Gå til innhold

Religion skremmer meg

Anbefalte innlegg

"Gud gir meg trygghet" skrev "Jeffi Børner'n" (14.09). Så fint, tenker jeg da! Jeg tror ikke på Gud, at han skapte verden. I mine ører høres det lite sannsynlig ut. Gud er etter min mening en oppdiktet verdensleder som menneskene har skapt for å finne ro i seg selv, for å få et fast holdepunkt i det ufattelige universet. Siden Gud ikke griper inn og redder uskyldige offer fra å dø, mener jeg det er grunn til å tro at han ikke finnes. Men religioner er i utgangspunktet en fin ting fordi de er bygget på kjærlighet og god moral. Problemet med religion er menneskene, som er for grådige, for selvopptatte og for selvdyrkende. Mennesker utstyrt med religion kan derfor være farlig, fordi de tolker religiøse tekster "feil" og bruker det om begrunnelse for sine gale handlinger. Ta kristne korsfarere og muslimske selvmordsbombere som eksempel. Siden jeg ikke mener det er noen Gud som beskytter deg, "Jeffie", tenker jeg at du får en trygghetsfølelse på grunn av noe du har opparbeidet inni deg. Jeg mener at "Jeffie" og jeg har like god beskyttelse, selv om han føler seg tryggere enn meg.

- Jente, 16

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Gud gir meg trygghet" skrev "Jeffi Børner'n" (14.09). Så fint, tenker jeg da! Jeg tror ikke på Gud, at han skapte verden. I mine ører høres det lite sannsynlig ut. Gud er etter min mening en oppdiktet verdensleder som menneskene har skapt for å finne ro i seg selv, for å få et fast holdepunkt i det ufattelige universet. Siden Gud ikke griper inn og redder uskyldige offer fra å dø, mener jeg det er grunn til å tro at han ikke finnes. Men religioner er i utgangspunktet en fin ting fordi de er bygget på kjærlighet og god moral. Problemet med religion er menneskene, som er for grådige, for selvopptatte og for selvdyrkende. Mennesker utstyrt med religion kan derfor være farlig, fordi de tolker religiøse tekster "feil" og bruker det om begrunnelse for sine gale handlinger. Ta kristne korsfarere og muslimske selvmordsbombere som eksempel. Siden jeg ikke mener det er noen Gud som beskytter deg, "Jeffie", tenker jeg at du får en trygghetsfølelse på grunn av noe du har opparbeidet inni deg. Jeg mener at "Jeffie" og jeg har like god beskyttelse, selv om han føler seg tryggere enn meg.

- Jente, 16

Nei, du tar feil. I bunn og grunn er religioner fulle av ondskap.

Kristendommen har faktisk en meget blodig fortid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg trur du må være mer spesifikk om kva poenget ditt egentlig er nå.

At religion er ondt fordi mennesket ikkje er i stand til å bruka hodet sitt? Det er søtt, men det er egentlig rimelig urelevant kva guds ord er for mennesket om det er noko dei har lyst til å gjøra. Dei hører uansett bare det dei vil. :tease:

Er fullt klar over alt faenskapet som er i bibelen, og som eg også forteller kristne så er ikkje det gamle testamentet relevant for deira tru i bunn og grunn. :p

Dei baserer tross alt trua si rundt andre boka i den episke serien. (Den er rimelig kjedelig, foruten Johannes Åpenbaring.) :ph34r:

Vel og merke er det fremdeles komplett umulig å da deg spesielt seriøst, som du kanskje merker. Det er ikkje akkurat som du er Sauron som prøver å omvende nokon til hans side, bare ein random forum-poster.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Drunkenvalley: Men kjære deg, andre delen av bibelen inneholder også mye tullete moral.

Den eneste fornuftige kristne er den som kun tror på Jesus og ikke bryr seg om bibelen til annet enn en nedskrivning av hans lignelser.

Men igjen, Jesus foreslå jo at man skulle rive ut sine egne øyne vis det så med begjær, og at å være en enke var en synd fordi man brøt ekteskapet, og mye annet tull.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Joa, det står mykje tull i nye testamentet, men bektraktelig mindre skrekk-eksempler enn gamle testamentet. :D

Skjønt nå er det nye testamentet veldig klart konstruert og nedskrivi av menneske, så kor mykje av det som på nokon måte kan brukas som "guds ord" er veldig diskuterbart.

Nå er eg derimot agnotisk, så foruten å være lesestoff er ikkje bibelen særlig av interesse for meg. Spesielt ikkje etter å ha nærmere utviklet fobi mot prekener og "tunge tekster". >.>

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joa, det står mykje tull i nye testamentet, men bektraktelig mindre skrekk-eksempler enn gamle testamentet. :D

Skjønt nå er det nye testamentet veldig klart konstruert og nedskrivi av menneske, så kor mykje av det som på nokon måte kan brukas som "guds ord" er veldig diskuterbart.

Nå er eg derimot agnotisk, så foruten å være lesestoff er ikkje bibelen særlig av interesse for meg. Spesielt ikkje etter å ha nærmere utviklet fobi mot prekener og "tunge tekster". >.>

Og om det ikke er guds ord, da har ikke de kristne noe å basere troen sin på og derfor er de per definisjon ikke lenger kristne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...