smurfine Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Noen som vet om det funker med Spotify i bilen? Har bluetooth i bilen og så at det var mulighet for å slå på bluetooth i spotify også, men fikk ikke opp noen spillelister e.l. på bilskjermen. Hvordan henter jeg evt. opp disse? Må jeg spille de av på mobilen, så kommer lyden på anlegget, eller åssen funker det? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Har ikke erfaring med dette, men bluetooth har ikke nok båndbredde til å overføre musikk. Så du må benytte jack-phonokabel, Noen bilstereoer har Iphone-inngang. Denne er muligens digital og vil da gi vesentlig bedre lyd en jack-phono. Dersom du har spotify-abonnement der du kan høre på musikk offline, bør absolutt dette være noe å satse på. Vet at folk får til å styre Iphone / Ipod via bilstereoknappene på rattet på Audi. Da må du koble deg til datanettveket i bilen med en overgang. Da vil også kjørekomputer-lcd skjermen vise musikk-info. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Jeg kjører Spotify over BT i bilen min, kan bytte sang, men husker ikke riktig om jeg får opp spillelister og slikt, når jeg kjører på iPhone/iPod-inngang så får jeg opp alt der jeg kan bla i lister+++ Når jeg kjører over BT kommer forresten navn, evt. nummer opp på displayet når det ringer (BT-handsfree med mic i instrumentpanelet) Lenke til kommentar
smurfine Skrevet 16. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2011 Jeg kjører Spotify over BT i bilen min, kan bytte sang, men husker ikke riktig om jeg får opp spillelister og slikt, når jeg kjører på iPhone/iPod-inngang så får jeg opp alt der jeg kan bla i lister+++ Når jeg kjører over BT kommer forresten navn, evt. nummer opp på displayet når det ringer (BT-handsfree med mic i instrumentpanelet) Men hvordan kobler du til i praksis? Jeg kobler jo vanligvis tlf til bilen for å få opp telefonboka osv, men hvis jeg da trykker på "media" knappen (som er cd-spilleren) får jeg opp "ingen media valgt" fordi det ikke står noen cd i. Trykker jeg på "radio" skjer det heller ingenting. Så hvordan får jeg opp listene på displayet? Må jeg bare starte musikken på mobilen, så kommer det opp automatisk eller? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Gjør dette ofte i diverse biler. Det er litt forskjell på hvordan ting funker fra merke til merke. Hva slags bil har du? Enkelte ganger må du gå inn på listen over BT-enheter og aktivere media i tillegg til telefon manuelt. I andre tilfeller er du nødt til å velge "Legg til ny enhet" e.l. inne på lyd-menyen. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Er lydkvaliteten bra? Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Har spotify i bilen selv, bruker telefonen koblet cd-spilleren med en vanlig jack kabel. Får også kjøpt egen iphone kabel til spilleren (alpine something) men den koster over 600kr... Fornøyd nok med min jack kabel, og kjempebra lydkvalitet. (ja, må bruke telefonen for å bytte sang, men har egne bil lister jeg setter på når jeg kjører) Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Er lydkvaliteten bra? Hvis du er audiofil, så er den sannsynligvis ikke det. Det er imidlertid mye bedre kvalitet enn FM-radio. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Hvor audiofil kan man tillate seg å være i en bil med veistøy og dekkstøy, hvor man samtidig må bruke skjønn i forhold til å være oppmerksom i trafikken? Bare lurer BT takler fint avspilling av musikk. Men av hensyn til trafikksikkerheten bør man tenke på at de fleste slike løsninger må styres fra telefonen(som er forbudt når man kjører). Skal man bruke telefonen til musikk i bilen så skal den i det minste være fastmontert i nærheten av rattet, siden det er en telefon. Eg tror ikke det er tilsvarende regler for en mp3-spiller, bortsett fra trafikksikkerheten. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Er lydkvaliteten bra? I en ny bil med godt anlegg (f.eks. Merdeces’ nye M-klasse med Harman Kardon-anlegg) er lyden upåklagelig, selv via blåtann. Det koster, men jammen får du det du betaler for. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Hvor audiofil kan man tillate seg å være i en bil med veistøy og dekkstøy, hvor man samtidig må bruke skjønn i forhold til å være oppmerksom i trafikken? Bare lurer BT takler fint avspilling av musikk. Men av hensyn til trafikksikkerheten bør man tenke på at de fleste slike løsninger må styres fra telefonen(som er forbudt når man kjører). Skal man bruke telefonen til musikk i bilen så skal den i det minste være fastmontert i nærheten av rattet, siden det er en telefon. Eg tror ikke det er tilsvarende regler for en mp3-spiller, bortsett fra trafikksikkerheten. Det er jo forsåvidt et godt spørsmål. Men det er faktisk ikke ulovlig å bruke mobilen til å styre musikken. Det er kun kommunikasjonsdelen som et ikke er lov å bruke mens man kjører. Til tross for at all betjening av mobiltelefonens tastatur i teorien er forbudt mens man kjører bil, kan Politiinspektør Olav Markussen i UP berolige alle musikkglade. - Mobiltelefon regnes den først som når man bruker den til kommunikasjon. Musikkavspilling er derfor lovlig, sier han til Vi Menn Bil. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Jeg kjører Spotify over BT i bilen min, kan bytte sang, men husker ikke riktig om jeg får opp spillelister og slikt, når jeg kjører på iPhone/iPod-inngang så får jeg opp alt der jeg kan bla i lister+++ Når jeg kjører over BT kommer forresten navn, evt. nummer opp på displayet når det ringer (BT-handsfree med mic i instrumentpanelet) Men hvordan kobler du til i praksis? Jeg kobler jo vanligvis tlf til bilen for å få opp telefonboka osv, men hvis jeg da trykker på "media" knappen (som er cd-spilleren) får jeg opp "ingen media valgt" fordi det ikke står noen cd i. Trykker jeg på "radio" skjer det heller ingenting. Så hvordan får jeg opp listene på displayet? Må jeg bare starte musikken på mobilen, så kommer det opp automatisk eller? Jeg har en Pioneer DEH-P8100BT, så kobler til en iPhone og en iPod til usb-inngangene som er bak, vanlig ladekabel er forresten det som trengs, og du har full iPhone/iPod-styring fra spilleren.. Fordelen med tilkoblinga er jo forresten også det med ladinga, men når jeg ikke trenger det, så ligger den bare i lomma, kobler seg til og jeg kan starte den, pluss svare/ikke svare på telefon siden jeg ser hvem som ringer i displayet Lydkvaliteten er bra over både BT og med iKabel, men minijack som jeg har prøvd i mors bil noen ganger er ikke den ultimate.. Hvor audiofil kan man tillate seg å være i en bil med veistøy og dekkstøy, hvor man samtidig må bruke skjønn i forhold til å være oppmerksom i trafikken? Bare lurer BT takler fint avspilling av musikk. Men av hensyn til trafikksikkerheten bør man tenke på at de fleste slike løsninger må styres fra telefonen(som er forbudt når man kjører). Skal man bruke telefonen til musikk i bilen så skal den i det minste være fastmontert i nærheten av rattet, siden det er en telefon. Eg tror ikke det er tilsvarende regler for en mp3-spiller, bortsett fra trafikksikkerheten. Det er jo forsåvidt et godt spørsmål. Men det er faktisk ikke ulovlig å bruke mobilen til å styre musikken. Det er kun kommunikasjonsdelen som et ikke er lov å bruke mens man kjører. Til tross for at all betjening av mobiltelefonens tastatur i teorien er forbudt mens man kjører bil, kan Politiinspektør Olav Markussen i UP berolige alle musikkglade. - Mobiltelefon regnes den først som når man bruker den til kommunikasjon. Musikkavspilling er derfor lovlig, sier han til Vi Menn Bil. Paragraf som støtter dette Tee-Zee? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 I tillegg til at kilden i UP sier det, sier Lovdata dette. § 2. Definisjoner I denne forskrift forstås med: a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 (endret) Hvis vi tar med hele forskriften så kan folk vurdere selv: Forskrift om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn. Fastsatt av Samferdselsdepartementet 17. desember 1999 med hjemmel i vegtrafikkloven 18. juni 1965 nr. 4 § 23b. I § 1. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning. § 2. Definisjoner I denne forskrift forstås med: a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett. b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse. c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst. Det er neppe sikkert at alle har samme oppfatning av regelverket som denne politimannen. Det er jo også fornuftig politikk i å forby bruk av telefon selv om man ikke ringer; man er like ukonsentrert om man leter etter en sang på telefonen som når man leter etter et telefonnummer, og det er lite lurt å gjøre mens man kjører. Endret 16. desember 2011 av grizzlyx Lenke til kommentar
smurfine Skrevet 16. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2011 Gjør dette ofte i diverse biler. Det er litt forskjell på hvordan ting funker fra merke til merke. Hva slags bil har du? Enkelte ganger må du gå inn på listen over BT-enheter og aktivere media i tillegg til telefon manuelt. I andre tilfeller er du nødt til å velge "Legg til ny enhet" e.l. inne på lyd-menyen. Har en Hyundai i40. prøvde å koble til før idag og gikk da på "media" på bilskjermen og der fikk jeg frem en forover og bakoverknapp for å skifte sanger. Når jeg trykte på denne så skiftet sangene på mobilen, men lyden kom kun ut på mobilen og ikke i bilen. Så jeg styrte på en måte mobiltelefonen min med rattet i bilen! Men meningen var jo at jeg skulle få ut lyden på bilstereoen da. Har sett på audio innstillingene i bilen, men der står det ingenting som har med BT å gjøre. hmmm Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Har dessverre ikke prøvd dette på i40, men instruksjonsboken pleier å ha greie forklaringer på hvordan man gjør slike ting. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå