Gå til innhold

Hvordan Komme seg offshore!?

Anbefalte innlegg

Hei.. Prøver å komme meg inn i statoil/hydro (helst offshore), men det virker som om det er kun ingenører og de som kjenner noen med innflytelse som har sjans..

Har fagbrev i kjemi og prosess (Metallurgisk prosessfag)

vurderer rett og slett å søke som lærling. kjedlig å begynne som lærling igjenn men ser ut som eneste vei inn.

noen som har prøvd dette,, evt vet hvordan man stiller i forhold til ferske skole elever..Skulle tro man lå sterkt ann med tidligere erfaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.. Prøver å komme meg inn i statoil/hydro (helst offshore), men det virker som om det er kun ingenører og de som kjenner noen med innflytelse som har sjans..

Har fagbrev i kjemi og prosess (Metallurgisk prosessfag)

vurderer rett og slett å søke som lærling. kjedlig å begynne som lærling igjenn men ser ut som eneste vei inn.

noen som har prøvd dette,, evt vet hvordan man stiller i forhold til ferske skole elever..Skulle tro man lå sterkt ann med tidligere erfaring.

Det med innflytelse og å kjenne noen er bare piss. Det går på om du er kvalifisert eller ei + en del flaks. Flaks er viktig når du søker hos selskap som Statoil, fordi det er MANGE kvalifiserte og erfarne søkere på stillinger hos dem.

Så om du ikke engang vet hva som skal til, så må du skaffe deg litt mer erfaring først, finne ut hva du kunne tenke deg å jobbe med for Statoil f.eks.

Så hvorfor begynne hos Statoil? Finnes plenty med andre steder og jobbe innen olja, hvor det er mye lettere å komme inn.

Lykke til.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Har fagbrev i kjemi og prosess (Metallurgisk prosesfag)

Det med innflytelse og å kjenne noen er bare piss. Det går på om du er kvalifisert eller ei + en del flaks. Flaks er viktig når du søker hos selskap som Statoil, fordi det er MANGE kvalifiserte og erfarne søkere på stillinger hos dem.

Så om du ikke engang vet hva som skal til, så må du skaffe deg litt mer erfaring først, finne ut hva du kunne tenke deg å jobbe med for Statoil f.eks.

Så hvorfor begynne hos Statoil? Finnes plenty med andre steder og jobbe innen olja, hvor det er mye lettere å komme inn.

Lykke til.

Selvfølgelig er det en fordel å kjenne noen. Nettopp fordi det er en million kvalifiserte per stilling, så er det en stor fordel å bli anbefalt. Men det hjelper ikke å bare bli anbefalt, man må selvfølgelig ha kvalifikasjonene på plass i tillegg.

Lenke til kommentar

Det med innflytelse og å kjenne noen er bare piss.

Det er ganske få stillinger offshore som blir utlyst.

Ta tullpreiket ditt et annet sted.

Når det gjelder selve oljeselskapene samt boreselskapene og de store kontraktørene.

Så blir nesten alt utlyst. Da de ofte bruker svært mye ressurser på rekruttering.

De tar ikke den første og beste som måtte dukke opp.

Når det gjelder andre mindre firma som driver offshore, så er det langt fra alt som blir utlyst.

Kjennskap og vennskap skaffer deg ikke jobben i de store selskapene, via bakveier.

Slikt hender veldig sjelden nå for tiden.

De fleste store firma i offshorebransjen har tusenvis av søkere og alt går via en offisiell rekrutterings prosess.

Der mange vurderer kandidatene. Og bestemmer seg for hvem de tilbyr jobb.

Olje og boreselskapene får flere tusen søknader hver gang de lyser ut offshore stillinger.

I tillegg til alle de som legger inn generelle søknader.

Selv catering bedrifter offshore mottar flere titall søknader i uken, uten å lyse ut stillinger.

Og det er også stor rift om lærlingeplasser offshore, med et tusentall søkere til få stillinger.

Det er svært vanskelig å få jobb direkte i olje eller drilling selskapene, uten tidligere offshore erfaring.

Noen få klarer det.

Men de aller fleste kommer seg ut offshore som lærling, eller via mindre firma som har arbeid offshore.

Får seg offshore erfaring.

Og får seg etterhvert en bedre jobb.

Gode referanser, relevant arbeidserfaring innen bransjen, aktuelle kurs ol er et must for å sikre seg jobb.

Og man må være tålmodig. Søke og søke. Husk at det er VELDIG mange andre som søker.

Tror forøvrig ikke man stiller sterkt når man søker som lærling, og allerede har fagbrev.

Vet om en som har prøvd å søke i oljeselskap. Og han kom aldri til intervju. På tross av at han hadde 2 fagbrev.

Og det er vel egentlig logisk. Lærling ordningen er for utdanning av personer som ikke har fagbrev.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

OK, her er min erfaring:

- Servicepersonnel som har vært med rigger under commissioningfasen får ikke sjeldent tilbud/hint om jobbmuligheter etter overtakelse.

- En kollega av meg fikk nå nylig jobbtilbud til et oljeselskap. 450 søkere. Vedkommende har jobbet mye på riggen som underleverandørs servicemann.

- Jeg kjenner én som fikk jobb uten kontakter. Han ringte overalt i over et år og maste og maste og presset på. Det stod ikke på kvalifikasjonene, men som jeg prøver å si; Man kommer ikke gjennom nåløyet ved å stille seg i kø. Enten må du presse og stå på i lengre tid, eller så må du kjenne noen som viser deg bakveien.

jeg var litt upresis når jeg skrev at mange ikke utlyses, og det beklager jeg. Men vit at det dukker opp noen "papirutlysninger" av og til. Dvs, de har allerede bestemt seg 99% for en kandidat, men lager en annonse likevel.

Et annet aspekt er at hvis man kjenner til dyktig, kvalifisert personnel, hvorfor gidde å lese 500 søknader?

Lenke til kommentar

OK, her er min erfaring:

- Servicepersonnel som har vært med rigger under commissioningfasen får ikke sjeldent tilbud/hint om jobbmuligheter etter overtakelse.

- En kollega av meg fikk nå nylig jobbtilbud til et oljeselskap. 450 søkere. Vedkommende har jobbet mye på riggen som underleverandørs servicemann.

- Jeg kjenner én som fikk jobb uten kontakter. Han ringte overalt i over et år og maste og maste og presset på. Det stod ikke på kvalifikasjonene, men som jeg prøver å si; Man kommer ikke gjennom nåløyet ved å stille seg i kø. Enten må du presse og stå på i lengre tid, eller så må du kjenne noen som viser deg bakveien.

jeg var litt upresis når jeg skrev at mange ikke utlyses, og det beklager jeg. Men vit at det dukker opp noen "papirutlysninger" av og til. Dvs, de har allerede bestemt seg 99% for en kandidat, men lager en annonse likevel.

Et annet aspekt er at hvis man kjenner til dyktig, kvalifisert personnel, hvorfor gidde å lese 500 søknader?

Joda. Som jeg også skrev. Gode referanser og relevant erfaring hjelper godt. Og man må stå på.

Eneste som er sikkert er at ingen kommer å tilbyr deg jobb uten videre.

Og det å komme ut via mindre service selskaper. Som er lettere å komme seg inn i.

For så å begynne å søke i oljeselskapene når man har relevant erfaring.

Det er måten jeg kom meg inn på. Og er den måten nesten samtlige jeg kjenner, som ikke har vært lærlinger offshore, kom seg inn på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...