TheLittlePoet Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Hei! Har nettopp byttet batteri på den ene pc'n og ser etter "the Restore Default Configuration item", kan være kalt "Load Fail-Safe Defaults", "Load Best Performance Settings", eller liknende. MEN, og her er problemet; jeg finner ikke noe slikt valg.. Dette er skjermbildet mitt: Noen som vet? Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Og nei, jeg har ikke skrevet ned instillingene som stod før, for trodde det skulle være et slikt valg.. ANYONE? Krriiise :/ Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Javel, hva har du gjort da? Resatte du CMOS (BIOS) eller? Som du sier, ikke så mange BIOS som har den muligheten til å lagre tidligere innstillinger om noen har det. Du husker vel noen av innstillingene? Beste du kan gjøre er å prøve deg fram. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Når innstillingene forsvinner så er eneste muligheten at det automatisk legges inn default verdier. Slik er det vel på alle PCer.Så hva er egentlig problemet? Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Jeg har gjort: byttet batteri. Fant ikke noen "gjenopprett-til-fabrikkinstillinger-funksjon" -som jeg hadde lest skulle finnes.. Jeg hadde derfor ikke skrevet ned noen verdier/instillinger fra før, for trodde dette skulle gå glatt - etter et par timer er det tydelig at det ikke gjør det! Problemet er at jeg ikke vet hvilke verdier jeg skal endre på (se bilde, første post) - åpenbart tid og dato, for de er jo feil slik de er nå.. Prøvde nettopp å resete ved hjelp av jumperen, uten hell :/ Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Arrg, blir sprø! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) "gjenopprett-til-fabrikkinstillinger-funksjon" gjelder nok kun PCer eller laptoper som du kjøper ferdig konfigurert. Og det gjelder kun OS og eventulle programmer. Har ikke noe med BIOS å gjøre. I BIOS kan du nok kun legge in default verdier som Hårek sier. Endret 15. desember 2011 av Chavalito Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 16. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2011 "gjenopprett-til-fabrikkinstillinger-funksjon" gjelder nok kun PCer eller laptoper som du kjøper ferdig konfigurert. Og det gjelder kun OS og eventulle programmer. Har ikke noe med BIOS å gjøre. I BIOS kan du nok kun legge in default verdier som Hårek sier. Ok, vel, da har jeg driti på leggen for å si det sånn.. Kan ingenting om bios og hovedproblemet nå er at mus og tastatur ikke svarer annet enn i bios. Lenke til kommentar
DellCare Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Hej, jag heter Emma och arbetar på Dell. Jag beklagar att du har problem med din dator. Om du sänder mig din service tag per e-mail kan jag se om ni har garanti på er dator och i så fall hänvisa er till vår tekniska support som kan ta en titt på problemet. Du når mig på e-mail: [email protected]. Med vänliga hälsningar, Emma Croona EMEA Social Media Outreach Professional Dell | Social Media & Communities Professional Twitter @DellLytter Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 16. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2011 Hej, jag heter Emma och arbetar på Dell. Jag beklagar att du har problem med din dator. Om du sänder mig din service tag per e-mail kan jag se om ni har garanti på er dator och i så fall hänvisa er till vår tekniska support som kan ta en titt på problemet. Du når mig på e-mail: [email protected]. Med vänliga hälsningar, Emma Croona EMEA Social Media Outreach Professional Dell | Social Media & Communities Professional Twitter @DellLytter Heisann, Emma! Takk for tilbudet! Jeg har ikke garanti lenger, det var faktisk noe av det første jeg sjekket PCen er åtte år gammel, også derfor jeg måtte bytte batteri (fått feilmeldingen "system battery voltage is low" i en måneds tid :O). Regner med at det kommer til å koste litt med deres hjelp, så skal plundre litt til, før jeg da antakelig må gi opp, og spørre dere Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 ... hovedproblemet nå er at mus og tastatur ikke svarer annet enn i bios. Så det virker i BIOS men ikke i Windows? Litt pussig, skulle ikke tro det har noe med BIOS innstillinger å gjøre i det hele tatt. Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 16. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2011 Ja, altså, jeg har fulgt denne malen: http://www.smartcomputing.com/Editorial/article.asp?article=articles/2004/w1510/32w10/32w10.asp&guid Og får ikke fullført siste punkt "Configure The BIOS" - det er ingen hurtigtast for default setings. Jeg har ingen verdier nedskrevet og vet heller ikke hvilke verdier jeg skal endre. Man bruker jo tastaturet i BIOS, men det fungerer ikke ellers. Det gjør heller ikke musen. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 (endret) Ja, men i malen står flg. som du ikke gjorde, sitat: " Replace The Battery 1. Save your current BIOS settings. When you remove the old battery from the motherboard, the information stored in the CMOS will be lost, so you should write down the BIOS settings." sitat slutt Det skal likevel ikke være så vanskelig, finn og endre til specs som står oppgitt i manualen så får du den nok opp å gå. Det er egentlig bare å prøve seg fram. Jeg vil dessuten tro at det fulgte med en gjennopprettings-CD som vil sette hele maskine tilbake til slik den var da du kjøpte den. Endret 16. desember 2011 av -alias- Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 16. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2011 Ja, men i malen står flg. som du ikke gjorde, sitat: " Replace The Battery 1. Save your current BIOS settings. When you remove the old battery from the motherboard, the information stored in the CMOS will be lost, so you should write down the BIOS settings." sitat slutt Det skal likevel ikke være så vanskelig, finn og endre til specs som står oppgitt i manualen så får du den nok opp å gå. Det er egentlig bare å prøve seg fram. Jeg vil dessuten tro at det fulgte med en gjennopprettings-CD som vil sette hele maskine tilbake til slik den var da du kjøpte den. "If you didn't write down the settings beforehand (or they were already lost due to the dead battery), look for the Restore Default Configuration item, which should reset the BIOS to reasonable, although not necessarily optimized, settings. It could be called Load Fail-Safe Defaults, Load Best Performance Settings, or something similar. " Det hørtes ut som et mer behagelig alternativ, så da skrev jeg ikke ned noenting. Har ikke manualen i hånden, men tror det er samme som ligger her; http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim8300/sm/index.htm Der kan man klikke seg inn på det man leter etter. http://support.dell.com/support/edocs/systems/dim8300/sm/battery.htm Der er forøvrig malen som jeg burde fulgt. Der var det liksom ikke noe rom for alternative løsninger.. Vet ikke helt hva jeg skal lete etter i den manualen. Eller jo, default setings i BIOS, men aner ikke hva det evt. skulle ligge under. CD er jeg veldig usikker på. Hvis jeg skulle finne den og kjøre den, vil man i så fall slette alt man har på maskinen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Ja, en slik gjenoppretting ville slette alt. Men det bør ikke være nødvendig. Jeg har på følelsen at det er noe annet som er galt, en BIOS reset vil aldri gjøre at mus og tastatur slutter å fungere i Windows.Har du USB mus og tastatur, eller PS/2 (runde plugger)? Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 16. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2011 USB. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Har du et PS/2 tastatur å prøve? Det vanlige problemet med USB er jo omvendt, at det fungerer i Windows men ikke i BIOS og oppstart. Hvilke valg har du under "integrated Devices"? Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Sånn ser det ut på alle "enter-postene" - regner med at de er de vi skal endre på. Har ikke gjort noen ting, for er litt redd for at jeg skal gjøre feil.. Ved første blikk tipper jeg at mus/tastatur-problemet ligger under "boot sequence" - "usb device (not installed)". Bør jeg være redd for å endre ting i BIOS, eller er det bare å prøve seg frem? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Oj, det var mere der enn jeg trodde. Men "boot sequence" har definitivt ikke noe med dette å gjøre. Ser egentlig ingenting av betydning. Ser ikke hele skjermen, hva er det står før (LegacySelect Options)? Det jeg ville gjort er å finne fram PS/2 tastatur og mus, antar de fungerer i Windows. Så ville jeg slettet USB driveren og la den installeres på nytt. For det virker mest sannsynlig at dette er et Windows problem, ikke BIOS. Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Det står integrated devices. Tror jeg klarte å poste bildene i samme rekkefølge som oversiktsbildet i starten. Bilde nr. 5 er f.eks punkt 5: integrated devices legacyselect options. Ok. Vel, eneste grunn til at jeg tror det er BIOS er fordi at BIOS-instillingene kom til å bli slettet som følge av batteribyttet. Det stod ingen steder at noe annet kom til å bli berørt. Poenget er at hadde jeg hatt verdiene som jeg skulle fylt ut i BIOS, ville alt i teorien vært som før, bare at jeg nå har et nytt batteri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå