ekk Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Jeg har siden begynnelsen av desember vært testpilot på Samsung Galaxy Note – det har så langt vært en glede. Samsung Galaxy Note har etter min mening en stor WoW-faktor. Den første WoW-faktoren er størrelsen. Mitt første inntrykk var ”WoW! Så stor den er! Hvordan vil jeg like å ha en så stor telefon?” På den annen side, Samsung Notes er mindre enn de mest vanlige nettbrettene. Har Galaxy Note kapasitet til å erstatte Galaxy tab (7’’), 8,9’’ eller 10,1’’? Og hva med Ipad og Iphone, er Galaxy Note også noe for dem som er ihuga fan av Apple? Min største forventning var knyttet til appen S-Notes og datapennen. Ville det kunne erstatte gule lapper? Jeg skal ikke gå inn på de tekniske spesifikasjonene – selv om jeg også er veldig opptatt av dem. De tekniske spesifikasjonen har betydning, men til syvende og sist er det brukeropplevelsen som teller. Det er den jeg i første rekke kommer til å dele med dere. En kort presentasjon av Testpiloten. Testpiloten er jurist i full jobb, men har denne høsten også vært deltidsstudent. Dette har selvfølgelig påvirket hvordan Testpiloten har brukt telefonen. Om noen skulle lure på det, testpiloten er mer gjennomsnittelig opptatt av duppedingser, og er lykkelig eier og bruker av følgende sammenlignbare produkter: Samsung Galaxy tab 7’’, Ipod touch, Ipad og en HTC Desire HD. Før jeg starter med å fortelle om de hyggelige erfaringene med Samsung Galaxy Note, vil jeg kort nevne det som så langt, irriterer meg. Det er volumjusteringsknappen på venstre side av telefonen og av/på knappen på høyre side. Der de er plassert, er de i veien – eller utformingen er feil. Ofte kommer jeg i skade for å slå av, eller skru av volumet under bruk – irriterende. Mer er det ikke å si om det. Så tilbake til det jeg innledet med. Størrelsen på Samsung Galaxy Notes. Den er stor. Ganske mye større enn den telefonen jeg har, HTC. Den synes jeg er litt i største laget. I enkelte situasjoner håpløst stor. Hva da med Samsung Note? Hvordan ville det fungere? Vel, etter vel 10 dager tenker jeg ikke lenger at den er stor. Størrelsen fungert overraskende bra. Den går fint ned i jakkelommen. Om den ikke er i håndvesken. For de med en viss erfaring med damevesker; størrelsen gjør den lettere å finne igjen. Som telefon er Samsung Galaxy Note stor, men som nettbrett er den liten. Hvordan ville den fungere til nettsurfing? Det var jeg spent på. Her trodde jeg nok i utgangspunktet at Samsung Galaxy Note ville komme til kort pga størrelsen på skjermen. Den erfaringen jeg har med HTC og Samsung Galaxy 7’’ tilsa det. Jeg har opplevd de to sistnevnte små og ”trange” og lite brukervennlige til nettsurfing. Førstevalget har i den sammenhengen vært Ipad pga størrelsen på skjermen. Hva så med Samsung Galaxy Note? Vel, Galaxy Note har en mindre skjerm enn Ipad – men overraskende nok, så jeg synes Notes fungerer veldig bra til nettsurfing. Bedre enn noen annen telefon jeg kjenner til. Skjermen er lyssterk og har bra oppløsing. Fargene og kontrastene er det heller ingen ting å si på. At telefonen var satt opp med automatisk justering av lysstyrke på skjermen, kan det være greit å være klar over. Den justerte seg veldig kjapt selv ved små variasjoner i lysforholdene. Det fikk meg først til å tro at det var noe galt med skjermen. Men det var det altså ikke. De positive brukeropplevelsen er i stor grad knyttet til to andre faktorer; datapennen og skriftgjenkjenning. Datapennen er tingen. Så en annonse at nå kan man få kjøpt pen til å bruke på andre nettbrett også, for å øke presisjonen. På Samsung Note er den standard! Det er alltid en stor fordel at ting skjer slik som forventet når man peker på lenker og knapper. Ofte gjør ikke det – ikke fordi det er noe feil med lenkene, men fordi fingertuppen er for stor, eller knappen for liten. Det er ikke bare når det er snakk om å klikke på lenker og knapper at presisjonen gjør surfingen gladere, men også når man skriver inn nettadresser eller fyller inn brukernavn/passord blir det enklere og mer presist. Datapennen er etter min mening tingen med stor T. Duppedingser, herunder telefoner, som har hatt datapenn, er for så vidt ingen nyhet. Mer enn gledelig er det at Samsung Galaxy Note også leveres med applikasjonen S-Memo som standard. S-Memo + datapenn = en genial kombinasjon. Ikke bare er det morsomt å ta notater og annet bare ved å skrive rett på skjermen, men det gjør også telefonen til et nyttig kontorrekvisita. Telefonen er en fullgod erstatning til Post-It og annet man bruker til å notere på. Dessuten, telefonen har man stort sett alltid med seg – og da har man også med seg alle huskelappene. S-Memo samler alle notatene på et sted, enten jeg har skrevet og lagrer dem i håndskrift, eller jeg har skrevet notatene med hjelp av tastatur eller skriftgjenkjenning. Mine forventninger til S-Memo er mer enn innfridd. S-Memo er i tillegg til være nyttig applikasjon, også sterkt vanedannende! Når jeg først er inne på skrift; - skriftgjenkjenningen er etter min mening veldig god, og ikke minst rask. Jeg bruker skriftgjenkjenning like ofte, om ikke oftere enn jeg bruker tastaturet som inputmetode. Endret 15. desember 2011 av ekk Lenke til kommentar
larax62 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Jeg er enig med deg i det meste over. En flott telefon. Problemet mitt er at den første jeg fikk av dem holdt i fem dager før den sluttet å ta til seg lading. Fikk heldigvis en ny etter endel krangling med Komplett, men både den første og den nyeste av dem restarter seg selv innimellom.(har så klart levert den første tilbake til Komplett) I sted hadde jeg 99% på batteriet og mottok en tlf samtale. Legger på etter to min og telefonen restarter seg. Har jeg ekstremt uflaks eller er det flere som opplever dette? Jeg har en annen kompis som også har Note og hans har også gjort det innimellom. Min har software 2.3.6 Quote fjernet av moderator Kristian Moderator Endret 15. desember 2011 av osse-mon waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå