Gå til innhold

Skyrim -- Enda bedre med mods!


Anbefalte innlegg

Google har faktisk bufret (cached) denne tråden pga. den har fått ganske mange hits, så nå var du heldig! :) Veit ikke om alle lenkene er her, men det er i alle fall en stor del av de: bufret versjon av skyrim -- enda bedre med mods

 

Måten du går frem på er da altså at du rett og slett kopierer fra den bufrede versjonen inn i "rediger innlegg"-modusen, og da skal du få på plass lenkene. Kan hende at de ser litt annerledes ut, men det er fullt mulig å endre.

 

Hvis det fortsatt er stor forskjell så kan det hende at det er mulig å hente ut noe fra backup, men da trengs det administratorer og kan hende at det ikke virker engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå som Skyrim har vært ute en liten stund og det har kommet ut noen modifikasjoner til spillet, er det på tide at forumet får en egen tråd dedikert til mods.

 

I denne tråden kan du for eksempel

 

  • Komme med anbefalinger til mods
  • Bla gjennom en lang liste med anbefalte mods
  • Spørre etter en mod du ikke finner
  • Få teknisk hjelp til installasjon og bruk av mods
  • Dele screenshots av hvor awesome spillet ditt ser ut med mods
  • Eller bare diskutere mods :)
  • For utvikling av mods, benytt heller denne tråden

 

Hva er mods?

 

En mod/flere mods er kort for modifikasjon(er) og er ganske enkelt filer som tilføyer spillet et eller annet - nye teksturer, nye våpen, flere monstre... Spillet er i likhet med sine forgjengere veldig enkelt å lage mods til, så derfor finner man mange og varierte mods til Skyrim. Mods er kun tilgjengelig til PC, ikke konsoll.

 

Hvor finner man mods?

 

Mods finner man mange steder på internett, for eksempel på Skyrim Nexus (her lager du deg konto med en gang dersom du ikke har gjort det før!). Et godt alternativ er Steam Workshop, men utvalget er stort sett det samme.

 

Hva slags typer mods finnes?

 

Det finnes mods for omtrent alt mellom himmel og hav. Du kan laste ned høyoppløste teksturer, nye våpen, mods som endrer spillets fysiske lover, mods som legger til nye land og nye oppdrag -- eller mods som gjør dragene om til flyvende ponnier. Søk og du skal finne.

 

Liste over anbefalte modifikasjoner

 

Under følger en liste over mods som forumets brukere har anbefalt, sortert etter hva slags type mod det er. Anbefal gjerne alle modsene du bruker (omså med screenshot av mod manager), også mods som andre har anbefalt før deg. Anbefalinger som gjelder mods med "voksent" innhold som f. eks. nakenhet er selvsagt godtatt - ha dette i bakhodet dersom det er flere i rommet. I tillegg til dette vil det helt nederst være en kategori med trådstarters egne anbefalinger. +-tegnet bak enkelte mods angir hvor mange ganger en mod har blitt anbefalt, dersom flere har anbefalt samme mod.

 

Informasjon i (parentes) etter en mod betyr at moden krever noe ekstra for å fungere. For å finne det du trenger, se under "Ressurser" helt nederst i denne posten.

 

For beskrivelse av hver enkelt mod, trykk på linkene.

 

 

////////////////////\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

 

LES MEG: Dersom du vet om en eller flere mods du ønsker å anbefale, anbefal disse selv om modden allerede står oppført i lista under. Modden vil da få en + som vil vise hvor populær modden er.

 

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\////////////////////

 

HD-teksturer

 

HD-teksturer er høyoppløste teksturer for objekter i spillet. Disse ligner ofte på de originale teksturene men ser mye bedre ut. Noen av disse kan gå ut over ytelsen, og tar gjerne litt tid å laste ned.

 

Skyrim HD - 2K Textures

High Quality Food and Ingredients ++

Improved NPC Clothing +++

Hectrol SPIDER WEBS Deluxe HighRes Retex +

High Res Snow

Better Females by Bella ++++

Enhanced Distant Terrain +

Enhanced Night Skyrim

High Quality Eyes

Enhanced Blood Textures ++

Realistic Smoke and Embers ++

Serious HD Retexture Landscape Skyrim +++

Skyrim Flora Overhaul +++

Millenia Weapon Retexture Project - WRP ++

Calientes Female Body Mod Big Bottom Edition

Chris2012s Whiterun HQ Texture Pack

Detailed Faces v2

HD Furniture and barrels final __ hi-res texture replacer

AOF Believable Hair -Female and Male-

High Res Face Maps for Men by Geonox +

Dramatic Clouds

N-R HD Clothes MC

Real Ice_Dull And Half Dull-Half Ice

Realistic Water Textures ++++

Improved rock and mountain textures - 4096x and 2048x +

skyROCKS

Re-Defined Dungeons

2X Clothing Re-Mix

Vandr Presents - HD Imperial Tower

Visible Windows

Super Realistic Ore Textures

 

 

Andre teksturer

 

Her er teksturer som ikke nødvendigvis er ment å være høyoppløste, men heller endre helt på et eller flere objekter i spillet.

 

Glowing Ore Veins 300

Realistic Lighting

Old norwegian coin texture

No More Blocky Faces ++

Nude Females +

More Morrowind Like Glass Armor Texture

Skyrim Redesigned

Black and Gold Elven Equipment with Masked Helmet

Makers Mark Ingots

 

 

Grafiske endringer og forbedringer

 

Mods og lignende som endrer grafikken i all hovedsak uten bruk av teksturer. Her finner du også mods som er ment å forbedre spillets ytelse på en eller flere måter.

 

FXAA Post Process Injector

SKYRIM ENHANCED SHADERS

TESV Acceleration Layer (SKSE)

Sky Boost (Stand-alone)

Skyrim Performance PLUS

 

 

Lyder

 

Mods som legger til nye lyder eller erstatter gamle lydfiler med nye.

 

The Sounds of Nature - Water

Immersive Skyrim Thunder V4

The Sounds of Nature - Fire

Ferocious Sabretooth Tigers

Nordic Natural Sound - Ambient Forestfall

Improved Combat Sounds

Lower Sounding Thieves Guild Door

Smooth 2-Handed Draw and Sheathe Sounds

 

 

 

UI (user interface)

 

Mods som endrer på menyer, inventory, ikoner og lignende.

 

Better Sorting +

Container Categorization

QD Inventory +++

KenMOD - Time on loading screen ++

On-screen Interface Key Fix +

SkyUI (SKSE) +++++

Interface Hardcoded Keys Tweak

main menu wallpaper replacer HD 1080p

Immersive HUD - iHUD

Valdacils Item Sorting

Categorized Favorites Menu +

A Quality World Map - With Roads ++

World Map - Skyrim Hold Borders

Player Home Map Markers

 

 

Gameplay

 

Mods som endrer på gameplay, f. eks. justering av vanskelighetsgrad, endring av spillets fysiske lover og så videre.

 

Killable Children +

Archery Realism Tweak

Realistic Ragdolls and Force

Lost Art of the Blacksmith ++

Catwalk

+500 per level

Rich Merchants +

Wars in Skyrim II

Balanced Magic

Werewolf Upgrade

 

 

Nye/endrede våpen, spells, rustninger etc.

 

Dette er ofte enkle mods som endrer eller legger til nye (brukbare) objekter i spillet, alt fra fancy sverd til nye sko.

 

Tytanis - The Ultimate Mod ++

Midas Magic - Spells in Skyrim +

Carry Weight Spells

Dovahkiin Hideout +++

LOTR - Glamdring

LOTR - Narsil and Anduril

Enchantable Blade of Woe

Enchantable Weapons

Chair for Lydia

 

 

Bugfixes

 

Kategorien for mods som fikser bugs i spillet.

 

Weapons and Armor fixes +

Smithing Perks Overhaul

HD Textures DLC Fix

 

 

Cheats o.l.

 

I denne kategorien finner du mods som gjør deler av spillet enklere (eller latterlig enkelt). For deg som sliter litt eller er gått lei av å gjøre det samme om og om igjen.

 

Dragon Souls to Perk Points (Script Dragon)

KenMOD - Lockpick Pro

 

 

Tull og tøys

 

Morsomme mods som man kan installere for moro skyld. Lyst å sloss mot hasjrøykende hippier i Riverwood eller kjøre en Ford Focus fra Solitude til Riften? Det finnes sikkert en mod for akkurat det. Seriøst. Det er utrolig hva slags mods folk finner på å lage.

 

Pony Dragon Mod

 

 

Diverse

 

Her havner alle mods som for øyeblikket ikke passer i noen kategorier.

 

 

Smart Souls (SKSE)

 

 

Trådstarters anbefalinger

 

I spoileren finner du screenshot av trådstarters Nexus Mod Manager.

 

 

NMM.jpg

 

NMM2.jpg

 

Alt av mods og lignende i lista skal være mulig å finne i de ulike kategoriene over.

 

Screenshot av NMM sist oppdatert 08/1-12

 

Kom med anbefalinger! Vet du om en god mod du ønsker å anbefale? Eller kanskje du har laget en mod selv? Post dine anbefalinger (helst med link!), og du kan hjelpe noen andre med å forbedre spillopplevelsen sin. Anbefaler du en mod som er anbefalt fra før, blir det ført opp at mod-en er anbefalt X antall ganger, og har du en mod som ikke passer i noen eksisterende kategori, blir det laget en som passer.

 

Jeg skal holde denne oppdatert etter beste evne, bare dere kom med anbefalinger så tar jeg meg av resten! :)

 

OBS: Eventuelle spoilere skrives i

, så slipper vi kjedelige overraskelser.

 

 

Ressurser

 

Her finner du linker til nettsider med mods, hjelpeguider, nyheter og annet som har med mods å gjøre.

 

Skyrim Nexus

Nexus Mod Manager BETA (nedlasting)

Skyrim Script Extender (SKSE)

Script Dragon

Skyrim @ Steam Workshop

BSA Browser

Creation Kit (link: UESPWiki) lastes ned via Steam - trykk "View", deretter "Tools" og velg så "Creation Kit".

-------------

 

Alle poster med anbefalinger får +1 etter at førsteposten er oppdatert. Dersom du finner en ødelagt link, dobbelt opp av en mod eller noe annet feil i førsteposten, send en PM og det blir fikset så fort det lar seg gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen, tusen takk! Den så jeg ikke! +2 til deg.

 

Takk til Occi også, selv om jeg aldri rakk å benytte meg den bufrede versjonen, har jeg nå lært noe nytt som jeg kanskje får bruk for en annen dag. Det der var jo faktisk litt kult. :)

 

Fant forresten noe kjekt som kanskje noen andre har lyst til å teste ut, en save-game som gjør at man skipper hele rideturen i begynnelsen og hopper rett til character creation: http://www.curse.com/mods/skyrim/skip-intro-new-game

Lenke til kommentar

Nå begynnte jeg å få panikk her... :cry:

Godt verden inneholder smarte IT-folk som fikser alle verdens gåter :thumbup:

 

Apropros gåte:

 

Som dere kanskje har fått med dere installerte jeg både Serious HD retexture landscape modden og Skyrim HD - 2K. Nå har det seg slik at jeg kom på noe lurt noe. :ph34r:

Overlapper Skyrim HD-2K alle texturene til Serious HD? Om det er noen som vet det please share. I såfall kunne det jo være en ide å deaktivere Serious HD for å minske ram bruken til grafikkortet og generellt for ordens skyld.

Jeg vet at det er utrolig mange texturer det er snakk om men kanskje noen vet det likevel?

Lenke til kommentar

Nå begynnte jeg å få panikk her... :cry:

Godt verden inneholder smarte IT-folk som fikser alle verdens gåter :thumbup:

 

Apropros gåte:

 

Som dere kanskje har fått med dere installerte jeg både Serious HD retexture landscape modden og Skyrim HD - 2K. Nå har det seg slik at jeg kom på noe lurt noe. :ph34r:

Overlapper Skyrim HD-2K alle texturene til Serious HD? Om det er noen som vet det please share. I såfall kunne det jo være en ide å deaktivere Serious HD for å minske ram bruken til grafikkortet og generellt for ordens skyld.

Jeg vet at det er utrolig mange texturer det er snakk om men kanskje noen vet det likevel?

 

 

Du vil vel ikke spare noe særlig ram hvis de overskriver hverandre, da blir jo bare de texturene fra den du installerte sist bli brukt. Du får se inni de to filene du lastet ned og sammenligne

Lenke til kommentar
Overlapper Skyrim HD-2K alle texturene til Serious HD? Om det er noen som vet det please share. I såfall kunne det jo være en ide å deaktivere Serious HD for å minske ram bruken til grafikkortet og generellt for ordens skyld.

Jeg vet at det er utrolig mange texturer det er snakk om men kanskje noen vet det likevel?

Kun filer med samme navn vil overskrives, og modden du laster inn sist vil overskrive eventuelle identiske filer fra første modden. Men -- det går ikke ut over ytelsen, siden du ikke får dobbelt opp med teksturer. Tekstur-mods overskriver spillets originale teksturer, og nye mods vil overskrive teksturer fra gamle mods. Dersom du har to mods som dekker det samme, last inn den du liker best sist så den overskriver teksturene fra første modden.

 

For eksempel; dersom du har en mod som endrer på alle dørene i spillet, og en mod som endrer alle vinduene og dørene, så vil dør-modden ikke ha effekt i det hele tatt dersom du installerer den først. Filene fra dør+vindu-modden vil nemlig overskrive alt i dør-modden. Men -- dersom du installerer i omvendt rekkefølge, vil du få dørene fra dør-modden og kun vinduene fra den andre modden. Ytelsen vil være akkurat det samme såfremst begge moddene har teksturer av samme kvalitet/oppløsning (selv prioriterer jeg modder med høy kvalitet). Håper det svarer på spørsmålet ditt.

 

EDIT: Dessuten er det ikke RAM, men VRAM som gjelder. Altså er det minnet på skjermkortet som bestemmer hvor mange HD-teksturer du kan bruke før spillet begynner å hakke. Selv har jeg et GTX570 med 1.28 GB VRAM og klarer meg helt fint. Har man under 1.0GB VRAM, bør man kanskje fokusere på andre mods enn HD-teksturer.

Endret av Sencured
Lenke til kommentar

Jepp takk! ;)

 

Jeg likte løv teksturene på bakken til Skyrim HD Retexture Landscape veldig godt, jeg misliker på ingen måte de nye i 2K textures. Retexture sin var bare hakket bedre syntes jeg. Jeg vil bare ikke skrive over noen av de andre teksturene til 2K modden pga den er innmari bra.

Får vel bare prøve en dag og se hva som skjer =)

Takk for hjelpa dere 2 :thumbup:

Lenke til kommentar

Og en ting, hvis dere laster ned modden jeg og Hionimi har lastet opp, så hadde det vært veldig hyggelig med endorsements :yes:

Hvilken mod?

 

denne som jeg skrev om på forrige side:

HD Textures DLC Fix :)

 

Haha, jeg lurte litt på hva den lyselilla steinen som låg på bakken var for noe xD Resornerte meg fram til at det måtte være noen ultra gode saltsteiner til geitene som gikk rundt omkring. :dribble:

Bålet lurte jeg litt på hvorfor det lyste sånt men brydde meg ikke videre.

 

men si meg, for å installere den, holder det ikke bare å installere den via nexus mod manager? Jeg leste noe om at du måtte gå i skyrim mappa å endre på noen linjer og spørst om jeg gidder det. Hvertfall ikke akk. nå. I så fall får geitene tygge videre på saltsteinen sin :!:

Lenke til kommentar

Bruker du den offisielle DLC'en og samtidig andre texture mods, så kan det være lurt å legge de til i skyrim.ini uansett. Det er en enkel prosess. Er godt beskrevet i modden jeg linket til, og også her:

Guide: Using custom textures WITH the new HighRes pack

 

Men det skulle funke uansett nå, siden de filene du nå legger inn blir nyere enn den offisille DLC du allerede har lagt inn. Det å legge de to til i .ini filen var mest for de som allerede har lagt inn mange texture mods, og ikke vil legge disse inn igjen. Så prøv å last ned, og se om deg går :)

Endret av krist2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...