Gå til innhold

FIBER Merkeligt resultat i speedometer MAC OSX

Anbefalte innlegg

Hei har et merkeligt problem som jeg vil dele med dere , kansje noen har vært borti det.

Har nett fått fiber fra AltiBox (lyse) linje 25/25. Det gikk ikke lang tid før jeg fant ut at hastigheten ikke stemte. Jeg koblet med direkte til routeren (ISP) via kabel og resultatene fra speedometer sidene var helt på tryne. Resultatene varierte fra 10/9 til 15/5 og dette ble gjort med Safari og Chrome.

Jeg koblet da min Windows maskin som kjører Internett Explorer og fikk resultat 25/26 på disse sidene.

Fikk beskjed om å ta ut en rapport fra TP-test.se , hvor resultatet viser en tilnærmet linje som jeg har krav på.

En ting vell å merke er at uansett hvilken maskin jeg kjører så får jeg i snitt 2,6 kb/s i upload på torrenter , veldig ustabilt. Ned får jeg fart på 2,5 mb/s i snitt. Jeg vet det er mye variabler som spiller inn i torrenter men jeg har gjort alt rett med hensyn på porter etc i Time Capsulen min. Jeg får samme resultat om jeg kobler med direkte til routeren til ISP som er i bridge modus.

Det er noe som skurrer her , klarer ikke å finne ut av hva som gjør at jeg får så dårligt resultat på min mac og hvorfor uavhengig hvilken pc så får jeg ikke fart på min upload.

Tar imot all tips med stor takknemlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke koblet hele tiden med kabel men routeren til Altibox er satt i bridge så jeg kjører en timecapsule uten om som gjør routingen, den sender også Wifi. Men jeg har kjørt "eliminerings prosessen" , tatt vekk timecapsule helt. Koblet meg direkte til routeren til ISP (som er i bridge) med kabel. Jeg har ikke en annen router som kan kobles direkte til ISP linjen utenom den som følger med. Vet ikke om det går å koble Time Capsulen før ISP router/modem.

Lenke til kommentar

Har du testet Altibox sitt eget speedometer? http://speedometer.altibox.no/

Når du mener at du har gjort alt rett i TCen med tanke på porter, hva vil det si? Har du slått på uPnP? Hvis du setter opp dette i router og i uTorrent så løser dette seg selv.

-KJ

Jeg har testet speedometer.altibox.no 10 ganger og fått samme dårlige resultat, koblet direkte m kabel. Når jeg går via min router TC. Da får jeg nett samme resultatet. Da mistenker jeg at dette må være enten routeren fra ISP eller min macbook. Jeg skal ha gjort det rett i min TC. Den bruker vell ikke uPnP slik jeg har forstått det, mulig jeg tar feil. Men jeg har satt opp en DHCP reservasjon i den som er knyttet opp mot mac adressen til macbooken. Deretter Porttilordning som jeg kjører mot min torrent klient og ip som jeg får utdelt av TC.

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått lånet meg en annen macbook, koblet den direkte til min Zyxel Router som er i bridge.! Resultatet jeg fikk da er tilsvarende linjen som skal bli levert. 25/25. ! Det vil si at min macbook som er late 08 ikke takler fiber hastighet ? Det som jeg også prøvde med den nyere lånte mac,en var å laste ned torrent. Jeg fikk noe kjappere nedlasting men upload hastigheten var svak , nesten ingenting. =/

Lenke til kommentar

Det gir ingen mening. Min Macbook Air 2009 er svakere enn Macbook 2008 og den klarer lett de hastighetene du her snakker om.

Har du sjekket aktivitetsmonitoren og kikket etter om det kan være noe uvanlig der? (Noe som bruker veldig mye CPU etc.?)

Hvilke specs har du ellers? (Versjon av OS, minne etc.)

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Det gir ingen mening. Min Macbook Air 2009 er svakere enn Macbook 2008 og den klarer lett de hastighetene du her snakker om.

Har du sjekket aktivitetsmonitoren og kikket etter om det kan være noe uvanlig der? (Noe som bruker veldig mye CPU etc.?)

Hvilke specs har du ellers? (Versjon av OS, minne etc.)

-KJ

Hei jeg har Macbook late 2008 mod. 2,4GHz Intel Core 2 Duo , 4GB 1067 MHz DDR3 Programvare ; Mac OS X Lion 10.7.2 (11C74) , Grafikk NVIDIA GeForce 9400M 256 MB

SSD disk , INTEL SSDSA2M160G2GN:

En til og merke er at på spec så fant jeg ;

Denne maskinen har ingen Fibre Channel-enheter. Hvis du har installert Fibre Channel-adaptere, kontrollerer du at de er riktig installert og at eventuelle enheter, huber og svitsjer er riktig koblet til og slått på.

Vet ikke helt hva dette betyr.

Jeg har fått skrudd opp hastigheten litt ved å velge SuperDuplex på TC mot ethernet kortet mitt. Jeg ser den har uploadet noe mer jevnt inatt enn noen gang. Men ved en hastighet på 100kb/s gjenomsnittlig.

Har installert ulike browsere uten noe hell. Har også installert LittleSnitch som overvåker alt som blir koblet mot nettverket og stjeler linje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...