten å få undersøkt dette ordentlig er å ta av hjulene bak og sjekke tilstanden på bremseklossene. Skivene kan se greie ut, men de slittes også ned, er de for tynne skal de byttes. Å bytte bremser er noe man kan gjøre selv, men beregn god tid og sørg for å ha alt verktøy du trenger. Verktøyet du trenger for å skru inn stemplet koster vel 200kr på biltema, billig med tanke på hvor mye et verksted tar i timen, du sparer fort inn de pengene. Endret 25. desember 2011 av trra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå