Gabriel Shear Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Hvilken oppløsning er det vanlig å ta bilder i? Vanlige minnebilder som man kan fremkalle hos en fotobutikk? Såg at søstern klagde over at hun kunne bare ta noen me 100 bilder og da hadde hun oppløsning på 2272*1704? er ikke det litt mye? Hvilken oppløsning bruker dere? Og kvalitetinstillinger? Hun har et Canon Ixus 400. Sikkert noen andre som har det kameraet så hvilken instillinger bruker dere på kvalitet? Lenke til kommentar
Jens Hansen Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg bruer altid bedste jpg-opløsning på mit kamera for at have det bedste udgangspunkt, når billederne skal viderebearbejdes - fx beskæres. Hvad angår udskrift, gør du billedet mindre i et billedbehandlingsprogram - fx photoshop elements. De fleste butikker tager billeder i formatet 10 x 15 cm og 13 x 18 cm. 10 x 15 cm er det mest fotoalbumvenlige format, og det de fleste vælger. Lenke til kommentar
Pontiac Grand Prix Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Bruk den høyeste oppløsningen.For å få like god oppløsning som på film baserte bilder,må en ha en veldig høy oppløsning.MYE mer enn 2272x1704. 8) Lenke til kommentar
Jens Hansen Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Bruk den høyeste oppløsningen.For å få like god oppløsning som på film baserte bilder,må en ha en veldig høy oppløsning.MYE mer enn 2272x1704. På et 4 mp kamera kan man ikke få højere opløsning end 2272 x 1704 mp. På analoge kameraer er opløsningen på filmen noget der svarer til 20 mp, men i praksis er det ikke af interesse med mindre man vil lave kæmpestore prints af sine fotos...så at råde nogen til at køre en højere opløsning end kameraet formår svarer til at bede dem investere i et proff digital spejlrefleks i topklassen, hvilket koster omkring 80.000 kr....og selv da har det så vidt jeg husker "kun" 11 mp eller 14 mp.....så er det niveauet bør man nok holde sig analog spejlrefleks... Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Bruk den høyeste oppløsningen.For å få like god oppløsning som på film baserte bilder,må en ha en veldig høy oppløsning.MYE mer enn 2272x1704. På et 4 mp kamera kan man ikke få højere opløsning end 2272 x 1704 mp. På analoge kameraer er opløsningen på filmen noget der svarer til 20 mp, men i praksis er det ikke af interesse med mindre man vil lave kæmpestore prints af sine fotos...så at råde nogen til at køre en højere opløsning end kameraet formår svarer til at bede dem investere i et proff digital spejlrefleks i topklassen, hvilket koster omkring 80.000 kr....og selv da har det så vidt jeg husker "kun" 11 mp eller 14 mp.....så er det niveauet bør man nok holde sig analog spejlrefleks... Man må ta bildene i RAW/TIFF om man skal utnytte alle pixlene på best mulig måte. I jpg komprimeres bildet mange ganger, noe som gjør at man mister klarhet og detaljer i bildet. Dette krever enten mange/store minnekort eller en datamaskin i umiddelbar nærhet, da man fyller et 256Mb-kort med 20-30 bilder. Selv skal jeg etterhvert gå over fra beste jpg til RAW, men må vente til jeg har bedre lagringsmuligheter (portabel lagringsenhet og større HD på Pc'n) Har planer om å få skrevet ut noen bilder i 60x80cm etterhvert. Lenke til kommentar
Jens Hansen Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Helt enig i at RAW formatet er at foretrække, men til vanlig fotografering rækker JPEG i bedste kvalitet fint. Et godt tip i den forbindelse er at huske at gemme billedet i fx tiff eller et andet format som fx photoshops eget filformat, inden man viderebehandler billederne, idet man ødelægger lidt af jpeg-billedet hver gang, man gemmer en ændring. Og til sidst vil der være synlige skader, hvis man laver ændringer nok Lenke til kommentar
2roll Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Hvilken oppløsning er det vanlig å ta bilder i? Vanlige minnebilder som man kan fremkalle hos en fotobutikk? Såg at søstern klagde over at hun kunne bare ta noen me 100 bilder og da hadde hun oppløsning på 2272*1704? er ikke det litt mye? Hvilken oppløsning bruker dere? Og kvalitetinstillinger? Hun har et Canon Ixus 400. Sikkert noen andre som har det kameraet så hvilken instillinger bruker dere på kvalitet? Jeg vil stort sett anbefale deg å ta bilder i beste oppløsning og med beste kvalitet. Dersom du får et virkelig blinkskudd, så har du muligheten til å forstørre bildet. Om du vet at dette bildet ikke er så viktig, så kan du gå ned. Ixusene har en god prosessor, et hakk ned på kvalitet gjør ikke all verden. Ulempen med maks oppløsning og kvalitet blir selvfølgelig at du får plass til færre bilder på minnekortet. Du bør nok minst ha en brikke på 256Mb til et 4Mpixels kamera. Da får du ca 100 bilder. Husk at du kan slette bomskudd underveis. Skal du på lengre turer så bør du nok ha et par 256Mb minnekort. For min del synes jeg at 150 bilder holder for en uke, hvis det ikke er mye spennende å oppleve da. Lenke til kommentar
Gabriel Shear Skrevet 22. august 2003 Forfatter Del Skrevet 22. august 2003 Det er minneverdige bilder, bilder jeg skal ha for alltid. Fest & fyll osv osv. Trenger jeg virkelig å ha topp kvalitet da? Hvor stort bilde kan man fremkalle med 1024*768? En annen ting er plassen på bildene, tar jo nesten 2 mb for nesten hvert bilde. Vist en skal sende inn mange bilder til fotoknutsen f.eks, la oss si 1000 bilde, så vil det ta 2 GB :o Ikke det at det gjør noe for meg da, men man har vel ikke evig diskplass man kan bruke der? Eller? Lenke til kommentar
raysv Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Hos fotoknudsen har man unmlimited med plass jo, så der er det bare å fylle opp så mange GB som mulig. Når det kommer til fremkalling så kan du fremkalle akkurat så dårlig oppløsning som du har lyst til, men jo større jo bedre. Og som du sier så er det minneverdig bilder som du skal ha for evig og alltid, og da er vel best mulig kvalitet tingen? hvertfall syntes jeg det:) Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Du kan få helt greie utskrifter opp til A4 med 1280 x 960 (1.3 megapixe-standard), uansett hva andre måtte hevde her. Men jeg slutter meg til flertallet, det er idioti å ikke utnytte høyeste oppløsning. Ellers kan du bite deg i halen på at du kommer til å ta DET premiebildet, og deretter forbanne deg selv for å ha tatt det i rævva oppløsning. Ellers kan du jo også gjøre som jeg gjorde mht. lagring: I stedet for å ha med en hel kortstokk med minnekort, kjøp deg en X-drive (se fx. Komplett) til et par lapper. Da er det bare "tøm-og-røm" hver gang kortet er fullt,og det lagres på X-drive'ns harddisk. Ubeskrivelig enkelt og brukervennlig. Slå på X-drive (batterdrevet, oppladbar), putt inn minnekort, den kopieerer, og piper "ferdig". Dett var dett. Den lager ny folder på harddisken for her gang. Jeg har et 64 og et 128 MB-kort til mitt C-750 (4 mpxl), jeg trenger ikke flere lenger. Og jeg tar bilder i beste JPG-kvalitet, de blir meget bra, synes nå jeg. For de so mikke bedriver profesjonelt med portrettfoto e.l. er RAW-opptak litt overkill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå