Gå til innhold

Formatere pc uten OS cd?

Anbefalte innlegg

Hei! Vet ikke helt om dette er riktig forum, men fant ingen andre kategorier som passet like bra som dete. Vel, kall meg en idiot, men hvordan formaterer jeg pc-en når jeg ikke har en cd med OS-et på? Så vidt jeg vet må man installere det igjen etter formateringen for at noe i det hele tatt skal funke? Er det noen måte å brenne det på, eller legge på ekstern harddisk? Jeg har Vista Home Premium. Når jeg kjøpte denne pcen (ferdigbygd custom fra komplett) fikk jeg ikke med noen installasjons cd for Home Premium, men jeg har aktiveringskoden. Så ja .. der har dere problemet mitt.

Takker på forhånd for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant ut at jeg hadde Cd-en og kjørte den under oppstart. Vista begynte å reinstallere seg og alt gikk greit. Alt var avinstallert, og jeg lagde ny bruker osv, men så når jeg åpnet min datamaskin så jeg at harddisken var akkurat like full som før jeg reinstallerte og alt havnet i "Windows.old" mappa, så jeg lurer på: er virkelig pcn formatert? Er det bare å slette "Windows.old" fila? Eller har jeg gjort noe feil?

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at jeg hadde Cd-en og kjørte den under oppstart. Vista begynte å reinstallere seg og alt gikk greit. Alt var avinstallert, og jeg lagde ny bruker osv, men så når jeg åpnet min datamaskin så jeg at harddisken var akkurat like full som før jeg reinstallerte og alt havnet i "Windows.old" mappa, så jeg lurer på: er virkelig pcn formatert? Er det bare å slette "Windows.old" fila? Eller har jeg gjort noe feil?

Drunkenvalley:

Windows driver tullball? Dette er jo ren brukerfeil...

Først av alt: "Formatering" er IKKE det samme som "reinstallasjon".

Det du nå har gjort er en reinstallasjon. Dette beholder alle filer på harddisken, flytter gamle windowsmapen til windows.old slik som du sier, og installerer windows på nytt. Dette vil hjelpe for å fjerne alle virus, systemfeil osv. osv. Alle de gamle filene vil ligge der fremdeles men vil være "døde" filer som aldri vil kjøres ved mindre du spesifikt åpner dem selv. Mange programmer vil ikke fungere riktig slik før du reinstallerer dem (pga. windows registeret ble laget på nytt da du reinstallerte).

Hvis du vil reformatere (slette alle data på disken får reinstallasjon) så kan du velge dette under installasjonen - du får det valget, men det er ikke standard. Bare les på skjermen under installasjonen. Det vil finnes på den skjermen der du velger hvilkne harddisk du skal installere til.

Hvis du velger dette valget så slettes disken får installasjonen av ny windows - og da beholdes ingen av de gamle filene. Det er egentig ingen teknisk fordel av å gjøre dette - men det ermye mer ryddig naturligvis. Det er enkele å ta backup av det du skal ha og så flytte det tilbake etterpå enn det er å gå gjennom og slette alt du ikke skal ha i ettertid (synes jeg ihvertfall).

Reinstallasjon er kort sagt akkurat det samme som formatering+reinstallasjon bortsett fra at ikke disken renses for alle filer.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det er Windows som driver tull når brukeren blir fortalt først at alt blir slettet, for så at installeringen forteller deg at det ikkje blir det likevel, men er heller flytta til Windows.old.

So there. -_-

*confused*

På hvilket steg nøyaktig er det windows installeren forteller deg at alle filer blir slettet - uten at du faktisk velger dette valget via å formatere?

Noe sånt har jeg ihvertfall aldri lagt merke til. Gi gjerne et screenshot. google image har utvilsomt bilder av hver eneste bilde du får se under installasjonen...

EDIT: Etter å ha sett gjennom bilder av prosessen så kanskje "custom" valget der du velger mellom upgrade/custom kan tolkes noe dithen. Jeg leser personlig ikke teksen der som å beskrive at hele disken slettes, men jeg er med på at kanskje det kan misforstås.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

OK, da gjorde nok jeg en feil i installasjonen! :p Men det har ingenting å si, for jeg fikk det programmet som ikke virka (Cubase) til å virke igjen etterpå! :) Spørsmålet mitt nå er om jeg bare kan slette "windows.old" mappa? Er det trygt? Eller skjer det noe? Som dere fort har funnet ut er jeg ingen dataekspert, hehe :p

Lenke til kommentar

Mye vås og synsing her. "Windows.old" er en mappe som inneholder alle Windows-filene fra den gamle installasjonen. Denne blir opprettet dersom man velger å reinstallere Windows på den samme partisjonen som man allerede har en Windows-installasjon på uten først å formatere disken. Dette er en mappe man fint kan slette dersom man ikke har bruk for den.

Hadde man valgt å formatere partisjonen før man gikk videre i installasjonen, så ville det ikke blitt laget noen "Windows.old"-mappe.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...