NicName Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Og nå slipper han religion og religiøse mennesker, samt kreft, så han kan umulig ha det vondt. =) He he. Det har du rett i! Ikke har han vondt nå, og når han igjen åpner øynene - så slipper han å argumentere da det ikke lengre er et spørsmål om tro, men om vilje Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Og nå slipper han religion og religiøse mennesker, samt kreft, så han kan umulig ha det vondt. =) He he. Det har du rett i! Ikke har han vondt nå, og når han igjen åpner øynene - så slipper han å argumentere da det ikke lengre er et spørsmål om tro, men om vilje Du sier: "Og når han igjen åpner øynene(...)" - Hadde det ikke vært mer ærlig og redelig å sagt: "Dersom han igjen åpner øynene" ? For du vet jo ikke det, sant? Hvor mener du han befinner seg når han åpner "sine øyne" ??? Hvordan tror du at han reagerer? Vil han være like gammel som da han levde??? Her er det mye å ta tak i! 1 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Jeg så på ett av hans siste intervjuer, der de snakket om at, om der kom noen merkelige inrømmelser eller historier fra hans "deathbed", så sa hitchens at en ikke skulle tro det. Jeg synes det er synd at han forlot verden i en skråsikkerhet på at gud ikke eksisterer, her sitter jeg og vet at gud eksisterer. Det er utrolig leit, det er leit å gå i grava med skråsikkerhet på noe som er usant. Ufattelig leit. Som du sier selv "tenk å gå i grava med skråsikkerhet på noe som er usant". I min verden så er det de som tror på en gud(som ingen kan bevise at eksisterer) som går i grava med skråsikkerhet på noe som er usant. Tenk på det du. 2 Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Jeg så på ett av hans siste intervjuer, der de snakket om at, om der kom noen merkelige inrømmelser eller historier fra hans "deathbed", så sa hitchens at en ikke skulle tro det. Jeg synes det er synd at han forlot verden i en skråsikkerhet på at gud ikke eksisterer, her sitter jeg og vet at gud eksisterer. Det er utrolig leit, det er leit å gå i grava med skråsikkerhet på noe som er usant. Ufattelig leit. Som du sier selv "tenk å gå i grava med skråsikkerhet på noe som er usant". I min verden så er det de som tror på en gud(som ingen kan bevise at eksisterer) som går i grava med skråsikkerhet på noe som er usant. Tenk på det du. Det er her du tar feil. I hitchens stil, så argumenterer han for sannsynligheter, i mitt tilfelle så har jeg kunnskap som ikke er allmenn kjent. Jeg går i grave full viten, hitchens gikk i grava i full tro på sin egen matematiske tilnærming. Lenke til kommentar
NicName Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Du sier: "Og når han igjen åpner øynene(...)" - Hadde det ikke vært mer ærlig og redelig å sagt: "Dersom han igjen åpner øynene" ? For du vet jo ikke det, sant? Men da hadde jeg ikke fått noen reaskjoner på posten For du har rett - jeg tror. Men min tro på at dette skjer er like sikker som min tro på at solen snart går ned over åsen jeg sitterå ser på. 1. Hvor mener du han befinner seg når han åpner "sine øyne" ??? 2. Hvordan tror du at han reagerer? 3. Vil han være like gammel som da han levde??? 1: Svar på spm 1 finner du i Joh. 5:28,29 og Åp 21:4 2: Det er helt opp til han - man får jo livet tilbake som den han var. Men jeg tipper hvertfall i starten at han er taknemlig og glad. 3: Godt spm. Ja, like gammel - men om aldringsprosessen er reversert allerede da er jeg usikker på. I forhold til om kreften er borte så virker dette naturlig. Det er jo ett av løftene at sorg og skrik og smerte er borte. I forhold til det å få livet tilbake som den samme så er det jo naturlig at "skavankene" er rettet opp. Ta en som har fått livet avstluttet med halshugging, må jo nødvendigvis får hodet på plass for å kunne leve. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Jeg så på ett av hans siste intervjuer, der de snakket om at, om der kom noen merkelige inrømmelser eller historier fra hans "deathbed", så sa hitchens at en ikke skulle tro det. Jeg synes det er synd at han forlot verden i en skråsikkerhet på at gud ikke eksisterer, her sitter jeg og vet at gud eksisterer. Det er utrolig leit, det er leit å gå i grava med skråsikkerhet på noe som er usant. Ufattelig leit. Som du sier selv "tenk å gå i grava med skråsikkerhet på noe som er usant". I min verden så er det de som tror på en gud(som ingen kan bevise at eksisterer) som går i grava med skråsikkerhet på noe som er usant. Tenk på det du. Forskjellen er bare at vårt livssyn ikke inkluderer troen på at vi har muligheten til å stå der bråkjekke i etterlivet å si: "Hva var det jeg sa?" ... Mens de kristne sannsynligvis tror at de kommer til å måtte si det ... Noen, kanskje, men de aller fleste kristne tror jo at den onde diktatoren har laget til et forferdelig sted der hvor vi ikke-kristne skal utsatt for evig tortur, mens alle som trodde på, og som tilbad denne tilbedningskåte guden får leve i evig lykkerus i et teokratisk paradis... Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Jeg så på ett av hans siste intervjuer, der de snakket om at, om der kom noen merkelige inrømmelser eller historier fra hans "deathbed", så sa hitchens at en ikke skulle tro det. Jeg synes det er synd at han forlot verden i en skråsikkerhet på at gud ikke eksisterer, her sitter jeg og vet at gud eksisterer. Det er utrolig leit, det er leit å gå i grava med skråsikkerhet på noe som er usant. Ufattelig leit. Som du sier selv "tenk å gå i grava med skråsikkerhet på noe som er usant". I min verden så er det de som tror på en gud(som ingen kan bevise at eksisterer) som går i grava med skråsikkerhet på noe som er usant. Tenk på det du. Forskjellen er bare at vårt livssyn ikke inkluderer troen på at vi har muligheten til å stå der bråkjekke i etterlivet å si: "Hva var det jeg sa?" ... Mens de kristne sannsynligvis tror at de kommer til å måtte si det ... Noen, kanskje, men de aller fleste kristne tror jo at den onde diktatoren har laget til et forferdelig sted der hvor vi ikke-kristne skal utsatt for evig tortur, mens alle som trodde på, og som tilbad denne tilbedningskåte guden får leve i evig lykkerus i et teokratisk paradis... Sannheten er nok at kristendom og religion ble skapt av prester for å sørge for at de fikk makt og verdier, og det klarte de jo før i tida. Bare se hva som skjer i Norge nå, statskirka sliter med å vedlikeholde sin eiendomsmasse og har ikke råd til å lønne like mange prester som før. Dette hadde aldri skjedd hvis vi alle gikk rundt som godtroende nek og betalt kollekt for å sørge for at vi ble frelst. 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Du sier: "Og når han igjen åpner øynene(...)" - Hadde det ikke vært mer ærlig og redelig å sagt: "Dersom han igjen åpner øynene" ? For du vet jo ikke det, sant? Men da hadde jeg ikke fått noen reaskjoner på posten For du har rett - jeg tror. Men min tro på at dette skjer er like sikker som min tro på at solen snart går ned over åsen jeg sitterå ser på. 1. Hvor mener du han befinner seg når han åpner "sine øyne" ??? 2. Hvordan tror du at han reagerer? 3. Vil han være like gammel som da han levde??? 1: Svar på spm 1 finner du i Joh. 5:28,29 og Åp 21:4 Nei... Joh 5,28-29 svarer ikke på det... Står ingen ting om alder her.. Undre dere ikke over dette, for den tiden kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst. 29 De skal komme fram, og de som har gjort det gode, skal stå opp til livet, men de som har gjort det onde, skal stå opp til dom. Det som uansett er så utrolig tåpelig er dette at "de onde" gjerne blir betraktet for onde på grunn av manglende tro på en overnaturlig usynlig skapergud... Og åpenbaringen, som trolig ikke er skrevet av samme forfatteren, står det heller ikke hvor gamle de vil være og sånt. Og forresten: De aller fleste mennesker som har levd på jorda, de ligger ikke i gravene sine lenger... Det er rett og slett umulig... Her er det neste sitatet du kommer drassende med, som heller ikke besvarer spørsmålet mitt: 4 Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.» Spørsmålet blir følgende: Når Gud alltid har hatt mulighet til å skape en verden uten sorg eller skrik, eller smerte(...) Hvorfor skapte han da denne verdenen, med sorg, skrik og smerte??? Hadde han noen god grunn til det? Og slik jeg ser det så er det ganske sannsynlig at noen av dere kristne, dersom man antar at det faktisk er sant, kommer til å fucke det opp slik Adam og Eva gjorde, og så skjer det samme om igjen, og om igjen... Med en gang noen av dere kristne tar av dette dumme narretreet i paradiset, eller hva slags lurerier denne guden sannsynligvis har gjemt ett eller annet sted i dette paradiset, så vil en eller annen kristen komme til å utfordre den himmelske diktatoren igjen, og da vil han bli sur, og så har dere det gående i all evighet... 2: Det er helt opp til han - man får jo livet tilbake som den han var. Men jeg tipper hvertfall i starten at han er taknemlig og glad. Hvor gammel? Den han var? Du mener vel ikke at han åpner kista seks meter under bakken, graver seg ut, børster av seg jorda? 3: Godt spm. Ja, like gammel - men om aldringsprosessen er reversert allerede da er jeg usikker på. Haha.. Men hvordan ser han ut? Er han den samme som i dette livet? Ser han slik ut som når han ble lagt i grava? Skal han se slik ut i all evighet? Skal alle det? I forhold til om kreften er borte så virker dette naturlig. Det er jo ett av løftene at sorg og skrik og smerte er borte. I forhold til det å få livet tilbake som den samme så er det jo naturlig at "skavankene" er rettet opp. Hvorfor tillot Gud disse svakhetene i utgangspunktet når han fint kan forhindre dem? Det har du ikke noe svar på, og som regel blir slike innlegg som jeg skriver her, forlatt ubesvart... Hvis det fint kan fikses med litt guddommelig "magi" så hvorfor? Ta en som har fått livet avstluttet med halshugging, må jo nødvendigvis får hodet på plass for å kunne leve. Ja... Men er det noe som for eksempel tilsier at ingen kan hugge av hodet ditt dit du kommer? Gud har jo tillatt slike ting å skje her i denne verdenen, hvorfor ikke i den kommende verden? Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Sannheten er nok at kristendom og religion.... Jeg er alltid skeptisk når noen skal fortelle sannheten. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Sannheten er nok at kristendom og religion.... Jeg er alltid skeptisk når noen skal fortelle sannheten. Det jeg skriver er like mye sant som det du skriver, jeg derimot kan tenke selv og lar meg ikke lure av fantasier. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Jeg så på ett av hans siste intervjuer, der de snakket om at, om der kom noen merkelige inrømmelser eller historier fra hans "deathbed", så sa hitchens at en ikke skulle tro det. Jeg synes det er synd at han forlot verden i en skråsikkerhet på at gud ikke eksisterer, her sitter jeg og vet at gud eksisterer. Det er utrolig leit, det er leit å gå i grava med skråsikkerhet på noe som er usant. Ufattelig leit. Som du sier selv "tenk å gå i grava med skråsikkerhet på noe som er usant". I min verden så er det de som tror på en gud(som ingen kan bevise at eksisterer) som går i grava med skråsikkerhet på noe som er usant. Tenk på det du. Forskjellen er bare at vårt livssyn ikke inkluderer troen på at vi har muligheten til å stå der bråkjekke i etterlivet å si: "Hva var det jeg sa?" ... Mens de kristne sannsynligvis tror at de kommer til å måtte si det ... Noen, kanskje, men de aller fleste kristne tror jo at den onde diktatoren har laget til et forferdelig sted der hvor vi ikke-kristne skal utsatt for evig tortur, mens alle som trodde på, og som tilbad denne tilbedningskåte guden får leve i evig lykkerus i et teokratisk paradis... Sannheten er nok at kristendom og religion ble skapt av prester for å sørge for at de fikk makt og verdier, og det klarte de jo før i tida. Bare se hva som skjer i Norge nå, statskirka sliter med å vedlikeholde sin eiendomsmasse og har ikke råd til å lønne like mange prester som før. Dette hadde aldri skjedd hvis vi alle gikk rundt som godtroende nek og betalt kollekt for å sørge for at vi ble frelst. Jepp. Er helt enig. Det er både penger og makt i dette, og det er en av de største drivkreftene for denne religionen. Bare se på den katolske kirka, hvor mye eiendommer og verdier de eier!!! Det er så utrolig mye at dersom de virkelig hadde villet gått inn for det, så kunne de ha utryddet all verdens fattigdom... Men det gjør de jo ikke... Det er en pengekjær elite på toppen, som bare tenker på seg selv og sine... Det er tusenvis av eksempler, men jeg søkte opp og fant dette nå: Den katolske kirke krevde 1,4 million kroner for myeOslo katolske bispedømme krevde i fjor 1,4 million kroner for mye i statsstøtte fordi det oppga flere medlemmer enn det hadde. Det samme skjedde året før. Dessuten er denne linken verd en titt: http://bibelguiden.com/artikler.php?id=P1524 For noen år siden lagde jeg en tråd om temaet, og da fikk jeg svært gode svar: http://bibelguiden.com/forum/threads.php?id=1890_0_41_20_C Endret 20. desember 2011 av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Sannheten er nok at kristendom og religion.... Jeg er alltid skeptisk når noen skal fortelle sannheten. Det jeg skriver er like mye sant som det du skriver, jeg derimot kan tenke selv og lar meg ikke lure av fantasier. Jeg er ærlig nok og smart nok til å kategorisere min tro, men når du skal fortelle sannheten om noe (som ikke er tro, men en konklusjon) så er jeg skeptisk. "lure av fantasier", det er ingen som er lurt, å bli lurt innebærer at det fins motstridende empirisk bevis for å legge alt dødt, noe slikt fins ikke, og at du tør å postulere her nå om at du har denne sannheten, gjør mitt argument om deg sterkere. 1 Lenke til kommentar
NicName Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Nei... Joh 5,28-29 svarer ikke på det... Står ingen ting om alder her.. Undre dere ikke over dette, for den tiden kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst. 29 De skal komme fram, og de som har gjort det gode, skal stå opp til livet, men de som har gjort det onde, skal stå opp til dom. Dette verset sammen med Åp 21:4 viser at en oppstandelse fra minnegravene skal finne sted. Sammen med for eksempel Matt 5:5 viser at det er på jorden man får livet tilbake. Det som uansett er så utrolig tåpelig er dette at "de onde" gjerne blir betraktet for onde på grunn av manglende tro på en overnaturlig usynlig skapergud... Tja, men hva du sytest er dumt gjelder ikke i dette tilfellet. De som blir betraktet som onde etter oppstandelsen, er jo de om selv etter at de vet ikke ønsker å rette seg etter Gud. Man får ikke livet tilbake for å bli dømt til døden for de samme gjerningene. Det ikke logisk, og heller ikke i samsvar med hva Bibelen sier. Da kunne man jo like gjerne bare vært død... Og åpenbaringen, som trolig ikke er skrevet av samme forfatteren, står det heller ikke hvor gamle de vil være og sånt. Og forresten: De aller fleste mennesker som har levd på jorda, de ligger ikke i gravene sine lenger... Det er rett og slett umulig... Hvem som har skrevet Åpenbaringen er en annen diskusjon, men jeg er enig med deg i at de ikke ligger i gravene sine... men de er i "minnegravene". Det er Gud som husker alle og enhver, ikke vi. Spørsmålet blir følgende: Når Gud alltid har hatt mulighet til å skape en verden uten sorg eller skrik, eller smerte(...) Hvorfor skapte han da denne verdenen, med sorg, skrik og smerte??? Hadde han noen god grunn til det? Og slik jeg ser det så er det ganske sannsynlig at noen av dere kristne, dersom man antar at det faktisk er sant, kommer til å fucke det opp slik Adam og Eva gjorde, og så skjer det samme om igjen, og om igjen... Tror vi har snakket om noe lignende før en gang. Gud skapete en verden uten sorg, skrik og smerte - og det er fortsatt Guds hensikt med jorden at det skal være slik. Den hensikten kommer til å bli gjennomført. Men spørsmålet ditt er virkelig bra - hvorfor er det slik nå, og hvorfor er det da mulig at mennesker ikke kommer til å gjøre samme feilen igjen. Svaret på det, svarer deg også de videre spørsmålene dine. Hva tror du? Ja... Men er det noe som for eksempel tilsier at ingen kan hugge av hodet ditt dit du kommer? Gud har jo tillatt slike ting å skje her i denne verdenen, hvorfor ikke i den kommende verden? Åp 20:7-10 viser at det ikke for alltid vil bli tillat med onde handlinger. Da trenger ikke Gud igjen å tillate det onde, ettersom hans navn er renvasket for Satans løgn i 1.Mosebok. Endret 20. desember 2011 av NicName Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Nei... Joh 5,28-29 svarer ikke på det... Står ingen ting om alder her.. Undre dere ikke over dette, for den tiden kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst. 29 De skal komme fram, og de som har gjort det gode, skal stå opp til livet, men de som har gjort det onde, skal stå opp til dom. Dette verset sammen med Åp 21:4 viser at en oppstandelse fra minnegravene skal finne sted. Sammen med for eksempel Matt 5:5 viser at det er på jorden man får livet tilbake. Vel... Så da er det vel heller ingen "ny jord og en ny himmel"? Tror du virkelig at folk bokstavelig talt kommer til å stå opp fra gravene sine? Hva med de som ikke ble begravet, men som er spredd for vinden, eller som er kremert? De som ble begravet for for eksempel 300 år siden, som ikke lenger på noen måte finnes i gravene sine og som ikke har noe gravsted??? Er det for eksempel ikke mer naturlig å tro på gjenfødsel i stedet for dette? Mange ville nok påstått at dette var også ganske kvalmende/vemmelig tanke, altså at dødninger står opp fra gravene sine og børster av seg jord... Det som uansett er så utrolig tåpelig er dette at "de onde" gjerne blir betraktet for onde på grunn av manglende tro på en overnaturlig usynlig skapergud... Tja, men hva du sytest er dumt gjelder ikke i dette tilfellet. De som blir betraktet som onde etter oppstandelsen, er jo de om selv etter at de vet ikke ønsker å rette seg etter Gud. Det er bare dine synsinger og meninger. Man er ikke ond bare fordi man ikke retter seg etter en ondskapsfull og overnaturlig diktator-gud... Det er jo ingen god gud du tror på.. Du tror på en nidkjær og dømmende Gud... En Gud som skapte verdenen ufullstendig, og ufullkomne mennesker. Du tror på en Gud som dømmer ut fra livssyn. Det gjør ikke jeg... Man får ikke livet tilbake for å bli dømt til døden for de samme gjerningene. Det ikke logisk, og heller ikke i samsvar med hva Bibelen sier. Da kunne man jo like gjerne bare vært død... Din Gud er en Gud som foretrekker dødsstraff. Jeg kunne aldri fått meg til å tro at noen allvitende og allgod gud ville foretrukket dødstraff (For eksempel) ... Jeg selv hadde troen på Gud en gang, men da jeg åpnet bibelen, og leste i den, så gjenkjente jeg ikke den Guden jeg trodde på... Jeg har dermed aldri trodd på den jødisk kristne guden, selv om jeg trodde at det var det jeg gjorde. Jeg tror du er litt der jeg var, nå... I min studering av bibelen, har jeg funnet ut at guden som der beskrives er en fjomp med fjompete meninger og syn som jeg absolutt ikke har noe respekt for overhodet... Og åpenbaringen, som trolig ikke er skrevet av samme forfatteren, står det heller ikke hvor gamle de vil være og sånt. Og forresten: De aller fleste mennesker som har levd på jorda, de ligger ikke i gravene sine lenger... Det er rett og slett umulig... Hvem som har skrevet Åpenbaringen er en annen diskusjon, men jeg er enig med deg i at de ikke ligger i gravene sine... men de er i "minnegravene". Det er Gud som husker alle og enhver, ikke vi. Så det er ikke bokstavelig talt sant det som står i bibelen altså? Men dersom man tar det du sier for god fisk, og tenker disse tankene uten at det ringer noen røde varsel-lamper, så er det jo fult mulig.. Problemet er vel da imidlertid overbefolkning ;P Først så sier du at de ligger i gravene sine... Så kommer jeg drassende med et argument som kanskje gjør påstanden svært ulogisk, og da endrer du på utsagnet og benevner "minnegravene".. Hehe. Du er morsom! =) Da jeg leste "Minnegravene" så leste jeg "de gravene som man går til for å minnes de som er døde/begravd". Spørsmålet blir følgende: Når Gud alltid har hatt mulighet til å skape en verden uten sorg eller skrik, eller smerte(...) Hvorfor skapte han da denne verdenen, med sorg, skrik og smerte??? Hadde han noen god grunn til det? Og slik jeg ser det så er det ganske sannsynlig at noen av dere kristne, dersom man antar at det faktisk er sant, kommer til å fucke det opp slik Adam og Eva gjorde, og så skjer det samme om igjen, og om igjen... Tror vi har snakket om noe lignende før en gang. Gud skapete en verden uten sorg, skrik og smerte - og det er fortsatt Guds hensikt med jorden at det skal være slik. Den hensikten kommer til å bli gjennomført. Men spørsmålet ditt er virkelig bra - hvorfor er det slik nå, og hvorfor er det da mulig at mennesker ikke kommer til å gjøre samme feilen igjen. Svaret på det, svarer deg også de videre spørsmålene dine. Hva tror du? Altså... Jeg personlig tror ikke at noen god allmektig Gud har skapt denne verdenen... Det er for meg, den dag i dag, utenkelig.. Jeg ser en verden som ikke har blitt skapt av noen god allmektig gud, og det er derfor det er så mye elendighet, død og fordervelse. Hadde det vært en allmektig god Gud, som er i stand til alt - til og med å lage et perfekt paradis - så ville vi ha blitt født inn i den. Slik tenker jeg. Denne verdenen tyder på det stikk motsatte enn at den skulle ha vært skapt av en fullkommen men ensom Gud, som på et tidspunkt bestemte seg for å skape en ufullkommen verden, samt dømme folk etter hva de tror på.... Ja... Men er det noe som for eksempel tilsier at ingen kan hugge av hodet ditt dit du kommer? Gud har jo tillatt slike ting å skje her i denne verdenen, hvorfor ikke i den kommende verden? Åp 20:7-10 viser at det ikke for alltid vil bli tillat med onde handlinger. Da trenger ikke Gud igjen å tillate det onde, ettersom hans navn er renvasket for Satans løgn i 1.Mosebok. Men folk gjør onde handlinger selv om det ikke er lov... Dette ville vel også vært tilfelle i et hypotetisk etterliv... Lenke til kommentar
NicName Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Er det for eksempel ikke mer naturlig å tro på gjenfødsel i stedet for dette? Mange ville nok påstått at dette var også ganske kvalmende/vemmelig tanke, altså at dødninger står opp fra gravene sine og børster av seg jord... I Johannes 5: 28 er det ordet mnemeion (ikke tạfos) som er brukt når det snakkes om at «alle de som er i minnegravene», skal bli oppreist. Det ser ut til at dette ordet er valgt med omhu, ettersom det inneholder tanken om å bli bevart i minnet og står i skarp kontrast til den tanke Gehenna står for, nemlig fullstendig forkastelse og fjerning fra hukommelsen. Når en dør, slutter en å eksistere. "Fra jord har du kommet, til jord skal du bli etc". For hva var (he he... Bibelens versjon altså) det Adam ble lagd av? Det er bare dine synsinger og meninger. Man er ikke ond bare fordi man ikke retter seg etter en ondskapsfull og overnaturlig diktator-gud... Det er jo ingen god gud du tror på.. Du tror på en nidkjær og dømmende Gud... En Gud som skapte verdenen ufullstendig, og ufullkomne mennesker. Du tror på en Gud som dømmer ut fra livssyn. Det gjør ikke jeg... Feil, jeg tror på Bibelens Gud - den eneste allmektige Gud. Det bruker jeg som utgangspunkt. Hva finner du i Romerne 6:7? som underbygges av 6:23? Hva du leser der viser at mennesker som er døde ikke igjen skal dømmes for hva de gjorde før de døde. Gud dømmer en ikke for hvilket livssyn en hadde når en levde, men for den måten en handler på etter at man har fått undervisning. Du vet like godt som meg at Gud ikke skapte verden med ufulkommene mennesker, men alt var "veldig godt". Din Gud er en Gud som foretrekker dødsstraff. Jeg kunne aldri fått meg til å tro at noen allvitende og allgod gud ville foretrukket dødstraff (For eksempel) ... Jeg selv hadde troen på Gud en gang, men da jeg åpnet bibelen, og leste i den, så gjenkjente jeg ikke den Guden jeg trodde på... Jeg har dermed aldri trodd på den jødisk kristne guden, selv om jeg trodde at det var det jeg gjorde. Jeg tror du er litt der jeg var, nå... I min studering av bibelen, har jeg funnet ut at guden som der beskrives er en fjomp med fjompete meninger og syn som jeg absolutt ikke har noe respekt for overhodet... Min Gud ser på døden som en fiende - som skal forsvinne. (1. Kor 15:26) Gud er kjærlighet (1. Joh 4:8) Ikke med ett = mellom, men kjærlighet er det som motiverer alt hva Gud gjør. Derfor sørget han for en utvei med en gang engler og mennesker syndet (1. Mo 3:15) Han sørget for at vi fikk en gjennløser ved at han sendte sin sønn (Joh 3:16) fordi han vil at alle skal bli frelst. (1. Tim 2:4) De fruktene Gud vil at vi skal bære som du finner i Gal 5:22 er jo ikke onde. Det er ikke værre en det. Men livet er en gave. Ønsker vi ikke å ta imot denne gaven, og hva det forplikter - så er vi fri til å levere den tilbake. Det valget må alle ta.(5.Mos 30:15,16) Så det er ikke bokstavelig talt sant det som står i bibelen altså? Men dersom man tar det du sier for god fisk, og tenker disse tankene uten at det ringer noen røde varsel-lamper, så er det jo fult mulig.. Problemet er vel da imidlertid overbefolkning ;P Først så sier du at de ligger i gravene sine... Så kommer jeg drassende med et argument som kanskje gjør påstanden svært ulogisk, og da endrer du på utsagnet og benevner "minnegravene".. Hehe. Du er morsom! =) Da jeg leste "Minnegravene" så leste jeg "de gravene som man går til for å minnes de som er døde/begravd". Joda, mye bokstavlig - og mye i bilder. Litt som en mattematikk bok i 2 klasse. Både tall og appelsiner - men 2 klassingene ser ut til å fatte poenget Altså... Jeg personlig tror ikke at noen god allmektig Gud har skapt denne verdenen... Det er for meg, den dag i dag, utenkelig.. Da er det bra at du ikke tror på noen Gud - den dag i dag. For da kan du være sikker den dagen du evt tror at det er på grunn av gode argumenter og ikke godtroenhet. Ta for eksempel Jakob (Jesus sin halvbror) som høyst trolig var en av de som så på Jesus som litt gal - men var ydmyk nokk til å endre mening etterhvert som han så sammenhengene. Jeg ser en verden som ikke har blitt skapt av noen god allmektig gud, og det er derfor det er så mye elendighet, død og fordervelse. Hadde det vært en allmektig god Gud, som er i stand til alt - til og med å lage et perfekt paradis - så ville vi ha blitt født inn i den. Slik tenker jeg. Denne verdenen tyder på det stikk motsatte enn at den skulle ha vært skapt av en fullkommen men ensom Gud, som på et tidspunkt bestemte seg for å skape en ufullkommen verden, samt dømme folk etter hva de tror på.... Igjen så kommer vi tilbake til dette. Jeg kan love deg, at Gud har en grunn til at han har tillat det onde så lenge - han viser i sitt ord hvordan det ble slikt, hvorfor han tillater det - samtidig som han også gir oss håp ved å vise oss hva som vil skje i framtiden. Men folk gjør onde handlinger selv om det ikke er lov... Dette ville vel også vært tilfelle i et hypotetisk etterliv... Nei. (Salmene 37:10,11) Endret 20. desember 2011 av NicName Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Jeg synes det er synd at han forlot verden i en skråsikkerhet på at gud ikke eksisterer, her sitter jeg og vet at gud eksisterer. Det er utrolig leit, det er leit å gå i grava med skråsikkerhet på noe som er usant. Ufattelig leit. Du skrev en IRC klient i assembly... og så klarer du likevel å lire av deg dette fjaset? Du tar feil, men det er bare å bevise at det var Christopher Hitchens tok feil, og ikke deg. Hvis du klarer det vinner du helt sikkert en nobelpris, både fredspris og i fysikk. 2 Lenke til kommentar
404415 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Vet ikke om det var Hitchen som sa dette eller om han siterte noen. Jeg husker ihvertfall at Hitchen har fortalt denne sammenligningen. Hvis du tenker på livet som en fest som du er så heldig å være invitert til så er døden at du må forlate festen. Det vemodige er ikke at du må forlate festen, du er kanskje trøtt og det er på tide å legge seg. Det vemodige er at festen fortsetter når du er borte. Det vil være mennesker på festen som husker deg, men til slutt er du glemt. Er du ateist så er det slutt, men er du religiøs så tar du heisen opp til en ny fest. Det vemodige med denne festen er at du aldri får lov til å forlate den. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Sannheten er nok at kristendom og religion.... Jeg er alltid skeptisk når noen skal fortelle sannheten. Ironisk. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 (endret) Er det for eksempel ikke mer naturlig å tro på gjenfødsel i stedet for dette? Mange ville nok påstått at dette var også ganske kvalmende/vemmelig tanke, altså at dødninger står opp fra gravene sine og børster av seg jord... I Johannes 5: 28 er det ordet mnemeion (ikke tạfos) som er brukt når det snakkes om at «alle de som er i minnegravene», skal bli oppreist. Det ser ut til at dette ordet er valgt med omhu, ettersom det inneholder tanken om å bli bevart i minnet og står i skarp kontrast til den tanke Gehenna står for, nemlig fullstendig forkastelse og fjerning fra hukommelsen. Når en dør, slutter en å eksistere. "Fra jord har du kommet, til jord skal du bli etc". For hva var (he he... Bibelens versjon altså) det Adam ble lagd av? Så da er det ingen virkelig oppstandelse slik du tenker... Mennesker lever kun videre som minner... Det er bare dine synsinger og meninger. Man er ikke ond bare fordi man ikke retter seg etter en ondskapsfull og overnaturlig diktator-gud... Det er jo ingen god gud du tror på.. Du tror på en nidkjær og dømmende Gud... En Gud som skapte verdenen ufullstendig, og ufullkomne mennesker. Du tror på en Gud som dømmer ut fra livssyn. Det gjør ikke jeg... Feil, jeg tror på Bibelens Gud - den eneste allmektige Gud. Det bruker jeg som utgangspunkt. Hvis han var allmektig og ensom, og syntes ensomheten var plagsom, så hadde han ikke hatt behov for å skape denne verdenen. Det smarteste han kunne ha gjort var å tilintetgjort seg selv... Da hadde han ikke vært ensom lenger, og han ville ikke skapt en problemfylt verden full av lidelse... Du tror på bibelens Gud, og da er det ikke feil det jeg sier. Du bare understreker det jeg sa... For jeg snakker også nemlig om den bibelske Guddommen, og tar utgangspunkt i den. Jeg diskuterer altså på dine premisser. Selv om jeg syntes den Afrikanske allmektige skaperguden Bumba er en bedre forklaring.... Da denne Guden ble syk, så spydde han ut universet og alt innholdet i den... Her er fortellingen om Bumba: Oversatt av meg: I Bushongo i Kongo tror og trodde menneskene på den allmektige skaperguden BUMBA (også kalt Mbombo) av spy. Ja.. brekning, oppkast. I begynnelsen, var alt mørkt. Men så ut av mørket kom BUMBA, en kjempe av en blekhudet Gud. Han følte seg ikke helt frisk. Nei, sannelig jeg sier deg; Han hadde ikke følt seg frisk på flere milliarder av år. Han var alene, og den utålelige ensomheten gjorde ham dårlig... Plaget av voldsomme magesmerter, stønnet han, klaget, og kastet opp Solen. Lyset brøytet seg frem i Universet - og han spydde så ut månen, og de andre stjernene, for å tilslutt kaste opp denne planeten som vi lever på(...) Vi lever jo forholdsvis i en temmelig syk verden, så dette er jo egentlig en god forklaring på hvorfor verden er som den er(...) TL;DR This nauseating display was brought to a triumphant conclusion when, as an encore, he vomited forth nine animals, an assortment of humans, and a pile of diced carrots. Exhausted from his labors, he sat and watched as the nine creatures multiplied. After a while, they had evolved into every living thing on Earth. Which just shows that Creationism and Evolution are both right. Apart from a pesky critter named TSETSE-BUMBA, all his creatures were friendly and respectful. His loneliness abated and finally he was content. Then BUMBA's three sons appeared. NYONYE-NGANA, CHONGANDA and CHEDI-BUMBA added the finishing touches and thus the world was made. BUMBA spoke kindly to his human creations before ascending to Heaven, never to be seen again. So far as we know, his stomach has never troubled him since. Hva finner du i Romerne 6:7? som underbygges av 6:23? Der finner jeg forfatternes nedskrevne tanker. Paulus bygger på sine egne påstander, og han bygger på mosebøkene etc. Man finner ikke sannheten om universet, livet, og etterlivet i Paulus sine brev til romerne... Hva du leser der viser at mennesker som er døde ikke igjen skal dømmes for hva de gjorde før de døde. Gud dømmer en ikke for hvilket livssyn en hadde når en levde, men for den måten en handler på etter at man har fått undervisning. Men dersom man velger å høre til Johannes, så gjør man det. Johannes sier det klart: "De som ikke tror er allerede dømt, fordi de ikke trodde(...)" Du vet like godt som meg at Gud ikke skapte verden med ufulkommene mennesker, men alt var "veldig godt". Vi er ikke fullkomne. Det vet du utmerket godt! Langt der i fra... Og det er jo også av samme grunn kristne ellers argumenterer... Ting er ikke så veldig godt... Hadde det vært det, så hadde det ikke vært noen god grunn til å tro på et paradis etter døden... Det er jo nettopp fordi folk vanligvis ser på dette som onde at man ønsker seg noe enda bedre i etterlivet... Men når Gud gjorde en så dårlig jobb når det kommer til denne jorda, etc. så er det ikke naturlig å forvente seg at han får det til senere heller.. Din Gud er en Gud som foretrekker dødsstraff. Jeg kunne aldri fått meg til å tro at noen allvitende og allgod gud ville foretrukket dødstraff (For eksempel) ... Jeg selv hadde troen på Gud en gang, men da jeg åpnet bibelen, og leste i den, så gjenkjente jeg ikke den Guden jeg trodde på... Jeg har dermed aldri trodd på den jødisk kristne guden, selv om jeg trodde at det var det jeg gjorde. Jeg tror du er litt der jeg var, nå... I min studering av bibelen, har jeg funnet ut at guden som der beskrives er en fjomp med fjompete meninger og syn som jeg absolutt ikke har noe respekt for overhodet... Min Gud ser på døden som en fiende - som skal forsvinne. Vel, men i følge bibelen så er han selv opphavet til den. Det var han, i følge boken, som bestemte at menneskers levetid skulle være max 120 år... I følge beskrivelsene, er han allmektig, og da skal han være i stand til alt, så han kunne ha skapt oss udødelige, men han valgte altså å skape oss dødelige... Derfor kan ikke døden være hans "fiende", det er jo han som har bestemt at det skal være slik. Jeg sier ikke at jeg tror det, for jeg tror ikke på denne guden... Så jeg argumenterer bare ut i fra dine premisser. (1. Kor 15:26) Gud er kjærlighet Greit... Men 'kjærlighet' passer ikke med Det gamle testamentets beskrivelser av Gud. Der er det ingen kjærlig Gud, men en hevnende og blodtørstig Gud... Kjærlighet kan være så mangt... Gud er kjærlighet... Definer kjærlighet... Når du har gjort det, så ser du selv at dette begrepet ikke passer med beskrivelsene som GT gir, som for eksempel hevnende, nidkjær, fryktinngytende og så videre... (Svarer mer senere. Deler opp innlegget. Må ut å trekke litt luft=) Endret 21. desember 2011 av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå