elkenzaal Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Hei, Etter langt om lenge uten en grei gaming-pc er tiden snart inne for noe nytt. Den skal brukes til vanlig stuebruk også, så skjermen jeg har funnet er ment til bildebehandling også. Til de som måtte trigge på at den ikke er en ren gaming skjerm Har lest litt rundtom og har funnet frem dette: Kabinett Fractal Design Define R3 Black Pearl Hovedkort Asus P8Z68-V PRO CPU Intel Core i5 2500 RAM Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB (2x4GB) CL9 Skjermkort Gainward GeForce GTX 570 1280 MB Harddisk OCZ Vertex 3 240GB SSD PSU Corsair HX 650W DVD Sony AD-5280 Mus Logitech G700 Musmatte Razer Vespula Skjerm Eizo Foris FS2332 Skal egentlig ikke brukes til BF3 og lingnende, men heller Diablo 3, Skyrim, SC2 osv. Er det noe her dere mener kunne vært byttet ut med noe bedre, eller noe som ikke gir valuta for pengene? Prisen totalt sett her er vel maks av det jeg vil betale, så om noe skal byttes kan det ikke være mot noe som koster mye mer enn det jeg har funnet fem Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Vel, eg må bare kommentera at eg ikkje opplever Define kabinettet som noe uvanlig stille. I tillegg har du valgt ein prosessor som ikkje kan overklokkes, på eit moderkort som oppmoder til dette. Men gi meg noen minutter på nettsider så kan eg klikka sammen ei handlelista. Bare to spørsmål før eg gjør noe slikt: Hva er konkret budsjettet ditt? (Uten nettside så er det heller ikkje godt å se totale prisen på varene dine!) Og har du noen generelle preferanser utover det du nettopp sa? ...Det slår meg at det er dumt å si dette uten grunn da, så for å være mer klar og tydelig så trur eg rett og slett du kan få nærmere samme for noe mindre penger, da deriblant strømforsyningen. Om intet annet kan du så kryssreferere. Endret 14. desember 2011 av Drunkenvalley Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 2 ting (utover hva Drunkenvalley allerede har påpekt): 1) AMD kommer med nye skjermkort rett over nyttår, jeg vil derfor anbefale deg å vente til vi ser hvordan prisen og ytelsen blir på disse. 2) OCZ har hatt en del problemer med SSD'ene sine, eller rettere sagt så har forbrukere hatt en del problemer med SSD'er fra OCZ. Crucial m4 eller Samsung 830 vil være tryggere valg. -Deluze Lenke til kommentar
elkenzaal Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Takk for svar.. Via prisguiden har jeg funnet dette oppsettet til kr 12 600,- inkl mva. Dette er da fra mange forskjellige nettbutikker, men jeg kan få handlet alt fra én leverandør til samme pris som billigste nettbutikk, så lenge jeg kan vise til prisene på nett. Å ha en maskin som ikke bråker unødig er å foretrekke. Jeg har en server fra før i et Coolermaster HAF... et eller annet, og er fornøyd med det, men det er stort. Der bruker jeg også Noctua kjølere på prosessorene og det fungerer utmerket. Hadde ikke tenkt å koste på meg dette her da. På CPU'en må jeg vel ha en 2500K for å få med overklokkingsmulighet da? Når det gjelder AMD sine skjermkort har jeg ikke vært borte i de siden ATI ble kjøpt opp, og hadde da masse trøbbel med dem. Foretrekker derfor Nvidia, men det kan endre seg. Når det gjelder OCZ SSD'en så har jeg lest om diverse problemer med dem på et tidspunkt, men trodde kanskje det var løst på denne modellen? Spesielt siden hw.no anbefaler den, noe de ikke burde om det fortsatt var trøbbel med dem. Takk igjen Lenke til kommentar
elkenzaal Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Kom det ikke noen flere kommentarer her? Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Beklager. Gjekk glipp av forrige responsen før nå. 12600 kr virker litt drøyt, men det kan vel være fordi det er 240 GB SSD. Er du sikker på at du trenger så mykje? Lenke til kommentar
Stream Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Hva med Windows OS? Lønner seg som regel å kjøpe sammen med hardware for å få OEM-lisens. Ellers ville jeg nok valgt HAF-kabinett. Vet ikke om det er 932 eller 922 du har nå. Selv har jeg 922 på begge mine maskiner (syntes 932 ble for stort). Hva med ekstra harddisk til lagring av ting og tang? Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Personlig er eg ikkje så hypp på Define kabinettet. Det var på ingen måte så stille som eg forventet, og det å bygga i det var plagsomt kjedelig syns eg. Men eg høre veldig fine ting om HAF 912+, så om det er din smak av utseende kan eg anbefale det. Eg syns det blir litt drøyt for deg med GTX 570 for bare Skyrim, Diablo 3 og lignende. I det minste Skyrim har egentlig veldig få visuelle forbedringer ved høgare grafikk, og Blizzard er ofte mer krevende på CPU siden heller enn grafisk. Heller enn ei stor SSD anbefaler eg å kjøra 120GB med OS og det du trenger og ei terrabyte disk på sida. Muligens kan du dedikere veil 20 GB som cache for terrabyte harddisken, noko som vil gi stor ytelse ved programmer du bruker ofte. Mi handleliste av anbefalte ting ser då slik ut: Lenke til kommentar
elkenzaal Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 @Stream, Jeg driver et personlig foretak og har Microsoft Action Pack medlemskap. Har derfor alle Microsoft lisenser for eget bruk. Et HAF-kabinett er helt klart en mulighet. Liker det jeg har nå, men det er litt stort. Som sagt er det for server med 5-6 disker, to firekjerners AMD CPUer osv. Kan kanskje gå ned et hakk der. @DrunkenValley, Jo, 240GB SSD er kanskje litt mer enn det som strengt tatt er nødvendig. Har tenkt på en 120Gb Corsair Force 3 GT eller hva den nå heter. Bra oppsett du har valgt. Der virker helt klart som er godt alternativ. Grunnen til at jeg har tatt litt godt i her, er for å slippe å måtte bytte ut noe før måneden er omme hehe. I serveren har jeg 4 stk WD Caviar Black på 750GB og noen andre disker så jeg skal alltid finne noe å lagre andre ting enn OS og programfiler på. Jeg skal helt klart ta med meg dette oppsettet og mikse litt med det jeg har. Skjermen er dog noe jeg gjerne vil ha rett på første forsøk. Spesielt med tanke på god bildegjenngivelse. Spillene mine er jo ikke så FPS-intensive at 7ms oppdateringstid vil være alt for galt får man tro. Jeg tror jeg har fått den hjelpen jeg trenger. Kommer nok godt ned i pris med disse justeringene. Takker og bukker Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Vel, eg valgte nå U2312HM fordi den er generelt råd og har ingen feil foruten mangel på HDMI og visstnok dårlig svart-gjengivelse. Må innrømme at like mykje som artikkelen påstår det har eg ikkje sett bedre svarte farger enn det eg har her, men kanskje dette er noe man må trene seg opp til å se? Endret 15. desember 2011 av Drunkenvalley Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 corsair force SSDer bruker SF-2281 kontrolleren, den har en høy failrate i forhold til Samsung 830, Crucial M4 og intel SSDer Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 corsair force SSDer bruker SF-2281 kontrolleren, den har en høy failrate i forhold til Samsung 830, Crucial M4 og intel SSDer Rimelig sikker på at kontrolleren hadde ein firmware update for å fikse problemene dei hadde? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 corsair force SSDer bruker SF-2281 kontrolleren, den har en høy failrate i forhold til Samsung 830, Crucial M4 og intel SSDer Rimelig sikker på at kontrolleren hadde ein firmware update for å fikse problemene dei hadde? OCZ har lansert den, men de andre har ikke virker det som. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 OCZ har lansert den, men de andre har ikke virker det som. OCZ? Trudde det var Corsair som var frampå på denne fronten. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 OCZ har lansert den, men de andre har ikke virker det som. OCZ? Trudde det var Corsair som var frampå på denne fronten. OCZ har vært først og fremst med Sandforce-diskene, derfor er de kjent for å ha mindre stabile modeller også. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 OCZ har vært først og fremst med Sandforce-diskene, derfor er de kjent for å ha mindre stabile modeller også. Meinte med firmware oppdateringer. Lenke til kommentar
elkenzaal Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Får ta en ekstra runde på SSD'en da. Innenfor 120GB segmentet er det jo mange flere å velge mellom enn i 240GB. Til en grei nok pris da i alle fall Havnet på kr 9978,- etter implementering av forslagene dine DrunkenValley. Da med en Corsair Force 3 GT 120GB. Kan jo være den byttes ut da. Noen gode alternativer til Razer Vespula som "musmatte"? Greit med en stor og stabil løsning på den siden. Har ikke vært bortskjemt der før, så tenkte å prøve en god løsning her. Lenke til kommentar
elkenzaal Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 En Samsung 830 ser jo bra ut. Er vel samsung som styrer produksjonen fra A til Å der så det burde jo være solide greier. Crucial M4 er vel ikke SATA-6? Er dumt å ikke velge det når det likevel finnes andre som er det vil jeg tro. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) OCZ har vært først og fremst med Sandforce-diskene, derfor er de kjent for å ha mindre stabile modeller også. Meinte med firmware oppdateringer. Poenget var at de har lansert en del "cutting edge"-SSDer gjennom årene, det har skapt et dårlig rykte. Vertex 3 leverer dog herlig bra ytelse, og det er bare 1-2% som får disse problemene. En Samsung 830 ser jo bra ut. Er vel samsung som styrer produksjonen fra A til Å der så det burde jo være solide greier. Crucial M4 er vel ikke SATA-6? Er dumt å ikke velge det når det likevel finnes andre som er det vil jeg tro. M4 er SATA6GBPS, ytelsen er litt over Samsungs 830 når du får oppdatert firmware til siste utgave. Ingen av disse har hatt noen større problemer. Endret 15. desember 2011 av arni90 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 (endret) Poenget var at de har lansert en del "cutting edge"-SSDer gjennom årene, det har skapt et dårlig rykte. Vertex 3 leverer dog herlig bra ytelse, og det er bare 1-2% som får disse problemene. 3-4% var det eg høyrde, men poenget er jo uansett at det er veldig usannsynlig. Endret 15. desember 2011 av Drunkenvalley Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå