Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på lønn fra arbeidsgiver under førstegangstjenesten?

Nistelrooy

Anbefalte innlegg

Hei. Først og fremst, var i tvil om denne ble plassert på riktig plass. Kan flytte den om den ligger feil. La den her siden dette vil bli bestemt ut i fra en paragraf.

Jeg skal ut i førstegangstjeneste i januar 2012. I den forbindelse lurer jeg på hva jeg har krav på av lønn fra min nåværende arbeidsgiver og staten.

Arbeidsgiver har gitt meg beskjed om at jeg har krav på noe lønn under førstegangstjenesten, men jeg lurer på hvor mye. Det jeg har fått opplyst er 50% lønn i tre måneder. Dette er noe jeg visstnok har krav på, hvis jeg sier ja til å jobbe minst tre måneder etter endt førstegangstjeneste. Dette er noe jeg har planlagt uansett, så dette har jeg sagt ja til. Men i linken nederst i dette innlegget, forstår jeg det som at jeg har krav på 1/3 av vanlig lønn hver månede.

Jeg har nå en fast stilling i en matbutikk. Stillingsprosenten i kontrakten sier 70%, men jeg har de siste månedene jobbet minst 100% vil jeg tro. Denne stillingsprosenten ble nylig justert opp fra 10%, som den har vært siden jeg begynte i jobben. Men jeg har alltid jobbet veldig mye ekstra. Jobben har jeg hatt i 1,5 år nå.

Har også fått vite at pga. at jeg får lønn fra arbeidsgiver vil dagpengene fra forsvaret bli noe mindre, og kanskje dimmepengene også?

Kan også nevnes at jeg bor hjemme, er ikke gift og har ikke barn. Kjeden jeg jobber i følger tariff. Jeg ligger på lønnstrinn 3, i og med at jeg har studiekompetanse.

Det jeg trenger er en link til en side hvor dette står forklart. Jeg har prøvd google uten alt for stort hell.

- Har jeg krav på penger fra arbeidsgiver, mens jeg er i førstegangstjenesten?

Hvis ja:

- Hvor mye, og hvordan blir dette regnet ut?

- Blir det mindre dagpenger og/eller dimmepenger?

Håper noen har npen gode svar, for jeg har forsøkt å finne det ut uten hell.

Her er noen linker som er inne på det jeg spør etter. Men jeg klarer ikke finne ut akkurat det jeg spør om. Jeg er heller ikke så veldig god til å tolke paragrafer. LINK1 og LINK2

På forhånd, takk for alle seriøse svar.

Dersom mer info trengs, er det bare å spørre. Har prøvd å få med det viktigste.

Edit: En link til som også handler om det samme. LINK3

Endret av Nistelrooy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du jobber i en matbutikk, ikke i staten. Linkene dine går til Statens Personalhåndbok, og denne gjelder kun statlige arbeidstakere.

Jeg antar at arbeidsavtalen din inneholder en henvisning til Butikkoverensomkosten mellom HK og NHO. Den har følgende bestemmelse om lønn ved militærtjeneste:

§ 13 YTELSER UNDER MILITÆRTJENESTE

13.1 Arbeidstakere som har minst 6 måneders ansettelse i en bedrift og som beordres til

militærtjeneste, betales følgende lønn:

a) For samlet førstegangs tjenestegjøring halv lønn i inntil 3 måneder med fradrag av

den godtgjøring vedkommende oppebærer av det offentlige, unntatt forsørgertillegg.

b) For senere tjenestegjøring full lønn i inntil 1 måned med fradrag av den godtgjøring

vedkommende oppebærer av det offentlige, herunder også forsørgertillegg.

Militærtjeneste kan ikke nyttes som oppsigelsesgrunn.

13.2 Bestemmelsene i 13.1 skal også anvendes på arbeidstakere som blir beordret til ordinær

pliktig tjeneste i Heimevernet, Sivilforsvaret eller Politireserven.

13.3 Betaling av lønn under militærtjeneste bygger på den forutsetning at arbeidstakeren er i

arbeid i minst 3 måneder i bedriften umiddelbart etter avtjent militærtjeneste. Fratrer

arbeidstakeren etter egen oppsigelse innen utløpet av denne tid, har bedriften adgang til

å foreta motregning i tilgodehavende vedkommende måtte ha i bedriften. Arbeidstaker

kan avkreves en erklæring om dette for å få slik betaling.

13.4 Relevant praksis under militærtjeneste skal godskrives, jf § 28.1.

Som du ser er du berettiget til halv lønn i de tre første månedene av militærtjenesten. I lønna gjøres det fradrag for det du får fra militæret (men det gjøres ikke fradrag i dine militære ytelser for din sivile lønn). "Lønn" vil si den godtgjørelsen du er berettiget til i henhold til arbeidsavtalen (altså halv lønn for en 70 % stilling).

(§ 28.1 omhandler opparbeidelse av lønnsansiennitet.)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...