hean Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 D90 er bra, D5100 er vesentlig nyere. Jeg ville gått for det nyeste... Men de gir begge godt sluttresultat. D90 er en eldre modell men er like vel en klasse opp i forhold til D5100. Jeg sier ikke at det er ett dårlig valg å velge D5100 men det er vel ett litt dårlig tips å gi BARE på grunnlag av det er nyest uten å se på forskjellene. - D90 er ett større kamera og trolig bedre bygd og har trolig bedre tetning mot støv/fukt uten at jeg har sjekket dette - D90 har 2 kontrollhjul og generelt ett bedre kamera og betjene med manuelle innstillinger - D90 har støtte for trådløs blitsstyring - D5100 har vridbar skjerm, det har ikke D90 - D5100 filmer i FullHD og har trolig bedre filmfunksjon og bedre autofokus på livewiev (antar det fordi det er nyere) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 D90 er trinnet over D5100 - har bedre betjening og funksjonalitet. En stor fordel er å kunne bruke autofokusoptikk uten innebygd fokusmotor. D90 er på flere måter å sammenligne med etterfølgeren D7000. Lenke til kommentar
MST Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Hmm, er ute etter det kameraet som kan gi best fotokvalitet, filme-funksjonen kommer til å bli brukt fint lite Er det noen nyere kameraer jeg kanskje burde vurdere også?( Med tanke på bildekvaliteten ) Vil helst ikke bruke mer enn 7000kr med objektiv. Endret 18. desember 2011 av MST Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Optikk er viktigere enn hus. D5100 har bedre sensor enn D90. D90 har bedre funksjonalitet enn D5100. D5100 har bedre video. Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Optikk er viktigere enn hus. D5100 har bedre sensor enn D90. D90 har bedre funksjonalitet enn D5100. D5100 har bedre video. Funskjoner har også mye å si og synes det er rart at du rett og slett ikke nevner det som tema... fokusmotor, betjening, trådløs blits, etc. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Hmm, er ute etter det kameraet som kan gi best fotokvalitet, Jeg kan avsløre at bildekvaliteten er et ikketema siden omtrent alle kameraer gir en tilnærmelsesvis lik bildekvalitet, det er når man er mer interessert i algoritmen i raw-filene at man ser forskjellene, til hverdagslig bruk er det ingen forskjeller og prate om. Det er som nevnt objektivet du burde konsentrere deg om angående det å få et bedre bilderesultat. Endret 18. desember 2011 av Nautica Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 D90 har IKKE dårlig fotokvalitet. Har eid det selv. Hvis du kan leve med at det ikke er det nyeste nye, så er det tilbudet du viser til kanskje helt riktig for deg. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Ville selv mye heller hatt D90 enn D5100 (eller helst D7000) - bedre funksjonalitet og betjening, og autofokus med gammel optikk. Til video ville jeg heller hatt D5100. Finn ut hva du foretrekker. Dra i butikk og klå selv! Lenke til kommentar
MST Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Ser at Dustin ikke har sin pakke på lager, men denne pakken hos komplett er vel helt lik? ( Bortsett fra minnebrikken og vesken ) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=374949&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87 De har også D5100 pakken til en 1000-lapp mer hos Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632332&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87#info Hvilken av disse to pakkene skal jeg gå for når ikke filming er spesielt viktig og jeg kan regnes som nybegynner EDIT: Ser at D90 mest sannsynligvis er noe for meg, så da kan jeg gå for den pakken de har hos komplett? Er det evt. tilleggsutstyr som kan være nyttig å ha? Vet at stativ er lurt å kjøpe, evt. andre ting? Endret 18. desember 2011 av MST Lenke til kommentar
cFc Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) D90 har IKKE dårlig fotokvalitet. Har eid det selv. Hvis du kan leve med at det ikke er det nyeste nye, så er det tilbudet du viser til kanskje helt riktig for deg. Jo det har dårligere fotokvalitet. Forskjellen på høyere ISO er absolutt tilstede. D5100 har den nyere 16 mpx brikken som du finner i Pentax, Sony og Nikon kameraer, der alle med denne brikken slår D90 på både detaljer og høy iso. Og byggekvaliteten vil jeg tro er mer enn god nok på D5100, for de årene det skal vare. Man trenger ikke stål og aluminium om man er en vanlig hobby-fotograf. Nå er det jo andre viktige saker, som at Nikon i sin prisdifferansie-strategi, har kjørt noen kameraer uten fokusmotor og andre med fokusmotor for å få de som er villig til å betale ekstra opp en klasse. Dette gjør jo at D5100 kommer under konkurrentene i fokusegenskaper og det ellers fantastiske objektivutvalget til Nikon blir jo da begrenset. Å simplifisere D5100 på denne måten gjør jo da D90 igjen til et muligens bedre valg da man har større tilgang til objektiver med AF som selfølgelig er et must for en hobbyfotograf. Nå kan det jo sies at det større objektivutvalget man får med D90 gjør opp for "dårligere" ISO-egenskaper og mindre detaljnivå enn hos D5100. Endret 18. desember 2011 av cFc Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg sa ikke dårligere, jeg sa dårlig. Har som sagt eid D90 og bildekvaliteten er strålende. Forskjellen på bildebrikken er sikkert målbar, men det blir feil å fokusere på den lille forskjellen overfor en nybegynner. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg sa ikke dårligere, jeg sa dårlig. Har som sagt eid D90 og bildekvaliteten er strålende. Forskjellen på bildebrikken er sikkert målbar, men det blir feil å fokusere på den lille forskjellen overfor en nybegynner. Det stemmer! Der leste jeg feil. Helt enig i at D90 brikken gir god nok kvalitet i seg selv for en nybegynner. Beklager. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Fordelen med D90 i forhold til D5100 er noe større optisk søker og flere knapper/kontrollhjul (mindre knoting i menyer). Endret 18. desember 2011 av Slettet-U8ZiojSR Lenke til kommentar
MST Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Uffda, så vanskelig dette skulle bli Er 1000kr forskjell på de to kameraene, usikker på om d5100 er verdt de 1000,- ekstra.. hmm Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Dra i butikk og klå! Så ser du selv hvilket hus som gir deg godfølelsen. Det er det viktigste. Og - legg heller pengene i optikk enn i hus! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå