Gå til innhold

Bruskjøler! Nå er den ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor i alle dager legge ut slikt når det ikke er ferdig i det hele tatt, da skaper du bare mange tåpelige diskusjoner.

 

han ville vel ha tips og ideer. Og en diskusjon som denne har jo sørget for at trådstarteren har fått stilt spm og fått en rekke seriøse svar som kan være til hjelp for ham, og slikt skal det være en diskusjons tråd der du kan få hjelp og inspirasjon!

 

mvh knutern_

Lenke til kommentar

Peltier virker fint, men for best resultat bør du feste en diger kjøleribbe på hver side. Så kan du feste en vifte på hver side. En trekker romtemperaturen igjennom den kalde kjøleribbe og inn i pappkassa. Den andre bør lede varmen vekk fra den varme siden og ut.

 

Har prøvd det selv og det funker, men ikke forvent deg noe særlig mer er 6-8 grader under romtemperatur.

Lenke til kommentar
Tviler på at det der kommer til å gå egentlig, hva har du tenkt? å feste en svær kjøleribbe på kulde-sida? og hvor skal varmen gjøre av seg?

Dessuten tror jeg ikke at papp klarer å holde på kulda, du må nok bruke materialer som er tettere.

Selfølgelig skal jeg ikke ha kjøleribbe på kald-siden!! Skal ha det på den varme og en kobberblokk på den kalde!! Cola-bosken står på en kjøleblokk som blir veldig kald.... og det er ikke meningen at pappen skal holde på kulda.. har du sett han ølkjøler-fyren sin?? det har ikke noe i det hele tatt rundt og den funka som bare pokker!! ble minus-grader i kobber-blokka!

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg meget kritisk til ølkjøleren. (får ikke teorien til å stemme med hans publikasjoner).

 

Man må ha litt mer presisjon for å lykkes...

 

du er nok ung og finner sikkert ut hva som er galt når du har testet boksen. Inntil da lar jeg deg erfare selv.

Den beste måten å lære på er å prøve og feile ;)

Lenke til kommentar

for å si det slik:

hvis du skal senke temperaturen til en colaboks (0.5 liter) med ned 15C må du fjerne 31350 Joule.

Hvis vi videre antar at du har en perfekt kontakt mellom kjøleren og colaboksen og null termisk motstand, tar det 522.5 sekunder med et peltier som flytter 60W varme.

som du ser så tar det nesten 10minutter å få til dette teoretisk.

 

I Virkeligheten:

colaboksen har ikke så stor kontakt med kjøleren. Dette gjør at den virkelige varmeoverføringen er MYE lavere. Dette fører til det tar mye lengre tid enn 10minutter.

Et annet problem er at vannet i seg selv ikke leder så godt varme. Det tar tid før varmen kan tas fra steder lengre unna kjøleren.

 

Mens du kjøler ned brusen blir boksen kaldere enn omgivelsen og energi fra omgivelsen overføres til boksen.

Og dersom jeg forstår riktig så blåser du luft inn i boksen der colaen står. Dette gjør vondt verre fordi mer luft kan gi fra seg energien til colaen og fører til at temperatursenkingen går saktere.

 

Et problem til er kjølebehovet ved den varme siden at TECen.

Hvis jeg skulle tippe så tar det kanskje 10minutter for deg å få tempen til 10C og da er det en likevekt og du får ikke lavere temperatur.

 

Det du bør gjøre er å eliminere/minske problemene over.

1 god isolasjon

2 god kontakt mellom kjøler og cola

3 god kjøling av pelt

4 vannsirkulasjon i colaen

5 en smule tålmodighet, litt ØKONOMI og viktigst: motivasjon!

 

håper at dette er til nyttig informasjon :)

Lenke til kommentar

For å få sirkulasjon i en cola boks så må det jo røres rundt eller lignende og det vil jo bety at en frigjør kullsyra som gjør at colaen blir tam. Men det er jo helt rett at det virker positivt på kjøle tiden.

 

Det blir i hvertfall ikke en stille cola kjøler... ser for meg en monster vifte av merket delta her jeg sammen med en gog 1/2 kg med kjøleribbe :D

 

mvh knutern_

Lenke til kommentar

Stå på Jonas, det er viktig og ikke la seg knekke. Jeg syntes du har den rette "gåpå" ånden. En dag, så er det kanskje du som sitter på gjerdet og ler.

 

Funker ikke prosjektet etter teorien din, har du i alle fall forsøkt. Neste gang gjør du forbedringer, og til slutt lykkes du.

 

Hilsen en tidligere Lambertseter beboer fra Langbølgen 58

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...