Gå til innhold

Bruskjøler! Nå er den ferdig

Anbefalte innlegg

Morsom ide, men det vil som så mange andre har sagt ikke ha noen annen egenskap enn å rotere luften inne i boksen. Skal du lage en bruskjøler må du ha et kjøleelement. Vet ikke om du har noen kjennskap til varmeveksling. Beklager å måtte si det, men det der er ikke noen bruskjøler. Hadde det vært et hundehus til ChowChow'en din med kjølevifte i taket pga sommervarmen skulle jeg forstått det.

Han har jo sagt at han skal pruke et nett lite peltier element. Pkjøler du ned varme sida så fungerer det og det blir ganske kaldt på kald sida som du kan sette boksen på og så blir denne kald.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morsom ide, men det vil som så mange andre har sagt ikke ha noen annen egenskap enn å rotere luften inne i boksen. Skal du lage en bruskjøler må du ha et kjøleelement. Vet ikke om du har noen kjennskap til varmeveksling. Beklager å måtte si det, men det der er ikke noen bruskjøler. Hadde det vært et hundehus til ChowChow'en din med kjølevifte i taket pga sommervarmen skulle jeg forstått det.

Les første tråden før du begyner å poste negative ting!! Jeg har sagt det flere ganger at jeg skal ha et tec, men den er ikke satt i enda!!

http://www.stud.ntnu.no/~arnesen/peltierbeer/

Du kan jo kanskje hente noen flere tips der?

Det var der jeg fikk den fra...

Lenke til kommentar
jonas vill vell aldri få til detteuansett. men artig ide. skulle bare hatt noen litt mer seriøse til lage det.

Hva mener du med seriøs?, gutten får jo svar på det han lurer på og mekker sikkert sammen bruskjøleren i disse tider-> så blir det bilder og litt info 8) Gutten ha jo stå på vilje og det trengs når personer som deg går løse i et forum som dette!

Og hvordan kan du være sikker på at jonas ikke får til dette? Sjalusi eller noe sånt? Ølkjøleren fungerte så hvorfor ikke en bruskjøler?

Lenke til kommentar

Jeg leste litt mer om denne ølkjøleren! (faktisk laget av en som går på data på NTNU). Etter dette vet jeg hvorfor mine teorier ikke stemmer godt overens med det han publiserte...

Det er noen viktige ting å få med seg:

1. Øl hentet fra kjøleskap med T=8C

2. Kjøleren ble brukt ute. lavere omgivelsestemperatur

3. på batteri hold temperaturen seg rundt 10C i 4 minutter, MENS han drakk ølen sin. Altså temperaturen har økt fra initialtilstanden

4. VIKTIGST: han har montert sensoren på coldplate, ikke i væsken (ølen).

Må si at dette prosjektet er morsomt, men målemetoden er særdeles rotete og feil. Temperaturen avlest på termometeret gjenspeiler ikke den faktiske temperaturen i ølen. Vet ikke om Per Øyvind Arnesen har tenkt på dette.

SÅ dette kan ikke sammenlignes med en bruskjøler Jonas mekker på nå, pga punktene over.

Hadde han prøvd å kjøle ned ølen fra 20-25C vil batteriene ta blir oppbrukt før øltemp har nådd ca. 15C

Jeg fikk lyst til å forsøke meg på prosjektet, men jeg gidder ikke punge ut penger.

Jeg har derimot en idé, men desverre kan jeg ikke gå lengre enn dette pga. økonomiske begrensninger/fornuftigheter.

Lenke til kommentar

kan noen bygge denne:

colakjoler2.JPG

vannet hentes fra springen og har temperatur på ca. 7C.

colaen har temperatur ca. 22C.

TEC 228W.

pga den store kontaktflaten mellom colaboksen og coldplate kan vi anta at varmeoverføringen er mye mer enn 228W i følge formelen. H=A*k*dT/dx

teoretisk tar det. 0.33*4180*15/(228)=90sekunder å senke temperaturen fra 22C til 7C i colaboksen på 0.33l.

temperaturen i vannbassenget har økt fra 7C til :

dT=24A*15.2V*90s/(2*4180) = 3.93C

ca. 11C.

Da er det bare å slenge på en ny cola og festen er i gang :D

Lenke til kommentar
Ølkjøleren fungerte så hvorfor ikke en bruskjøler?

ja, hvorfor i svarte skal ikke den funke når den ølkjøleren er helt lik?? Da mener jeg med tec og sånt hvis du ikke skjønte det Krishell...

tror noen denne vil funke??

hvis det var dette du mente så var det klart at han begynte med å si: ja ja, jonas klarer aldri dette. bla bla, for useriøst... synes ikke jeg burde bli banna for den..

Lenke til kommentar
Ølkjøleren fungerte så hvorfor ikke en bruskjøler?

ja, hvorfor i svarte skal ikke den funke når den ølkjøleren er helt lik?? Da mener jeg med tec og sånt hvis du ikke skjønte det Krishell...

tror noen denne vil funke??

Du.. skru ned språket ditt litt ellers er det ingen som gidder å svare deg mere...

Lenke til kommentar

Heheh.. godt forsøk.. men det vil ikke være så imponerende effekt på det der.

Jeg sitter selv med ett prosjekt i tankene nå som innebærer ett 80w peltier element eller kraftigere med noen kjøleribber og ett par vifter.

Får eventuelt velge ett kraftigere element, men jeg frykter resultatet blir frosset brus :D

Lenke til kommentar

De elektriske kjøleboksene man får til bil og båtbruk har en 50w peltier, og to SVÆRE kjøleribber + vifter. En slik en holder tempen ca. 20 grader under romtemp. Så det altså helt mulig hvis du isolerer godt nok. Eneste minus er at veggene vil da være ca. 3-4 cm.

EDIT: Og den kjøler ikke bare en flaske, men 24 liter.

Lenke til kommentar
Heheh.. godt forsøk.. men det vil ikke være så imponerende effekt på det der.

Jeg sitter selv med ett prosjekt i tankene nå som innebærer ett 80w peltier element eller kraftigere med noen kjøleribber og ett par vifter.

Får eventuelt velge ett kraftigere element, men jeg frykter resultatet blir frosset brus :D

hvorfor har ikke den noe effekt?? et 118w under en kobberblokk... skal ikke kobberblokka bli noe kald liksom da??

Lenke til kommentar
så jeg skal skru ned språket, men ikke Krishell, han kan bare fortsette han.... ja ja, jeg skal ikke bry meg.. skal bare la han ødelegge stemninga her jeg..

Ler.. en eller annen gokk må da være den første. Problemet med de fleste barnekrangler er at ingen av de små har vett til å knipe munnen i sammen og være den første som gir seg. Herunder kommer du?

Lenke til kommentar
så jeg skal skru ned språket, men ikke Krishell, han kan bare fortsette han.... ja ja, jeg skal ikke bry meg.. skal bare la han ødelegge stemninga her jeg..

Ler.. en eller annen gokk må da være den første. Problemet med de fleste barnekrangler er at ingen av de små har vett til å knipe munnen i sammen og være den første som gir seg. Herunder kommer du?

Og du fyrer opp under :lol: - Og som du sier "en eller annen gokk må jo være den første" :) Fint at det blei deg da :D Synes kanskje du dreit litt på leggen der :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...