Gå til innhold

Rimelig PSU som er stille idle.

NgZ

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ute etter en støysvak PSU, som helst skal være stille når den idler. Jeg har en hjemmeserver med fire snurredisker (skal bli fem) som streamer film og musikk til htpc, mobil osv. som stort sett er lydløs med ett unntak - den kjipe PSUen som fulgte med et ca. fire år gammelt Chieftech-kabinett.

CPU-bruk ligger stort sett under 10% på en C2D E5200, så det eneste som egentlig krever strøm er diskene - og jeg kan ikke tenke meg at de drar spesielt mye. (Red: De 10% er i tillegg når CPU-en er automatisk klokket ned til 2,5GHz)

Ser for meg at en rimelig PSU som er semi-vifteløs er veien å gå her. Altså en som ikke bruker viften med mindre temperatuføleren innebygd i den mener det er nødvendig. Det er såpass god luftflyt i kabinettet (Fractal Design R2) at dette sannsynligvis sjelden vil skje noen stor del av tiden. At den er stille også under load er et pluss, men ikke et pluss som er verdt mer enn 50kr ekstra.

400W-en jeg har i dag skulle holde i massevis, og jeg klarer meg sannsynligvis med en del mindre. Men klart - PSUen skal jo ikke brenne opp under load heller..

Pris: Under 500kr, helst så lav som mulE5200ig.

Ikke helt den type forespørsler det er flest av her inne, ser jeg, men håper noen ha litt oversikt over denne biten av markedet også. :)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, jeg har sett den. Men den er mitt budsjett x2, dessverre. Og det er stort sett den prisklassen jeg finner stille strømforsyninger i. Derfor slo det meg at jeg egentlig ikke trenger en lydløs strømforsyning, jeg trenger bare en som skrur av viften helt når den ikke er i bruk, og i tillegg har en støysvak vifte. Jeg håper nemlig DET er mulig for under 500kr, eller i hvert fall ikke mye over.

Challenge still accepted? ,)

Lenke til kommentar

Ja, jeg og mener å ha lest noe om dette, men jeg har prøvd å lete litt på prisjakt og sortert etter tester uten å bli noe som helst klokere. Viften kan for den saks skyld bevege seg så vidt selv ved idle og, men jeg vil ihvertfall ikke ende opp med en PSU som ikke er så stille som mulig for pengene.

Lenke til kommentar

Prisen var fin! Merket er vel heller ikke helgærnt. Men er den stille? Tester jeg leser sier ja, men samtidig lager den 23 db ved idle, og jeg synes jo det høres mye ut. Spesielt når den bare lager 26db under load. Synes liksom forskjellen burde være større.

Skulle være interessant å vite hva den jeg har nå lager, egentlig, så ejg hadde noe firnuftig å sammenlikne med. :p

Lenke til kommentar

Jeg har en litt eldre utgave av den modulære utgaven av samme PSU (forskjellen ellers er hovedsaklig litt lavere effektivitet) og for min del så kan jeg ikke høre vifta. Maskinen står da ca 2 meter unna meg.

Maskinen den står i bruker kanskje 100-120W i verste fall (3D-spill), men generelt sett spiller den bare av video, siden den er ment som HTPC, noe jeg bruker den mest til.

Men oppfatningen av hva som er støy og ikke er jo selvfølgelig helt subjektivt.

Lenke til kommentar

Det kjedelige er at de ikke har den hos Dustinhome, som sannsynligvis er stedet jeg handler fra, i hvert fall hvis jeg skal kjøpe med noe annet samtidig, så totaln kommer over 2k. Det avhenger litt av hvordan det går med en retur på HKet og CPUen fra htpc-en. Student= gratis frakt på over 2k i tillegg til varierende rabatter hos Dustin.

Lenke til kommentar

Prisen var fin! Merket er vel heller ikke helgærnt. Men er den stille? Tester jeg leser sier ja, men samtidig lager den 23 db ved idle, og jeg synes jo det høres mye ut. Spesielt når den bare lager 26db under load. Synes liksom forskjellen burde være større.

dB er logaritmisk, slik at 3 dB er en dobling av energien. Et stille rom ligger i området 20-30 dB. Har du i tillegg en annen lydkilde i nærheten, som støyer 10 dB mer en PSU'en, vil du i praksis ikke høre PSU'en.

Jeg sitter med en slik Seasonic det er linket til, en halvmeter fra øret når jeg er på jobb. Det jeg hører er ventilasjonsanlegget, der utluftningsventilen sitter 3-4 ganger så langt borte. Den er heller ikke plagsom.

Lenke til kommentar

CX430 produseres faktisk av Seasonic. den ser mest lovende utså langt mtp pris. med mindre det skulle dukke opp en helt vifteløs for >600kr.

Da kan du vel bare gå for Corsair CX430 V2 da ...

Utfra reviews er den CX430 V2 basert på CWT design (som bemerket av Smirnoff)

The Corsair CX430 V2 is a CWT design, a dead giveaway when we see the green transformers. Corsair have upgraded the +12V rectifiers and the PFC transistors.

http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/corsair-cx430-v2-430w-power-supply-review/3/

KitGuru har støymålt den og den får også gode resultater her.

The CX430 is a quiet power supply which only becomes audible at around 75% load, and rises to just above 33 dBa when fully loaded. Under normal circumstances this power supply could be easily classed as almost silent.

http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/corsair-cx430-v2-430w-power-supply-review/4/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...