TeraPower Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Er ikke sikker på en ting. Har glemt formelen og jeg finner den ikke i boka... Så det er en oppgave, og jeg trenger svar på den og hvordan jeg kommer fram til svaret (Formel eller noe) 1) Hvor stor spenning er det over hver enkel lampe i denne lysestaken på 7 lamper som er koblet til 230V? 2) Hva vil et voltmeter vise når du måler som på bildet over? 3) Det er brudd i L3. Hvor stor spenning måler du nå? Er det noen som kan hjelpe meg med denne? Endret 14. desember 2011 av TeraPower Lenke til kommentar
dontzi Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 1) 230v / 7.stk for dei står i serie 2)l2+l3+l4 = svaret 3) brudd i l3 vil føre til å at spenningen vil gå gjennom voltmeteret som gjer slik at voltmeteret blir ødelagt! 1 Lenke til kommentar
TeraPower Skrevet 14. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2011 Takk for den du Dontzi 1+ på deg Da kan jeg endelig legge meg. God natt Tenkte meg at 1'eren ville være 230/7 Og 3'ern ser ut til å være et lurespørsmål siden det står hva voltmeteret vil vise hvis det er brudd Takk igjen Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Jeg er ikke helt enig med noen av svarene. 1) Svaret som er gitt (altså 230V/7) er riktig dersom alle lampene er like. Jeg ser ikke dette gitt i oppgaveteksten (selv om det jo er overhengende sannsynlig). Hvis du antar det bør du skrive det, lærere like slikt. Svaret er som dontzi skriver Ux=230V / 7 gitt at alle lampene er like. 2) "I" er som oftest gitt for symbolisere strømmen som går igjennom en komponent. "U" brukes for spenning. Du bør uansett bruke resultatet fra 1 og regne at: Uvolmeter= U2+U3+U4 3) Spenningen vil alltid gå gjennom/over voltmeteret, spørsmålet er jo hvilken spenning. Når det blir brudd i L3 vil det ikke lengre gå strøm i kretsen. Spenningsfallet vil da bli 0 over hver enkelt lampe og slik 230V over voltmeteret. Endret 15. desember 2011 av Ekko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå