Gå til innhold

Kindle / Norske bøker


Feh

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer om jeg skal kjøpe en Kindle Fire i julegave til mor og far, men jeg klarer ikke finne noen god informasjon om det finnes norske bøker (på norsk) til Kindle?

 

Som et alternativ har jeg lest at man kan legge inn en "Kindle app" på andre nettbrett med Android/iOS, men da oppstår vel det samme problemet igjen hvis det ikke er tilgjengelig i Kindle appen? Men da igjen ved å kjøpe et annet nettbrett så kan man vel legge inn andre e-bok lesere og finne norske bøker?

 

Hvis jeg må gå for alternativ 2 trenger jeg kun å finne et nettbrett som er helt enkelt, men til lavest mulig pris da de primært kun vil lese bøker eller web på den. Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det finnes (noen få) norske bøker til Kindle. Og så finnes det noen flere norske forfattere som er blitt oversatt til engelsk.

 

Kindle er uten tvil den enkleste løsningen i forhold til å kjøpe og laste over bøker(det skjer av seg selv), men utvalget av norske bøker er pr i dag lite. Skal du ha norske e-bøker så må du til norske forhandlere og sannsynligvis via Bokskya. Eg vet ikke (enda) hvor enkelt det er å kjøpe bøker via Bokskya og legge den over på Kindle, men det skal være mulig.

 

Et annet lesebrett(for eks Sony Reader) kan med sikkerhet brukes mot Bokskya, men du må først kjøpe boka, deretter laste den ned(på en autorisert PC, pga DRM) og så laste den over på en godkjent leser(for eks Sony Reader).

 

E-bøker er kommet langt og lesebrett med e-ink skjermer er fantastiske å lese på(i forhold til vanlige skjermer, eg har brukt begge). Samtidig er prosessen med å finne og kjøpe bøker gjort utrolig enkelt i Amazon sin verden, men noe mer tungvindt i den norske satsningen.

 

Fra meg(og noen søsken til) ligger det flere Kindler under juletreet her i huset i år.

 

Men vær obs, om du skal kjøpe fra Amazon til Norge så er det kun den rimeligste Kindelen av de nye som er tilgjengelig, evnt Kindle Keyboard eller Kindle DX, som begge er noe eldre. Skal du ha Kindle Touch eller Kindle Touch 3G må du i dag bestille via JetCarrier(eller en bekjent i et land som får kjøpe disse), og frakte de til Norge.

Lenke til kommentar

Amazon selger ikke norske bøker selv, så det må man kjøpe fra andre butikker.

 

Hvis det ikke er DRM på bøkene man kjøper, er det en enkel sak å bruke Calibre til å konvertere og overføre bøkene. Alt man trenger å gjøre er å legge til boka i Calibre-biblioteket, og så velge å overføre til Kindle over mail (dette blir satt opp når man starter Calibre første gang).

 

Hvis det er DRM på bøkene så må man installere en plugin til Calibre. Pluginen fjerner DRMen når boka legges til Calibre, og er dermed enkel i bruk.

 

Er forøvrig litt usikker på om Kindle Fire vil være bra til å lese bøker på. Den vil ha ganske mye kortere batteritid enn en vanlig Kindle, og skjermen fungerer dårlig i sollys. I forhold til andre nettbrett så stiller den ikke noe dårligere til å lese bøker, mens 10" nettbrett vil nok være best for web. Har du noen formening om hvor de kommer til å lese bøker, og hva forholdet mellom web og bøker blir?

Lenke til kommentar

Bøker blir i 90% av tiden lest i godstolen innendørs i stua, en sjelden gang på terrassen om sommeren. Web er ikke noen dealbreaker, viktigst å få lese bøker. @nomore: Er flere forskjellige kindle versjoner (inkl. Fire) tilgjengelig på finn (nye) så tror ikke det skal bli noe stort problem å få tak i de.

 

@eisa01: Blir resultatet etter konvertering bra? Min generelle erfaring fra dataverden er at konvertering = forringelse på en eller flere måter :p

 

Ser at andre nettbrett begynner på rundt 3500 kr og blir i drøyeste laget, så det må bli en kindle eller ingenting :p

 

Søkte litt mer og fant denne siden. Kan det være en løsning?

Lenke til kommentar

Nå ville eg ikke akkurat kjøpt en brukt eller ny fra privatpersoner til julegaver. Men det er kanskje bare meg :)

 

Digitalbok.no er vel en del av den norske satsningen, Bokskya. Leserene de selger fungerer nok med norske bøker, men må nok via Adobe Digital Editions via en PC(evnt via Calibre og deretter til lesebrettet - men da mener eg at man like godt kan gå for Kindle).

Lenke til kommentar

Bøker blir i 90% av tiden lest i godstolen innendørs i stua, en sjelden gang på terrassen om sommeren. Web er ikke noen dealbreaker, viktigst å få lese bøker. @nomore: Er flere forskjellige kindle versjoner (inkl. Fire) tilgjengelig på finn (nye) så tror ikke det skal bli noe stort problem å få tak i de.

Kindle er ihvertfall desidert billigst om de bare skal lese bøker. Får Kindle fra Amazon til 1000 kr inkl moms og frakt.

 

@eisa01: Blir resultatet etter konvertering bra? Min generelle erfaring fra dataverden er at konvertering = forringelse på en eller flere måter :p

Ja, bok-formatene er i forskjellige former for HTML. Kjøpte selv Det mørke nettet og konverterte til Kindle uten problemer.

 

Søkte litt mer og fant denne siden. Kan det være en løsning?

Ganske så dyrt etter min mening, men fordelen er at du får butikk med norske bøker på brettet. Jeg vet ikke hvor komfortable foreldrene dine er med PC, men framgangsmåten for å få bøker over på Kindle etter at Calibre er satt opp er:

Laste ned .acsm fila fra nettbutikken som åpnes i Adobe Digital Editions

Åpne mappa som ADE lagrer epub-filene i, og åpne epub-fila i Calibre

Velge å sende fila til Kindle fra Calibre

Etter 1-2 min dukker boka så opp på Kindle hvis den har på wifi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...