Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmeserveren min endrer MAC-adresse!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem med hjemmeserveren min, har jo satt opp i routeren at den skal få en bestemt IP-adresse for å få port-forwarding til å fungere uavhengig av reboots/router-problemer.

Denne IP-reservasjonen i routeren gjøres på MAC-adressen til serveren, men jeg sliter med at det stadig kommer ny MAC-adresse, og dermed ny IP adresse. Skjer gjerne i sammenheng med router-boot naturligvis.

Jeg skjønner ingenting, jeg trodde MAC-adresse skulle være bestemt i nettverkskortet?

En annen måte jeg kan løse det på er vel å sette serveren til statisk IP, som forbigår MAC-adressen, men er likevel nysgjerrig på hva som er grunnen til dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg gjorde det nå.. Men nå funket jaggu ikke VNC klienten lenger, så vet ikke hva som skjer på PCn :p

Har fortsatt internett på den stasjonære, så den står på og bridger, IPn er riktig (avlest fra routeren), så skjønner ikke helt hva som skjer.

Lenke til kommentar

Jeg satte den til fast IP adresse, ikke med regedit men i nettverksinstillinger :)

EDIT: Og trenger ikke spasere, kan bare rulle stolen bort til kottet hvor serveren står :p Men den er jo ikke koblet til skjerm, tastatur eller mus..

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...