Gå til innhold

Føler meg utnyttet i jobb hos Elkjøp - spørsmål om lønn, overtid og arbeidstid

Anbefalte innlegg

Herre, hva er det du babler om? Arbeidsmiljøloven kan ikke fravikes til arbeidstakers ugunst, samme hva elkjøp, du og andre uvitende måtte mene om den saken. De andre tilleggene du nevner er ikke lovbestemte, så der kan partene avtale hva de vil. Men om elkjøp har akseptert tariffavtalen, kan de ikke trekke seg uten arbeidstakernes velsignelse, og alle i bedriften har krav på minstemålene i den.

Mer enn 9 timers arbeidsdag=overtid, samme hva slags bonusordninger du har.

Ja, så med andre ord hvis butikken ikke er bundet til tariff, kan de betale hva pokker de vil. Over 9 timer = overtid? Vel, utifra de jeg kjenner som jobber der, har de aldri fått det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er veldig enkelt. Vi har et lovverk som er skrevet på forståelig norsk. Les dette: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html

En viktig setning her er "For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent."

Bonus er noe som kommer i tillegg til lønn. Ikke i stedenfor.

//Ole

Lenke til kommentar

Synd for dem da, det er ingen automatikk i at man får det man har krav på. men krav på det har de, okke som.

Har jeg sagt annet enn at de kan betale hva de vil? det er jo det jeg innleder med i første innlegget mitt i tråden

OK :glare:

Spørsmålet er vel heller hva jeg har sagt som er galt, siden du er så grøsselig negativ

Dette er veldig enkelt. Vi har et lovverk som er skrevet på forståelig norsk. Les dette: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html

En viktig setning her er "For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent."

Bonus er noe som kommer i tillegg til lønn. Ikke i stedenfor.

//Ole

Ja i tillegg til en lønn som kan være lavere enn normalt, fordi bedriften mener de kompanserer med bonus.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Takker for alle svar :)

Er ikke så lett som 18-åring å ta opp de krava jeg har (må også vite hva krav man har) med sjefen min, men skal gjøre det så snart det lar seg gjøre.

Har ikke noe lyst å få et dårlig forhold til sjefen min, som forøvrig er en veldig grei type, men er jo en grunn til at vi har rettigheter. Hvorfor er det ikke strengere kontroller eller noe slikt, slik at faktisk de som er ledere og sitter i høyere stillinger vet hva de snakker om?

Et siste spørsmål, hvilken rettigheter har man med tanke på pause? Ser at du må ta minst 30min pause dersom du jobber i minst 8 timer, men leste et sted at dersom du jobber minst 9 timer har du krav på 30min betalt pause, er det korrekt?

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven som jeg har linket til et kapittel i høyere opp forteller deg i rimelig klartekst hva du har krav på. Dine arbeidsvilkår skal aldri være dårligere enn det som står i loven.

Jeg har stor forståelse for at det er vanskelig å ta dette opp, men det koster deg penger å la være. Du selger din egen tid og skal ha betalt. Meld deg inn i en fagforening. Der skal du få hjelp og støtte.

Stå på!

//Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...