Gå til innhold

Coax, lengde på kabel - router og switch oppgradering ++

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg vurderer å gå fra NGT (sorry, dønn stabil, men kan dessverre ikke levere høyere hastighet her) og over til CanalDigital, så blir det en såpass økning i hastighet at jeg bør gå til en oppgradering også i mitt nett (på tide kanskje ;) )

Første - jeg lurer på er om man kan erstatte coax kabel som er med modem fra CD til en lengre en på 7m elns, uten å miste hastighet. (jeg mener det, men det er vel noen her som kan bekrefte dette?)

Andre - I dag har jeg en D-link 624 som står i kjeller og der jeg så vidt mottar signal i 2 etasje. Denne gir heller ikke maks på trådløs-hastighet, selv med 20/1 linja jeg har idag. Denne må jeg oppgradere. Den har vært stabil og uten problemer, så vil naturligvis ha samme egenskaper fra nytt utstyr. Mer hastighet og kanskje litt bedre signal er ett av ønskene.

Vurderer Linksys E4200 Wireless Dual-N Band - ser endel er fornøyd med den på f.eks kompletts kommentarfelt

Syns du det er et godt valg, eller ville du valgt noe annet? Hvorfor ?

Tredje - Så har jeg en switch som bør oppgraderes, da den bare er 10/100 på LAN, og med 8 porter. Pr idag er det nok porter, men skal pusse opp kjellerstue og da legge skjult-anlegg. Så porter må økes noe - til 12-16 elns. Her har jeg ikke sett på noen, men en enkel med 12-16 Gb porter er vel hele kravet, foruten at den er holdbar. Har du noen anbefalinger?

Fjerde - Har 'bare' ren cat5 kabler strekt pr idag - holder dette til Gb hastighet på LAN, eller vil man oppleve kun 100Mb pga det? Lønner det seg å legge cat 6 når kjellerstue skal pusses opp, eller holder det med cat5 (isolert?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(jeg mener det, men det er vel noen her som kan bekrefte dette?)

Den går kilometervis gjennom vegger så skal den miste ytelse om den er på 1 eller 7 meter etter kontakten din?

Jeg ville ha skaffet en "myk" kabel, den som følger med er spiral og stiv og jeg kan ikke sette modemet noe sted, den bare kastes opp i lufta der ledningen vil ha den.

Kjøp for all del en vifteløs switch.

Bruker de fra netgear , billige og stabile og ikke noe tull.

Men må du ha 16p?

Hva med en kabel ned og ny switch der.

Før hadde jeg 8 kabler inn til tven, nå har jeg en ledning inn og en switch i tevebenken

Lenke til kommentar

Uttak er i kjellerstue - kobler på coax og setter modem i bod. Derfra går allerede ledning til en switch som står rett ved kjellerstue og da i et rom som også benyttes til PC'er. Ideelt å koble til pc''er der og derfra trekke skjult-anlegg til kjellerstue. Vil trekker 6 kabler elns til kjellerstue. Fordelt utover naturligvis.

Alt av kabler blir i kjeller, det er kun 1 kabel som går til 1 etasje og da til stue(skjult under lister). Pr idag har jeg bare decoder og videospiller som trenger nettilgang en sjelden gang, så her har jeg til nå bare byttet over ledningen. Her vil jeg sette inn en switch senere når behovet er der.

Edit: Vifte-løs switch var en ide å ha med seg ja

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Den går kilometervis gjennom vegger så skal den miste ytelse om den er på 1 eller 7 meter etter kontakten din?

Ute i nettet blir signalet forsterket omtrent hver 350-400 meter alt ettersom hvilke kabler det er som er lagt. Dropkabler, som abn kablene heter, går sjelden lengre enn 50-70m.

Jeg ville ha skaffet en "myk" kabel, den som følger med er spiral og stiv og jeg kan ikke sette modemet noe sted, den bare kastes opp i lufta der ledningen vil ha den.

Den kabelen som best matcher det du beskriver her er fireskjermet RG59. Du kan evt. ringe kundesenteret og spørre hvilket selskap som har driftsavtalen til CDK der du bor og kjøpe sånn kabel av de. De burde ha en trommel på lageret sitt til bruk i hovedstasjonen. Husk for all del bruke en kabel med kompresjonskonnektorer. ;)

Hvis du logger deg inne på 192.168.100.1 så kan du se signalnivåene. 1-7 meter med en skikkelig kabel burde ikke være noe problem. Korte Cat5 kabler bør som nevnt over klare hastigheten fint. Bare gjør en OK jobb med termineringene så kommer du langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Husk for all del bruke en kabel med kompresjonskonnektorer. ;)

Tenkte egentlig bare å kjøpe det på obs bygg elns hvis de har der, men kanskje det blir for dårlig kvalitet det ... kompresjonskonnektorer? Dette var nytt for meg - det er altså forskjell på endene man skrur på tydeligvis?

Hvis du logger deg inne på 192.168.100.1 så kan du se signalnivåene. 1-7 meter med en skikkelig kabel burde ikke være noe problem.

Sjekka nå og skjønte ikke så mye utav den infoen, foruten at jeg da kan sammenligne og se om tallene senkes. Har ikke fått nytt modem og hastighet ennå, så dette er det gamle og med kabel som var med (den 'stive') og kabel fra modem til PC. Så tallene her skal være gode sånn sett, men ikke vet jeg ^^

post-27338-0-95359300-1324598724_thumb.jpg

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Over 30 dB SNR er ikke en nødvendighet. 2.0 modem fungerer ned til ca 16dB, 3.0 med en kanal funker ned til ca 20. 3.0 i wideband bør ha over 25. Og sånn som jeg forstår har du bestilt 70-linjen som må ha wideband. Med mindre det er noe spesielt som er feil vil SNR ligge rundt 30-36(oppstrøms). Det er snakk om QAM16 som er veldig robust. Og det er ikke ofte du får støy nedstrøms blant annet pga de høye frekvensene det er snakk om. Det kan f.eks. komme om temperaturen på laseren(fibersenderen i supernoden) endrer seg fra det den skal være eller at noen andre komponenter går i stykker(men da går det ut over signalene oppstrøms og).

Nivåene du ser der er i dBm. I Norge bruker man dBµV stort sett på catv. Det du gjør er å plusse på 60 så har du konvertert de over til dBµV. RX(nedstrøms) skal være mellom 55 og 71. TX(oppstrøms) skal være mellom 96 og 113. Det beste er å ligge mellom 102 og 112, men det har ingen spesiell fordel bortsett fra at modemet har bedre "spillerom" til å justere sendestyrken om nettet skulle bli endret. Jeg aner ikke om det ligger blant informasjonen i modemet da jeg aldri har sett denne selv.

Signalmessig har du litt å gå på altså. RXen synker om du har mer demping og TXen stiger. Som du sier er dette i første kontakt. Da har du rundt 6dB å "bruke" internt uten at det går ut over minstekravene til CDK. Så har du litt til å gå på før du kommer ned til PT sine krav. 6dB med en RG59 er rett over 25 meter for å sette det i perspektiv. Og det er litt over 30 med en RG6(den stive;)).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å spesifisere. Det første jeg skrev gjelder nivåene oppstrøms, ikke nedstrøms som du ser i bildet du la med. Nedstrøms er det normalt å ligge fra 37dB og oppover.

Modemet sier egentlig feil om vi skal være pirkete. SNR brukes ofte som en samlebetegnelse, men det er CNR du måler. SNR er egentlig støymargin for et signal som ikke er modulert, CNR er størmargin for et signal som er og MER fortelle deg hvor mye av de digitale signalene du mottar som er brukenes "inni" CNRen. Tror det er en grei måte å forstå det på. Når man måler på signalene som sendes måler man stort sett MER og BER per mux eller med en spektrumanalysator for å se på hele båndbredden(da ser man kun CNR).

Lenke til kommentar

Hvis du logger deg inne på 192.168.100.1 så kan du se signalnivåene. 1-7 meter med en skikkelig kabel burde ikke være noe problem. Korte Cat5 kabler bør som nevnt over klare hastigheten fint. Bare gjør en OK jobb med termineringene så kommer du langt.

Morro, denne visste jeg ikke om. Selv har jeg 34.6 dB og aldri signalfeil hjemme, men denne kommer sikkert til å bli nyttig en eller annen gang i fremtiden :)

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg sannelig modem her som hadde forventet levering 27.12, så sjekka signalene med det samme på samme uttak. Ser vel bra ut signalene og bedre(?) enn med forrige modem?. Ser de 'bare' har åpnet 4 kanaler ned og 1 opp. Muligens derfor jeg får dårlig hastighet regner jeg med, selv om hver kanal egentlig skal tilsvare 50Mb. Kommer seg sikkert hastigheten etterhvert ;)

Signalene:

post-27338-0-99026600-1324670590_thumb.jpg

Speed på 70/10:

1665492676.png

Lenke til kommentar

Mer signal betyr ikke nødvendigvis bedre. Høyere MER derimot. Med med fire kanaler aktive så skal du kunne få inntil 200Mbps(ca). Jeg ser ingen grunn til at du skal slite med å oppnå hastigheten bortsett fra at de gikk ut(til itaviden) og sa de hadde noen problemer med konverteringen fra et produkt til et annet. Mulig du må ringe inn og få de til å sjekke det.

Nå vet ikke jeg Occi om du mener støymargin eller signal i dBm, men hvis du har 96dBµV i TX har du noe lite passiv demping(kontakt, avgrener/fordeler ++). Jeg går selvsagt utifra at forsterkerne går noenlunde riktig signalmessig. Hvis du har støymargin på 36.4 oppstrøms er du langt inn i komfortsonen. ;)

Men hvis du har 96dBµV nedstrøms må du skru av og på modemet for å få det til å måle riktig.

Lenke til kommentar

Lavere enn PT sine krav, men det funker vel som du sier. Mulig du kan tenke på en signalforsterker. Viktig da at denne har muligheter for å sende signaler begge veier. Jeg vil ikke anbefale Clas og lignende.

CDK bruker Flomatik i stor grad, men det finnes selvsagt alternativer. Kjenner du noen som kan handle på Elektroskandia, Solar eller lignende så finner du el nr på flomatik sine sider. Pleier ikke koste noe særlig. Mulig de til og med kan ordne noen rabatter. Hehe

Hvis signalene er tiltet(stor forskjell i signalnivå på lave og høye frekvenser ofte grunnet lengre dropkabler(høye frekvenser har høyere demping per meter enn lave)) mye må du kanskje vurdere en forsterker med innebygget EQ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...