NgZ Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Hvorfor drar du igjen inn terrorister nr du har blitt fortalt at dette ikke er en del av SOPA, Ankh? Hva skyldes behovet ditt for å prøve å gi dette et skinn av legitimitet? 2 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Saken er at de ALLEREDE prøver å sabotere hele nettsteder uten relasjon. Det er nok at det er en link i ett kommentarfelt så spyr de ut DMCA krav til nettstedet KOMMENTAREN ligger på. Med ett slikt verktøy så plukker de ned hele ruklet, og de har ALLEREDE misbrukt systemet, Total Biscuit har forklart og NEVNT en hendelse, tror YouTube klippet ligger på 1 eller 2 siden så dra dit og se hele klippet for da nevner han 2 hendelser hvor de allrede har misbrukt sin NÅVÆRENDE makt. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Har ingen personlig interresse av å hverken svartmale eller rosemale, men forholder meg til hva det sto i første linken: kreve at nettsider redigeres, blokkeres økonomisk ved å få sperret overføringer fra Mastercard, Visa, Paypal og annonsenettverk eller fjernes helt fra Internetts overflate Problemet er hvem som skal behandle "kravet". Jeg går ikke av veien for å klage og har rettet mange krav om mye til mange, og kravet har blitt behandlet på normal måte og hvis det har vært grunn til å kreve så har jeg fått gjennomslag for kravet. Urimelige krav har blitt avvist, igrunn som forventet. Vanligvis er myndigheter innvolvert, f.eks Politi, til å behandle kravene ved tvist. SOPA tilrettelegger for at du som "Tine" uten videre kan kreve at alle butikkene (REMA, Rimi etc) fjerner "Synnøve Finden" produkter pga påstått lisens overtredelse uten at myndigheter involveres. "Synnøve Finden" må så selv gå til sak og bevise at det ikke finnes noen rettighets tvist = lang tid uten salg. Farvel Synnøve. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Problemet er hvem som skal behandle "kravet". Hvem er det som skal behandle kravet? Slik jeg leser lovforslaget og artikkelen er det en representant fra riksadvokatens kontor som behandler kravene, altså ikke de enkelte firmaene. Redigert: Skrivefeil. Endret 20. desember 2011 av Bozzeye 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Problemet er hvem som skal behandle "kravet". Hver er det som skal behandle kravet? Slik jeg leser lovforslaget og artikkelen er det en representant fra riksadvokatens kontor som behandler kravene, altså ikke de enkelte firmaene. Problemet tror jeg er en god del enklere: Saken er at de allerede har et rettsystem som skal brukes i sånne saker, men i stede for å fikse rettsystemet så det kan behandle sånne saker så velger de å gi selskapene muligheten til å sende et brev til en tilfeldig representant, som etter å ha lest brevet skal bestemme om de skal bombe domenet det er snakk om eller ikke. Selskapet som blir bombet må så enten ha en ekstern backup vis de kontoret bestemmer seg for å ødelegge filene deres, og ha store nok mengder penger på lager til å overleve i halvår til et år uten tilgang til midler tjent via nettet eller vanlig kredittkort overføring. På toppen av dette så må de også skaffe nok penger til å dra i gang, og vinne rettsaken før de kan få erstattning. Så det blir en latterlig farse. I stede kunne de ha fikset f.eks sitt rettsystem så selskapene kunne ha brukt det til faktiske legale problemer. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Hvis det dreier seg at man er skyldig til det motsatte er bevist så må det bryte med en del intensjonale lover. Normalt er man jo uskyldig til beviset ligger der . må må også ta til etterretning hvor mye rar man får till borte i USA . ikke minst hvor rar patentloven er. Hvis dette kommer i samme retning så er det noe fundementalt galt et sted 1 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 @del_diablo: Jeg er klar over problemet. Jeg lurer på om det er noen unntak, siden Tiltman påsto at myndigheter ikke involveres. 2 Lenke til kommentar
MMDE Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) En del av meg håper virkelig at SOPA blir vedtatt. Av den enkle grunn, vi får da bekreftet eller avkreftet om alle i kunst og mediabransjen vil tjene mer når piratkopiering går drastisk ned. Kan selvsagt ikke si noe med sikkerhet, men jeg tror godt og vell vi kan peke på dem og le mens de sitter der forvirret med fingen opp... Ja kunne vært morsomt det, bare så synd at virkeligheten ikke er slik. De vil si det går bedre i en liten stund. Kan nok se for meg at salget går litt opp, men at det ikke vokser så mye som det de ønsker, og at det derfor fortsatt er et problem, noe som igjen må fikses, og sånn vil det fortsette... stadig mer privatlivsberøvelse og rettigheter vi mister. Det var jo en grunn til at vi fikk disse rettighetene i første omgang. Endret 21. desember 2011 av MMDE Lenke til kommentar
Trommevirvel Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 SOPA har helt klart mange gode poenger, selv om det er lett å være uenig i et par av punktene. Amerikanerene og resten av verden har det siste tiåret blitt okkupert av folk som stjeler det andre folk har brukt lang tid på å lage. Radikale lover må til for å stoppe dette, og dersom ingen gjør noe for å stoppe denne utnyttinga av internetts kriminelle muligheter, må det settes en stopper for det. Kanskje, vil mange si, at man heller kunne trappet opp rundt pågripelsen av de som stjeler på internett, men det enkleste (og beste) er nok et tiltak som SOPA. Amerika, som står for en så stor del av verdens produksjon av underholdningsmateriale, må gjøre det som skal til for å bevare dette. Som noen her sier, vil dette føre til at salget blant bla. filmer og musikk vil øke, noe som igjen vil føre til en fremgang blant disse bransjene. Musikkbransjen vil nok spesielt få en oppgang, da folk må kjøpe musikk i steden for å stjele den på internett. Er faktisk overrasket over alle som er i mot et slikt forslag! Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Så … du synes det er greit at uskyldighetsprinsippet blir snudd på hodet? 2 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Ja du må jo skjønne at grunnleggende rettsstatsprinsipper er langt mindre viktig enn at bransjer som tjener 150 milliarder skal få tjene 152 milliarder. USA er et oligarki/coprpokrati som setter den rikeste prosentens rett til å bli littegranne rikere. Trommevirvel bekymrer seg sikkert heller ikke over at forløperen til SOPA, DMCA allerede har blitt misbrukt i stor stil av tore aktører mot små konkurrenter, som vet at de små ikke har de økonomiske musklene som skal til. Så lenge man kveler dem i starten, er problemet løst. SOPA er et effektivt virkemiddel for å unnga at sider slutter å ta ned innhold på grunn av falske DMCA-notiser. Når man vet at siden er borte fr nettet dagen etter, og alle betalingsmuligheter sperret, dersom man sier nei, da sier man ja... Endret 20. desember 2011 av NgZ Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) SOPA har helt klart mange gode poenger, selv om det er lett å være uenig i et par av punktene. Amerikanerene og resten av verden har det siste tiåret blitt okkupert av folk som stjeler det andre folk har brukt lang tid på å lage. Radikale lover må til for å stoppe dette, og dersom ingen gjør noe for å stoppe denne utnyttinga av internetts kriminelle muligheter, må det settes en stopper for det. Kanskje, vil mange si, at man heller kunne trappet opp rundt pågripelsen av de som stjeler på internett, men det enkleste (og beste) er nok et tiltak som SOPA. Amerika, som står for en så stor del av verdens produksjon av underholdningsmateriale, må gjøre det som skal til for å bevare dette. Som noen her sier, vil dette føre til at salget blant bla. filmer og musikk vil øke, noe som igjen vil føre til en fremgang blant disse bransjene. Musikkbransjen vil nok spesielt få en oppgang, da folk må kjøpe musikk i steden for å stjele den på internett. Er faktisk overrasket over alle som er i mot et slikt forslag! Vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg leser slike innlegg. Naiviteten din grenser jo til det søte... Tror du virkelig at salget av musikk og film vil øke i nevneverdig grad? Tror du virkelig at folk ser seg tvunget til å kjøpe musikk i større skala enn før, all den tid man har kopiert og lånt av hverandre siden tidenes morgen, digitalt eller ei, når fokus settes på å hindre distribusjon slik vi kjenner den i dag, fremfor å utvikle nye og bedre måter å gjøre det på? edit: skrivefeil. Endret 20. desember 2011 av Tan28 1 Lenke til kommentar
erlendeg Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) http://www.dagbladet.no/2010/11/20/nyheter/innenriks/nav/datalagring/14367972/ "Politiet må søke Post- og teletilsynet (PT) for å få utlevert data om telefonsamtaler eller hvilke sider du har besøkt på Internett. Men NAV har rett til å få slike data uten å spørre noen som helst." "create, influence and benefit from..." http://www.youtube.com/watch?v=0s7I6eZ4x_g http://www.youtube.com/watch?v=cogTe17JAC8 http://www.guardian.co.uk/technology/2011/mar/17/us-spy-operation-social-networks "The project has been likened by web experts to China's attempts to control and restrict free speech on the internet. Critics are likely to complain that it will allow the US military to create a false consensus in online conversations, crowd out unwelcome opinions and smother commentaries or reports that do not correspond with its own objectives." Endret 20. desember 2011 av erlendeg Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 http://www.guardian.co.uk/technology/2011/mar/17/us-spy-operation-social-networks Glimti?? Lenke til kommentar
erlendeg Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 http://www.guardian.co.uk/technology/2011/mar/17/us-spy-operation-social-networks Glimti?? øyet? the 3rd one hahah Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Haha, Ankh, tipper jeg. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Ikke meg, nei SOPA fremstilles som om jeg kan klikke på en knapp som er merket "Fjern synnøve finden fra nettet" og så er synnøve finden borte. Tror neppe det vil fungere slik. Mer praktisk er vel noe ala krigen mellom samsung og apple, hvor apple anklager samsung for å ha brutt patenter og så krever de at bestemte produkter skal fjernes fra markedet. Selv apple vil neppe klare å stenge samsung fra internett selv om de mener at samsung har brutt en patent. Utestengelse fra nettet er vel heller ikke første alternativ, men sannsynligvis en reaksjon om en nettside som f.eks inneholder overgrepsbilder nekter å fjerne overgrepsbildene når de får beskjed om det. Det vil med andre ord være en trussel om at hvis dere ikke fjerner ulovlig materiale fra nettsiden deres, fjerner vi siden deres totalt. Ulovlig materiale kan være alt fra virus, spyware, malware, piratkopier (av musikk, filmer, medisin, klær, klokker osv), overgrepsbilder, sniktatte bilder fra f.eks garderober, materiale som støtter/glorifiserer nazisme, høyreekstremisme, holocaust osv, salg av kraftige våpen, kraftige laserpekere som kan blinde piloter, salg av ulovlige kulturskatter som stjålne bilder og antikviteter, kompromitterende lister (f.eks en liste over rike folk med dårlig sikret hus), narkoomsetning, overføring av penger til terrorister osv osv. Om en 12-åring laster ned en mp3 så blir hun neppe utestengt fra nettet for resten av livet. Ser absolutt problemer med systemet. Først og fremst vil sopa bli hacket, og hackerne vil gå amok og stenge ned for fote sider på kryss og tvers. Når de store som amazon, yahoo, facebook og microsoft blir stengt ute så blir det jo artig. Det kan og vil oppstå utpressing. Når en hacker sier til general motors at enten betaler dere meg en mill dollar ellers så stenger jeg dere ute fra nettet. Før valget kan høyre, sv, ap, FrP og KrF og hva de nå kaller seg få like utpressinger. Store arrangement, neste ol...alle TV og radio og nettsignaler kuttes. Gøy! Altså, ser for meg at man gir et verktøy til hackerne som forenkler jobben de skal gjøre. Neste punkt går på sammensetningen av kontrollgruppa man skal rette kravet til. Vanskelig å plukke folk uten bindinger. Videre er det en nasjonal trussel. Hva om russland eller kina hacker seg inn på sopa og stenger ned amerikanske selskap. USA har allerede vedtatt å svare med raketter. Kan bli gøy! Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 SOPA fremstilles som om jeg kan klikke på en knapp som er merket "Fjern synnøve finden fra nettet" og så er synnøve finden borte. Jeg har også lagt merke til dette, men på grunn av manglende krav til bevis tviler jeg på at det er langt fra sannheten. […] nekter å fjerne overgrepsbildene […] fjerner ulovlig materiale […] Ulovlig materiale kan være alt fra virus, spyware, malware, piratkopier (av musikk, filmer, medisin, klær, klokker osv), overgrepsbilder, sniktatte bilder fra f.eks garderober, materiale som støtter/glorifiserer nazisme, høyreekstremisme, holocaust osv, salg av kraftige våpen, kraftige laserpekere som kan blinde piloter, salg av ulovlige kulturskatter som stjålne bilder og antikviteter, kompromitterende lister (f.eks en liste over rike folk med dårlig sikret hus), narkoomsetning, overføring av penger til terrorister osv osv. Hvor i alle dager har du dette fra? Så vidt jeg kan se dekker ikke lovforslaget noe annet enn copyright infringement og "sites that endanger public health" (105), men du må gjerne opplyse oss. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Ankh, kan ikke du forsøke å sette deg inn i lovforslaget istedet for å konstruere din egen lille fantasiverden med vill spekulasjon om hva forslaget inneholder? AtW 4 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 jeg har prøv å forstå hva dette innebærer men egentlig ikke bilt noe klokere. i stedet blir man bare mere forvirret av diskusjonen her. Da er det på tide at sannheten kommer frem 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå