Gå til innhold

Skreddersydd dress

enurweb

Anbefalte innlegg

Se det! Håper på litt input her fra folk som gjerne har vært gjennom en runde med tanke på skreddersydde dresser og eventuelt har litt peiling på alt man har av valgmuligheter og stoff i en slik setting.

Jeg drar til Bangkok i februar hvor jeg tenkte å oppsøke en skredder som heter Tailor On Ten.

Min egen visjon er at jeg skal gå for en 3-delt dress med vest og har ikke tenkt å forholde meg noe spesielt til en øvrig prisgrense da de øverste prisene ligger på en 4-5000 NOK for en dress der. Jeg har et gammelt lommeur som er arvet i generasjoner som jeg tenkte kunne vært stilig å bruke sammen med vesten inni dressen, her blir jeg usikker på om jeg da bør gå for et moderne "look" eller et mer klassisk ala gangstere på 1930-tallet.

Tenkte også jeg skal gå for 2-3 skikkelige kvalitetsskjorter når jeg først er i gang, her har jeg ingen ideer foreløpig.

Angående bukse så ser jeg mange bestiller ekstra bukser når de kjøper skreddersyr dress, er dette smart pga slitasje? Mange nevner også at buksene skal være flate forann, noe jeg ikke skjønner allverden av.

I alle tilfeller - dress, skjorte og bukse; har man seriøst mange valg enn må foreta ser jeg. Noe som kommer til å bli litt av en utfordring. Det er liksom ikke bare farge og stoffet.

Kanskje noen som leser denne tråden kunne vært super snille og kikket innom nettsiden til TAILOR ON TEN for å se hvilke valg jeg faktisk har på stoffet? Går man gjennom veiviseren på skjorte så ser man valgene man har, som er mange!

I PRISLISTEN ser man de forskjellige stoffene.

Jeg har lest masse på forum allerede og ettersom om Bangkok har en haug av skreddere virker ToT som ett av de bedre valgene. Eierne er også kanadiske slik at kommunikasjonen ikke blir noe problem.

Forøvrig med tanke på noen gode tips jeg håper på å motta i tråden (eller PM) så er jeg 28 år, har ganske normal kropp foruten en liten vaskeball forann og rimelig kraftige lår.

Ser for meg å bruke dressen mest til festlige anledninger som 17 mai, høytider og kanskje noen få jobbrelaterte situasjoner.

Tusen takk på forhånd til de som orker å svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til stoffvalg ser jeg at de har stoffer fra Vitale Barberis Canonico, eller VBC som det ofte kalles, og Holland & Sherry. Resten av stoffprodusentene de benytter seg av har jeg ikke hørt om, men jeg kan hvertfall anbefale deg de to. Personlig ville jeg holdt meg til super 110 eller 120 fra VBC.

Det vil være en god ide å bestille med en ekstra bukse, for du har rett i din antagelse i at de blir slitt fort (naturlig nok, da man sitter på dem).

At buksene skal ha en flat front betyr at de ikke skal ha legg, eller pleats som det heter på engelsk. Her er et tilfeldig bilde jeg fant som viser forskjellen. Bildet til høyre har flat front, og bildet til venstre har legg. Regner med at du ser forskjellen (hvis ikke, ta en titt på skrittet).

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å gå for en annen look enn en klassisk dress. Det er sikkert morsomt med en "gangsterdress" en eller to ganger, men det blir nok fort noe du går lei av. Det ser jo rimelig teit ut også...

Jeg ser også her at standardressene de tilbyr er "fused", altså at de har et limt bryststykke. Personlig vil jeg anbefale deg å benytte deg av at de tilbyr "fully canvassed jackets", altså at bryststykket ikke er limt. Over tid har dresser som er "canvassed" en tendens til å se langt bedre ut enn dresser som er "fused", og i de fleste tilfeller vil de også henge bedre på deg fra dag 1. I det minste ville jeg undersøkt prisforskjellen, og hvis den er liten ville jeg uten tvil valgt "canvassed".

Jeg er som regel ganske skeptisk til slike asia-skreddere, men jeg må si at ut i fra nettsiden, stoffene og konstruksjonsmetoden de tilbyr virker de hvertfall ganske seriøse. Det blir spennende å se hvordan det går!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar fkm :)

Det jeg mente med "gangsterdress fra 1930-tallet" var i grunnen en klassisk dress kontra en mer moderne look. Jeg bare satt det sykt på spissen :)

Så om jeg skjønner det riktig er det smart å gå for en flat front på buksen til tross for at jeg har en mini vaskeball på magen? Ikke store saken men en liten klump er det jo :p

Jeg sendte faktisk en e-post til dem angående priser på "canvassed" jakker men har ikke fått svar enda (dog svarte de kjapt i forgårs, tok 1 døgn). Problemet ligger nok på pris da jeg misstenker det fordyrer det hele en god del samt at jeg kun har 4 dager i Bangkok og det gjør kanskje at tiden ikke strekker til. Er klar over at 4 dager uansett er kort for en skreddersydd dress men jeg håper å rekke 4-5 prøver på de dagene.

Jeg har som sagt prøvd å sortere ut useriøse skreddere her i Bangkok etter å ha lest MASSE på forskjellige forumer. Disse virker som seriøse folk, håper jeg har rett :)

Noen tips angående skjorter og eller utforming på dressen? Noen smarte tips til lommer eller andre "custom" ting jeg bør få dem til å gjøre med dressen?

Lenke til kommentar

Hei

Synes også nettsiden så proff ut, MEN jeg har sydd mange dresser i Thailand og er nesten uten unntak blitt missfornøyd etter kort tid.

Ser bra ut der og da, men "faller" fort sammen! SÅ be om å få se på ferdige produkter og sjekk nøye - !

Når du reiser dit spør flypersonalet hvilken skredder de bruker - de pleier å ha noen gode forslag - og "faren" for skredderen er at disse folkene kan komme igjen å klage *S*

Uansett lykke til!

Lenke til kommentar

Hei

Synes også nettsiden så proff ut, MEN jeg har sydd mange dresser i Thailand og er nesten uten unntak blitt missfornøyd etter kort tid.

Ser bra ut der og da, men "faller" fort sammen! SÅ be om å få se på ferdige produkter og sjekk nøye - !

Når du reiser dit spør flypersonalet hvilken skredder de bruker - de pleier å ha noen gode forslag - og "faren" for skredderen er at disse folkene kan komme igjen å klage *S*

Uansett lykke til!

Takk for at du deler erfaringer! Når du skriver "nesten uten unntak" så betyr det at du enkelte ganger er fornøyd? I så fall må du gjerne dele hvilke skredder som har gjort en bedre jobb enn andre :)

De jeg ønsker å bruke er rimelig nyoppstartet, tror de har holdt på i litt over 6 måneder eller noe sånt og er kanadiske.

Lenke til kommentar

Ang. flat vs. legg er det egentlig opp til deg og hva du liker best. Flat front er mest moderne, men personlig liker jeg ofte dresser med legg bedre om det virkelig er snakk om en klassisk dress (hvor buksene sitter i livet, og ikke på hoftene, slik de fleste ferdigproduserte dressbukser gjør i dag). Du må egentlig bare se litt på bilder og bestemme selv.

Hvis du har få eller ingen dresser fra før ville jeg ikke gjort så mye ut av det. Gå for en enkel og grei ensfarget dress i marineblått eller koksgrått, med klassiske detaljer.

Lenke til kommentar

Du vil nok få et bedre resultat om du har mer enn 4-5 dager i Bangkok. Det optimale er vel nærmere 10 dager med flere prøvinger underveis. Selv skal jeg til Bangkok i mars, og vurderer å benytte meg av denne skredderen. Jeg vet at nettsiden suger, men har lest at de skal være blant de bedre skredderne der.

Lenke til kommentar

Ang. flat vs. legg er det egentlig opp til deg og hva du liker best. Flat front er mest moderne, men personlig liker jeg ofte dresser med legg bedre om det virkelig er snakk om en klassisk dress (hvor buksene sitter i livet, og ikke på hoftene, slik de fleste ferdigproduserte dressbukser gjør i dag). Du må egentlig bare se litt på bilder og bestemme selv.

Hvis du har få eller ingen dresser fra før ville jeg ikke gjort så mye ut av det. Gå for en enkel og grei ensfarget dress i marineblått eller koksgrått, med klassiske detaljer.

Skal ta tipsene dine til vurdering det er hvert fall sikkert. Jeg har dresser fra dør men kun kjøpt rett fra butikk fiks ferdig og egentlig aldri tenkt over så mye av detaljene.

Vurderer en grå dress som du nevner men det blir et vrient valg :)

Lenke til kommentar

Du vil nok få et bedre resultat om du har mer enn 4-5 dager i Bangkok. Det optimale er vel nærmere 10 dager med flere prøvinger underveis. Selv skal jeg til Bangkok i mars, og vurderer å benytte meg av denne skredderen. Jeg vet at nettsiden suger, men har lest at de skal være blant de bedre skredderne der.

Heisann!

4-5 dager blir lite ja, er klar over det men tror som sagt jeg skal klare å få gjort unna hvert fall 4 ganger hvor jeg er inne å prøver dressen for endringer. Tror ikke den blir helt gal da hvert fall, krysser fingrene.

Jeg har også lest om Narin som får veldig mange gode tilbakemeldinger men fyren er visst veldig bestemt av seg har jeg lest og kan være litt mer vrien å ha med å gjøre dersom du ikke vet veldig godt hva du skal ha. Det siste er hvert fall ikke jeg og da tror jeg gutta på Tailor on Ten er lettere å kommunisere med.

PS. har lest at Thailandske skreddere alltid bygger opp skuldrene for mye, lurt å si klart ifra at man ikke ønsker dette!

Lenke til kommentar

Ja bilder er ikke dumt! Må dog finne noe jeg liker samt at det bør passe sammen med resten av totalutseende :)

Det er her jeg er på utkikk etter tips til noen lure modifikasjoner eventuelt.

Liksom valg som jeg absolutt ikke har snøring på som:

- Skal buksen ha vertikale, skrå eller horisontale lommer på sidene?

- Skal buksen ha lommer på begge sider bak, bare den ene siden eller ingen lommer i det hele tatt? Jeg tenker at lommer er kjekt uansett men må ikke ødelegge totalutseende for en stilig dress heller.

- Samme med jakke og vest, skal man ha skrå lommer? Ønsker man dobbelt opp med lommer på en side til billetter?

- En, to, tre eller flere knapper på jakken?

Blir litt ør i skallen av slike ting :p

Lenke til kommentar

Hei

Uansett lykke til!

Takk for at du deler erfaringer! Når du skriver "nesten uten unntak" så betyr det at du enkelte ganger er fornøyd? I så fall må du gjerne dele hvilke skredder som har gjort en bedre jobb enn andre :)

De jeg ønsker å bruke er rimelig nyoppstartet, tror de har holdt på i litt over 6 måneder eller noe sånt og er kanadiske.

Jeg jobbet selv i SAS og vi hadde "vår" skredder den gangen - dette er mange år siden så husker ikke navn - MEN det er defor jeg anbefaler flypersonalet - mulig noen leser her så kan de gi deg noen tips! Fordelen den gangen var tiden som noen nevner her - vi kunne jo stikke innom hver gang vi var der!

Lenke til kommentar

Ja bilder er ikke dumt! Må dog finne noe jeg liker samt at det bør passe sammen med resten av totalutseende :)

Det er her jeg er på utkikk etter tips til noen lure modifikasjoner eventuelt.

Liksom valg som jeg absolutt ikke har snøring på som:

- Skal buksen ha vertikale, skrå eller horisontale lommer på sidene?

- Skal buksen ha lommer på begge sider bak, bare den ene siden eller ingen lommer i det hele tatt? Jeg tenker at lommer er kjekt uansett men må ikke ødelegge totalutseende for en stilig dress heller.

- Samme med jakke og vest, skal man ha skrå lommer? Ønsker man dobbelt opp med lommer på en side til billetter?

- En, to, tre eller flere knapper på jakken?

Blir litt ør i skallen av slike ting :p

Vertikale eller skrå lommer er det normale på dressbukser. Med mindre du har en spesiell preferanse her ville jeg bare latt være å nevne det, slik at skredderen lager det han vanligvis gjør.

Hvis du velger bukser med pleats (legg) ville jeg droppet lommer bak. Velger du flat front tar du det du selv vil ha. Personlig syns jeg det er litt bortkastet med lommer bak på en dress, da det er noe man ekstremt sjelden vil benytte seg av.

Skrå lommer (hacking pockets) er noe du også egentlig bare må gjøre deg opp en mening om selv. Det samme gjelder bilettlomme.

Personlig ville jeg valgt to knapper på jakken.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Flyr med Qatar nedover, skal høre med noen av dem for å sjekke.

En ting jeg kom til å tenke på i kjølvannet av innlegget til fkm på begynnelsen av denne tråden angående fully canvassed eller fused jakke. Hva selges i butikker her hjemme? Jeg har kjøpt flere dresser som enda er greie rett fra knagg liksom :)

Lenke til kommentar

Fused, i de aller fleste tilfeller. Det går jo på pris. Kjøper du en dyr dress er det en god sjanse (det er selvfølgelig ikke alltid sånn) for at dressen er canvassed. Kjøper du en billig dress er den med 99 % sikkerhet fused. Det er ikke så vanskelig å finne ut selv. Foreslår at du leser dette.

Lenke til kommentar

Njæ, jeg vil ikke si at skrå lommer hverken er særlig nyttig eller at det bryter med tradisjoner. Skrå lommer (hacking pockets) kommer fra hacking jackets, som er den typen jakker som tradisjonelt ble brukt til å ri i.

Velg det du syns ser finest ut.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha fully canvassed i Oslo kan du vel kjøpe målsøm Corneliani eller Ermengildo Zegna hos Ferner ellers kan du få en skreddersydd dress hos Il Pantheon (til en betydelig høyere pris).

Både Ferner, Gunnar Øye L'Escalier og til og med Follestad (de har vel ikke akkurat mange, men..) har rtw-dresser som er canvassed. Alt av RTW hos Il Pantheon vil også være det. Regner med at man får det ved bespoke hos Oslo skredderstue, og man vil garantert få det hos F.M. Ramstad. I tillegg vil man kunne få det litt her og der alt ettersom hvilke dresser de forskjellige butikkene tilbyr. Man skal ikke så veldig langt opp i pris før man begynner å finne dresser som er hel- eller halv-canvassed.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Ca. hvor vil en skreddersydd full canvassed ligge på i Norge da? I et godt materiale selvsagt ala VBC? Kjekt å vite før enn drar til Thailand for å lage dressen at enn faktisk sparer noen kroner :)

Noen som forresten tok en kikk på den skjorte mekke motoren som Tailor on Ten hadde på nettsiden? Skal bli moro når skredderen spør hva jeg vil på hver enkelt bit, haha!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...