Gå til innhold

NTNU Studie valg


glennm95

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Særskriving. NEIDA, skal du ta påbygg? Matte er et mengdetreningsfag så hvis du sliter kan det være at du mangler litt av grunnlaget som den matten du tar nå bygger på. Generelt sett så MÅ du kunne beherske matematikk som er betraktelig mer avansert enn den du har nå for å komme deg igjennom en sivilingeniørgrad, så hvis du sliter bør du kanskje vurdere å dedikere masse tid på det. Såvidt jeg husker når jeg hadde den matte på første året elektrofag så var den mindre krevende enn den vi hadde i 10. klasse på ungdomskolen. For å komme inn på NTNU er du nødt å ha en C (4) i R2 matte, og den matten er ikke gratis, spesielt ikke hvis du må ta alt på et år.

 

Hvorfor vil du bli siv.ing? Liker du matte?

Endret av Sisyphus
Lenke til kommentar

Ikke for å være negativ, frekk, eller noe annet, men en masterutdanning (spesielt ved NTNU) er ikke for folk som sliter med matten. Om du går VG1 og synest matte er vansklig, så tror jeg du heller burde satse på en bachlelorgrad, da det er mye mer praktisk og mindre teoretisk.

Lenke til kommentar

Sivilingeniørstudiene ved NTNU er 5-årige masterstudium, så om du vil bli siv.ing. trenger du ikke ta en bachelor først - selv om det naturligvis er mulig å gjøre det og deretter søke 2-årig master.

 

Det er en god del matematikk på siv.ing. og litt mindre (men fortsatt en del) på informatikk. Dette er ikke superavansert matte, men det er likevel mye vanskeligere enn den du har på elektro (jeg har gått elektro selv, så jeg vet hva jeg snakker om). Du bør helt klart ha kontroll på R1 og helst R2 før du kommer til NTNU.

Lenke til kommentar

Om jeg var deg ville jeg gått almen påbygg etter elektro med T matte, også tatt forkurs ingeniør, hvor du får forholdsvis rolig innføring i R1 og R2 + fysikk 1 også om du klarer å gjennomføre, begynne på siv.ing. Da får du en liten forsmak på studielivet å finner ut om dette er noe du virkelig vil.

Lenke til kommentar

Du må minst ha 4 i R2 om du skal inn på NTNU + et snitt som tilsvarer 4.2-4,7+ (kommer ann på din alder, om du har vært i militæret/folkehøgskole/1 årstudium, om du er jente og hvor mange realfag du har tatt, men kravet er 50,9 studiepoeng ifølge http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/11/poenggrenser_vara_hoved.html)

 

I første semesteret i IKT Og Ingeniørvitenskap må man gå igjennom ei lærebok på ca. 700 sider med mattematikk, noe som vil være en god del tyngere enn VGS og ungdomskolematte.

 

Men to tips:

 

1. Om snittet ditt ikke er så bra, kan du gå en annen høgskole/universitet som f. eks Narvik, Grimstad, Oslo, Bergen osv.. Du blir ikke lite ettertraktet, men det er fortsatt et enormt behov for ingeniører og behovet blir større med årene som går.

 

2. Først må du gå elektro i 2 år + allmenn påbygg og etter 3 året må du enten ta et realfagskurs som tilsvarer R1+R2 og Fy1 (og muligens FY2)over sommeren, eller ta opp realfag i ett fjerde år. Om du gjør det siste, er det større muligheter for å få et bedre snitt og da kan du søke deg inn på NTNU om du har studiepoeng som tilsvarer over 50

Endret av bendik92
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg antar det bendik92 er siktet på sivilingeniørutdanninger ved NTNU.

 

På Informatikkstudiet trenger du ikke å ha 4 i R2, kun bestått i R1 (eller S1+S2).

 

Dette studiet har også generelt lettere mattefag -- kun den basisen som du trenger for å kunne få en god forståelse for data-/informatikkfag. Dette er selvsagt heller ikke trivielt, men definitivt lettere enn matten som trengs til siving-studiene som datateknikk.

 

Om du etter et par år finner ut at du har skikkelig lyst på sivilingeniørgraden er det mulig å ta et par mattefag som en del av studiet og hoppe over til en toårig master i Datateknikk etterhvert. Hvis ikke vil du kanskje finne ut at en Master i informatikk holder og søker videre på toårig master i informatikk.

 

Mer informasjon om informatikk finner du her:

http://www.ntnu.no/studier/bit

 

Og under kan du lese om forskjellen på datateknikk og informatikk:

http://www.ntnu.no/studier/bit/forskjeller

 

Lykke til med valget!

 

Mvh,

Andreas, Studentkontakt ved IDI og datateknikkstudent på 5.-året

Endret av Studentkontakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...