Gå til innhold

Føler meg utnyttet i jobb hos Elkjøp - spørsmål om lønn, overtid og arbeidstid

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 18-år som startet å jobbe på elkjøp 18/11 og har jobbet der ganske mye siste måneden. Har en timelønn på 115 + bonuser (blir 120 med bonuser) og syns det er lite med tanke på at jeg hadde 140 i sommer, og tariffen ligger på 130. (Har ikke tatt dette opp med sjefen min enda da jeg føler jeg bør jobbe der litt mer en et par uker før jeg diskuterer lønn.)

Men til poenget mitt. Jeg jobber en god del over 40 timer i uken nå. Har jobbet både 46 og 48 timer på en uke og sjefen min sier at elkjøp har sine egne ordninger og at det ikke er noen overtid for de timene over 40. Det er heller ikke noe ekstra lønn (overtid) på søndager. Er dette normalt og lovlig i det hele tatt? Jeg tenkte det var en grunn at det var gitt i loven at du skal få overtid for de timene du jobber utover 40 på en uke og 9 timer pr dag. (Jobber en god del dager med 10 timer nå for tiden.)

Jeg føler meg egentlig utnyttet av elkjøp med tanke på at jeg er den som får minst lønn, og det er alltid jeg som må jobbe ekstra dersom noen er syke eller lignende. Jeg syns jobben er ok, og det er vell kanskje det viktigste men hvilken krav har jeg som deltids-ansatt? Føler 120kr i timen med bonuser, og ingen overtid dersom jeg jobber mye og/eller om søndager er veldig dårlig.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres veldig rart ut, for ikkje å nevna at i mitt sinn høres det nå ulovlig ut, men eg kan ikkje uttale meg så mykje om rettigheter ved overtid, etc.

Eg ville anbefalt å kikka etter organisasjoner som lar deg ringe inn gratis for rådgivning.

Skal prøve å finne noe slikt. Er ikke så lett å finne ut hvilken rettigheter/krav du har uten å snakke med noen som jobber med det :)

Lenke til kommentar

Vel, det var nå morsomt mange sider eg fant når eg googlet etter overtid regler.

Deriblant dette.

Har lest denne artikkelen og flere, men ble ikke helt klok på rettigheter til deltidsansatt osv. Hadde helt andre regler da jeg jobbet sommerjobb ved Statkraft i sommer,(alt over 37.5t pr uke ble 50% overtid og alt etter kl 7 ble 100% overtid)

Siden sjefen min sier at elkjøp har noen spesielle avtaler ved overtid, helgetilleg, kveldstilleg osv hadde det vert greit å være 100% sikker før jeg snakker med han :)

Lenke til kommentar

Noen son vet noe konkret om dette? Står jo I arbeidsmiljø loven at overtid er jobb utover alminnelig arbeidstid (som er 9 timer for dagen og 40 timer i uka. ) med mindre det er helt eller delvis passivt arbeid (Hva betyr det? ) hvilken avtaler kan elkjøp ha som går over norsk lov? Det høres veldig rart ut at elkjøp har slike avtaler. Setter pris på svar da jeg jobber 10 timer hver dag nå og ikke har mulighet for å snakke med noen på dagtid. Noen som vet noe om søndags tilleg? Slik jeg forstod det, så må jeg og sjefen min blind enige om et tilleg og at jeg kan nekte å jobbe dersom jeg ikke får noe tilleg?

Takker på forhand for svar :)

Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig hvis du har en såkalt bonusavtale. Da kan du i prinsippet ha en dårlig timeslønn, men en ordning som gjør det mulig og få bonuser.

Problemet er hvis denne bonusavtalen er dårlig, altså at man ikke får gode bonuser utbetalt, er det en dårlig ordning for din side.

Du bør nok snakke med sjefen din, man kan ofte si opp retten til å få bonus for en høyere timelønn. Bonusordningen kan også frata retten til overtidsbetaling.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det er ingen minstelønn i Norge, om elkjøp vil betale deg knappenåler og frimerker i lønn så har de lov til det. Men du har jo også lov til å ikke jobbe der.

Det som her er ulovlig er overtidsbetalingen. Alt over 40 timer i uka (merk at dette kan gjennomsnittsberegnes over 4 uker) og/eller 9 timer om dagen gir 40% overtid, ingen mulighet for å komme seg unna. De fleste elkjøp-butikker er jo også omfattet av en tariffavtale. Jeg ville meldt meg inn i handel og kontor om jeg var deg, og tatt det derifra.

Bonusordningen kan også frata retten til overtidsbetaling.

Tullball.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen minstelønn i Norge, om elkjøp vil betale deg knappenåler og frimerker i lønn så har de lov til det. Men du har jo også lov til å ikke jobbe der.

Det som her er ulovlig er overtidsbetalingen. Alt over 40 timer i uka (merk at dette kan gjennomsnittsberegnes over 4 uker) og/eller 9 timer om dagen gir 40% overtid, ingen mulighet for å komme seg unna. De fleste elkjøp-butikker er jo også omfattet av en tariffavtale. Jeg ville meldt meg inn i handel og kontor om jeg var deg, og tatt det derifra.

Tullball.

Du er helt sikker på dette? Jeg snakket akkurat om dette med sjefen min idag og han påstod at det ikke var noen overtidsbetaling grunnet bonusordniger. (siden 40 timer pr uke kan gjennomsnittsberegnes over 4 uker kommer jeg nok ikke under denne, men jobber endel dager 10 timer nå før jul og det kan vell ikke gjennomsnittsberegnes? Skal få snakket med handel og kontor evt fagforeningen så fort jeg kan.

Kan jeg på noen måte finne ut om min elkjøp butikk er med i noen tariffavtale?

Lenke til kommentar

Eg sverge på at det er minstelønn på 80kr her i Norge, eller jukser husken min med meg nå? :p

Det er minstelønn (allmenngjort tariffavtale) innen et par bransjer (blant annet byggebransjen), men den er betraktelig høyere enn 80 kroner. Ellers er det ingen minstelønn.

Lenke til kommentar

Tullball.

Du er helt sikker på dette? Jeg snakket akkurat om dette med sjefen min idag og han påstod at det ikke var noen overtidsbetaling grunnet bonusordniger. (siden 40 timer pr uke kan gjennomsnittsberegnes over 4 uker kommer jeg nok ikke under denne, men jobber endel dager 10 timer nå før jul og det kan vell ikke gjennomsnittsberegnes? Skal få snakket med handel og kontor evt fagforeningen så fort jeg kan.

Kan jeg på noen måte finne ut om min elkjøp butikk er med i noen tariffavtale?

HK er fagforeningen. Du kan spørre andre ansatte eller sjef, eller så kan du høre med handel og kontor.

Jeg er 100% sikker. Sjefen din er en inkompetent dust. Det eneste som kan frita arbeidsgiver for overtidsbetaling er dersom du er i ledende stilling, eller at du er i "særlig uavhengig stilling".

Lenke til kommentar

Tullball.

Det er som du sa bonusordning for lederstillinger. Uannsett pga bonusordningen, får man ikke overtid med mindre det er røde dager eller over 40 timer i uken i snitt i 4 uker, altså timene over etter 160 timer. Så da skal man med andre ord jobbe en del..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det har ingenting med bonus å gjøre. At man får bonus sier ingenting om hvorvidt man har ledende eller særlig uavhengig stilling.

Poenget er vel at han ikke har krav på noe som helst før han har jobbet over 160 timer på en måned, eller på røde dager.

Alle tillegg, som kveldstillegg, helg++ som andre bedrifter har, har Elkjøp erstattet med en mulighet til å få bonus isdenfor. Og siden man har bonus, kan man i prinsippet få en ræva timelønn lavere enn tariff, men det kan man kanskje overalt uannsett.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Herre, hva er det du babler om? Arbeidsmiljøloven kan ikke fravikes til arbeidstakers ugunst, samme hva elkjøp, du og andre uvitende måtte mene om den saken. De andre tilleggene du nevner er ikke lovbestemte, så der kan partene avtale hva de vil. Men om elkjøp har akseptert tariffavtalen, kan de ikke trekke seg uten arbeidstakernes velsignelse, og alle i bedriften har krav på minstemålene i den.

Mer enn 9 timers arbeidsdag=overtid, samme hva slags bonusordninger du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...