Gå til innhold

Fotobok-trøbbel... Rett på avhjelp?


3R4

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hatt en litt kinkig situasjon her, hvor en person har bestilt en fotobok fra myphotobook.no til nesten 1000kr, og denne fotoboken hadde noen problemer.

 

Fotoboken ble laget i softwaret som distribueres av myphotobook, og som brukes for å kunne lage fotobok hos de. Deretter lastes boken opp via en knapp inni programmet, og det havner på nettsiden deres, slik:

 

fotobok.png

 

Deretter legger man boken i handlekurven og bestiller den.

 

----

 

Vedkommende laget boken og sjekket denne flere ganger for å se at alt var fint. De lastet opp boken og sendte avgårde ordre.

 

Boken kom, og det ble lagt merke til at mange sider hadde feil tekst, noen manglet tekst og andre hadde "dobbel" tekst (to tekster oppå hverandre, hvor én av dem kom fra en annen side).

 

Dette er selvfølgelig ikke akseptabelt for en så dyr bok, men det viser seg at denne feilen oppstod under opplastingen fra softwaren til serveren deres, og at den boken som var lagret på nettet inneholdt disse feilene. Det kundeservice poengterer nå er at det står på siden (se bildet) at du skal sjekke boken før du bestiller den. Dette ble ikke gjort ettersom boken ble sett gjennom mange ganger før opplastingen.

 

Er dette en mangel, jfr. Fkjl §16

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår rett, så hadde personen sjekket at alt så riktig ut på nettsidens forhåndsvisning før boken ble bestilt, og at feilen har oppstått etterpå.

 

Hva som faktisk har skjedd, er vanskelig å bevise den ene eller andre veien.

 

Minst et annet firma som lager fotobøker har 100% fornøyd-garanti, og da er det likegyldig om det er din eller de som har trykket fotoboken sin feil. Da får du pengene tilbake eller får lage en ny fotobok gratis. Kanskje man burde holde seg til dette/de firmaene i fremtiden?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt se at butikken har noe ansvar når kunden ikke har gjort det de utrykkelig har bedt ham å gjøre i krigstyper på varen. :thumbdown:

Det som er poenget her er jo at det ikke antas at det skal skje noe feil når det lastes opp. Lett å være etterpåklok.

 

Kan det skyldes på kunden når det er selskapets software som gjør dette?

Lenke til kommentar

Går det an å bruke angreretten?

Nei, dette er en spesialtilpasset vare.

 

Jeg finner ikke unntak i angrerettloven for "spesialtilpasset vare".

 

(Det nærmeste unntaket er paragraf 2c men det unntaket gjelder kun for auksjonssalg via fjernkommunikasjon av særskilt tilvirkede gjenstander.)

 

"§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

 

Loven gjelder ikke for:

a) salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

c) auksjonssalg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester. Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, og gjelder annet enn brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Loven gjelder uansett når auksjonssalg skjer som ledd i en salgsutflukt arrangert av selgeren eller tjenesteyteren

d) avtaler om salg eller oppføring av fast eiendom eller avtaler som gjelder rettigheter i fast eiendom, bortsett fra utleie. Som salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett eller borett i bolig

e) avtaler som omfattes av lov 13. juni 1997 nr. 37 om salg av tidsparter i fritidsbolig (tidspartloven), og henvendelser med sikte på inngåelse av slike avtaler

f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

g) - – –

h) - – -."

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html for hele angrerettloven.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar
Jeg finner ikke unntak i angrerettloven for "spesialtilpasset vare".

Ok, men forbrukeren plikter å betale for utført arbeid og medgåtte materialer. Og det er omtrent det samme som at angreretten ikke gjelder så lenge varen er ferdig produsert.

 

§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

Lenke til kommentar
Jeg finner ikke unntak i angrerettloven for "spesialtilpasset vare".

Ok, men forbrukeren plikter å betale for utført arbeid og medgåtte materialer. Og det er omtrent det samme som at angreretten ikke gjelder så lenge varen er ferdig produsert.

 

§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

 

Men merk at hele § 16 sier:

 

"§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

 

Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte."

 

Så hvis butikken skal påberope seg § 16 krever det at de kan vise til at det er avtalt særskilt at arbeidet skal skje før angrefristen er ute, og at kunden har mottatt angrefristskjemaet. Alternativt at kunden har mottatt angrefristskjemaet for minst 14 dager siden, da § 11 sier at angrefristen for varer som tilvirkes eller tilpasses spesielt for kunden løper fra det tidspunktet angrefristskjemaet er mottatt.

 

Fra www.myphotobook.no ser jeg at de (feilaktig) forsøker å hevde at man ikke har angrerett, så jeg betviler sterkt at de har sendt ut et angrefristskjema. I så fall kan de ikke påberope seg § 16, i tillegg til at angrefristen er 3 måneder (ref § 11).

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

^^^ Vakkert! :)

 

Ser derimot dette i kjøpevilkårene til myphotobook også:

§ 12 Gjeldene lovsted

 

Tvist om disse vilkårene skal avgjøres i.h.t. tysk lov.

 

De har vel ikke lov til å si noe slikt? Er det ikke slik at hvis de forholder seg til norske kunder (ved å lage .no-domene, men å ha norsk flagg som oversetter er nok!) så må norsk lov gjelde, eller gir dette fritak for det?

 

Derimot har mye arbeid blitt lagt inn i boken, og jeg vet ikke om vedkommende får bestille ny hvis h*n gjør noe slik...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...